ماجرای حذف تمثال شهدا از دیواره بانک ملی همدان چه بود؟

طی روز‌های اخیر تمثال شهدای نیروی انتظامی که سال‌ها روی دیواره قدیمی‌ترین بانک همدان در میدان تاریخی امام (ره) این شهر این نقش بسته بود، بدون هیچ اطلاع قبلی پاک شده بود.

طی روز‌های اخیر تمثال شهدای نیروی انتظامی که سال‌ها روی دیواره قدیمی‌ترین بانک همدان در میدان تاریخی امام (ره) این شهر این نقش بسته بود، بدون هیچ توضیح و اطلاع قبلی پاک شده بود که با واکنش جمعی از شهروندان روبرو شد.

این اقدام به بهانه قوانین و ضوابط یونسکو در ثبت جهانی هگمتانه پاکسازی شده بود، اما هیچ نهادی زیربار انجام این کار نرفته و آنرا گردن نگرفته است.

این اقدام با واکنش گروه‌های مردمی همراه شد و خواستار نصب دوباره تمثال شهدا در دیواره این بانک شدند.

بازتاب این واکنش‌های مردمی سبب شد تا سازمان سیما و منظر شهرداری همدان نسبت به طراحی جدید و نصب دوباره تمثال شهدای والامقام در دیواره قدیمی‌ترین بانک شهر همدان اقدام کند.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان گفت: یکی از اعضای شورا در نشستی عنوان کرده بود که از یکی از مسئولان وزارت در مرکز خواستار حذف زوائد بصری شهری در مسیر ثبت جهانی هگمتانه شده است.

مهدی حیدری بیان کرد: اینکه این الزام خواسته کارشناسان یونسکو است، موضوعی دیگر به شمار می‌رود، اما اگر قرار بر حذف زوائد باشد، چرا مجسمه‌های هخامنشی در گذر فرهنگی اکباتان حذف نشده‌اند.

وی اضافه کرد: تمثال شهدا به صورت خودجوش بر دیواره بانک ملی طراحی و رنگ آمیزی شده و دلیلی بر حذف آن وجود نخواهد داشت.

حیدری با قدردانی ازحسین خانجانی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان در طراحی و نصب تمثال شهدای والامقام در دیواره بانک ملی گفت: اقدام صورت گرفته با وجود برخی فشار‌ها تحقق یافت.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: امت حزب الله و شهیدپرور همدان هرگز اجازه اتفاقی که موجب اساعه ادب به شهدا شود و به عنوان یک مطالبه مردمی، جانمایی مجدد تصاویر شهدا در روی ساختمان بانک ملی باردیگر انجام شد.

حمیدرضا حیدری سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان در این خصوص گفت: میراث فرهنگی هیچ دستورالعملی در این رابطه و همچنین توصیه و پیشنهادی در رابطه با چنین اقدامی با شهرداری یا نهاد‌های دیگر نداشته است.

وی افزود: الزامی نیز از سوی یونسکو برای این اقدام وجود نداشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۲۸ دی ۱۴۰۲
مرگ بر کسانی که با نظام جمهوری اسلامی ایران و شهدای عزیز مخالف هستن
آخرین اخبار