فعالیت اورژانس قضایی در ۱۶ شهرستان کرمان

معاون قضایی دادگستری کرمان در کارگاه آموزشی گروه‌های سازش، مصلحین و حکمین قرآنی از فعالیت اورژانس قضایی در ۱۶ شهرستان کرمان خبر داد.

دوره آموزشی ویژه گروه‌های سازش، مصلحین و حکمین قرآنی باموضوع رفع اختلافات و جلوگیری از انتقام گیری بامحوریت معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان برای مصلحین کرمانی برگزارشد.

سید مهدی قویدل معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در این کارگاه آموزشی ضمن خیر مقدم به مصلحین ومعتمدین استان بیان داشت: در دستگاه قضایی هر ساله با حجم بسیار زیادی پرونده مواجه هستیم و متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه روبه افزایش است ودر کنار تلاش‌های کنش گران اجتماعی، بازهم ضرورت دارد که یک انسجام در این خصوص ایجاد شود.

وی گفت: جرائم و آسیب‌های اجتماعی روز به روز در حال زیاد شدن هستند و علیرغم تمام تلاش‌هایی که می‌شود، این مهم نشان از یک بیماری در جامعه است که در گرو علل و عواملی می‌باشد و باید برای آن برنامه ویا طرح ویژه‌ای را در نظر گرفت.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان افزود: مهمترین رکن و مولفه‌ای که می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌ها ووقوع جرائم و درنهایت ورود پرونده‌ها به دادگستری استان جلوگیری کند، استفاده از ظرفیت معتمدین و مصلحین و متنفذین است.

قویدل با قدردانی از همکاری مصلحین و متنفذین که با دغدغه مندی تلاش به رفع مشکلات آسیب دیدگان می‌کنند، تصریح کرد: از سال ۹۸ بیش از ۶ هزارو ۸۰۰ نفر در طرح مصلحین آموزش دیده اند؛ لیکن از این تعداد هزار و۱۴۰۰ مصلح با معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همکاری ویژه داشته و فعالیت می‌کنند.

این مقام قضایی بیان داشت: از ابتدای اجرایی شدن طرح مصلحین در استان کرمان، دادگستری استان کرمان در سطح کشور در زمینه فعالیت مصلحین خوش درخشیده و رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون توانسته ایم افراد بسیار موثری را در طرح مصلحین جذب کنیم که این نیز حائز اهمیت است، افزود: باید به سمت و سویی برویم که بازویی توانمند برای دادسرا‌ها و دادگاه هاباشیم و بتوانیم از ورود پرونده‌هایی که ماهیت خانوادگی و اجتماعی دارند، پیشگیری کنیم و کاهش ورودی را محقق سازیم.

قویدل ضمن بیان اینکه آمار ارجاع و صلح و سازش در پرونده‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ هزار پرونده ارجاع شده که ۳هزارو ۸۰ پرونده نیز منجر به صلح و سازش شده است.

این مقام قضایی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزارو ۷۸۵ مورد پرونده به اورژانس قضایی ارجاع شده که ۳ هزارو ۸۵۰ مورد منجر به صلح وسازش شده و همچنین در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۷هزارو ۴۳۸ مورد پرونده ارجاع که ۴ هزارو ۹۷ مورد آن منجر به صلح و سازش شده است و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که هم در زمینه ارجاع پرونده‌ها و همچنین در زمینه صلح و سازش روند افزایشی چشمگیری داشته است.

قویدل در ادامه با اشاره به اورژانس قضایی و پایلوت بودن استان کرمان برای این طرح، گفت: طرح اورژانس قضایی برای جرائم سبکی که ماهیت اجتماعی دارد ویا پرونده‌ای که همراه تهدید و توهین و اختلافات خانوادگی است ودر دادسرا‌ها وکلانتری‌ها مطرح می‌شود کاربرد دارد که از طریق مصلحین و متنفذین پیگیری می‌شود.

قویدل ضمن بیان این مطلب که واحد اورژانس قضایی در ۱۶ شهرستان در کرمان فعال می‌باشند، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزارو ۴۱۷ مورد پرونده به اورژانس‌های قضایی استان ارجاع داده شده که هزارو ۸۱۴ مورد منجر به سازش شده است.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان داشت: میز‌های خدمت مصلحین در اماکن مختلف مستقر می شود نیز این موضوع قابل تقدیر است و خوشبختانه قریب به ۲ سال است که جمعه هرهفته میز خدمت مصلحین در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان برپا است و ضمن ارائه مشاوره و پیگیری مشکلات مربوط به پرونده دعاوی مراجعه کننده گان نیز همچنین، علاقه‌مندان زیادی برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه ۲۴۱ نفر از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون طی ۹ ماه از طریق میز‌های خدمت به مصلحین مراجعه کرده اند، افزود: طی نشست‌های تخصصی که برگزارشده است ۲۲ تیم از مصلحین کرمان شبکه بندی شده اند تا بتوانیم از این ظرفیت در سایر اماکن برای ارائه مشاوره و ... استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار