حمایت از زراعت چوب در استان آذربایجان شرقی در قالب اعتبارات کمک‌های فنی واعتباری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زراعت چوب حوزه‌ای سودآور برای بخش خصوصی است و سرمایه گذاران می‌توانند برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کنند.

 اکبر فتحی در جلسه ستاد زراعت چوب آذربایجان شرقی گفت: با توجه به نیازی که در گذشته نیز به چوب وجود داشت عده‌ای به زراعت چوب مشغول بودند و امروز نیز عده‌ای برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب به فعالیت در حوزه تولید آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و آبخیزداری برای حفاظت از جنگل‌ها، به زراعت چوب توجه ویژه‌ای دارد تا از این راه جایگزینی برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب معرفی کند و در قالب‌های مختلف از قبیل توزیع نهال رایگان، از آن حمایت کرده است و در نقاط مختلف استان نیز طرح‌هایی در این خصوص اجرا شده است.

وی ادامه داد: برنامه وزیر محترم جهاد کشاورزی این است که برای اجرای هر طرحی که در وزارت انجام می‌شود، یک مجری تعیین شود چرا که در مدتی که تصدی ریاست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان را بر عهده داشتند موفقیت این طرح را تجربه کرده اند و در همین راستا نیز یک ابلاغ به عنوان مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور برای ریاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی صادر کرده اند. در همین راستا کمیته برنامه ریزی و کمیته اجرائی در هر استان ایجاد شده است و راه اندازی ستاد زراعت چوب به همین دلیل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  گفت: در بخش کشاورزی به این باور رسیده ایم که باید از اجرای الگویی و آزمایشی خارج شویم و اجازه بدهیم که بهره برداران مستقیما به فعالیت بپردازند و این مسئله تنها به یک نگاه تسهیلات محور نیاز دارد که در قالب کمک‌های فنی و اعتباری انجام شود.

فتحی ترویج بیمه در زراعت چوب را نیازمند فرهنگ سازی دانست و گفت: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و روابط عمومی باید نسبت به اطلاع رسانی و آموزش در این حوزه به صورت جدی اقدام کند.

وی گفت: در استان ۱۱۴ هزار هکتار مستعد زراعت چوب است که از این میزان ۴۰ هزار هکتار مستثنیات و ۷۴ هزار هکتار نیز اراضی ملی است. ما باید میزان نیاز به چوب در استان را احصا کنیم و براساس این نیازمندی، میزان کشت چوب را مشخص کنیم. باید برنامه کشوری ابلاغ شده را با توجه به شرایط استانی تدوین کنیم. برنامه کشوری که در این حوزه برای ۵ سال آینده در نظر گرفته شده، کشت چوب در سطحی نزدیک به یک میلیون هکتار است که ۶۰۰ هزار هکتار آن در استان خوزستان بوده و مابقی آن برای استان‌های دیگر خواهد بود.

وی اضافه کرد: مراکز تحقیقاتی نیز باید در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند و مشخص کنند که از کدام نهال و روش تکثیر استفاده شود تا عملکرد بهتری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: اگر بتوانیم شرایط را برای حضور بخش خصوصی مهیا کنیم، زراعت چوب حوزه‌ای است که درآمدزایی بسیار قابل توجهی دارد.

فتحی هدف از تشکیل این کمیته را کاهش میزان مصرف آب در اجرای طرح زراعت چوب دانست و گفت: کاهش استفاده از منابع مختلف و کوتاه کردن زمان برداشت در مقابل افزایش بهره وری می‌تواند زراعت چوب را برای سرمایه گذاران نیز دارای جذابیت کند و این امکان را مهیا کند تا از طریق بخش خصوصی طرح را پیش ببریم.

وی ادامه داد: با عنایت بر اینکه توسط وزیر محترم جهادکشاورزی برای زراعت چوب مجری تعریف شده و در استان‌ها نیز کمیته برنامه ریزی با مسئولیت جهادکشاورزی پیش بینی شده است لذا اولین جلسه کمیته استانی زراعت چوب با حضور اعضا محترم کمیته تشکیل شد تا وضعیت زراعت چوب در استان و اقدامات انجام یافته درگذشته تشریح و مقرر شد در قالب کمک‌های فنی واعتباری پشتیبانی‌های تسهیلاتی از این نوع زراعت با شناسایی محل‌های مستعد در راستای تامین مواد اولیه صنعت چوب و با هدف صیانت از جنگل‌ها و ایجاد ارزش افزوده صورت پذیرد.

 

برچسب ها: چوب ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۴ دی ۱۴۰۲
احسنت
آخرین اخبار