داستان بی پایان متکدیان در زنجان

حضور متکدیان در سطح چهارراهها و تقاطع‌های شهر که به هر نحوی شیشه ماشین‌ها را تمیز یا اسپند دود می‌کنند، چهره ناخوشایندی به شهر آن هم در ایام پایانی سال داده است.

تکدی گری به عنوان یک پدیده زشت و مخرب اجتماعی با انواع روش ها در سطح جوامع مختلف بروز می یابد و حتی در برخی از جوامع به یک فرهنگ تبدیل شده است.

به اعتقاد کارشناسان پدیده تکدگری در سال های اخیر با دگرگونی های خاصی مواجه شده است و از آن به عنوان یک معضل حاد اجتماعی یاد می کنند که خود عوامل بسیاری دارد .

از طرفی نباید از پیامدهای جبران ناپذیر و آسیب های اجتماعی تکدی گری غافل بود؛ افرادی که از این راه سود می‌برند برای کسب درآمد بیشتر زنان، کودکان و حتی افراد دارای نقص عضو را برای رسیدن به اهداف خود مورد استفاده ابزاری قرار می دهند چون عموم مردم نسبت به این قشر بیش از دیگران کمک می‌کنند.

در جای جای شهر زنجان به ویژه تقاطع ها نیز می توان مصادیق عینی تکدی گری را پیدا کرد که با وضعیت و سیمای ناخوشانید و لابه لای خودروها مشغول تکدی گری هستند.

هرچند اقداماتی از سوی دستگاه های متولی برای جمع آوری آنان انجام می شود اما همچنان این معضل در شهر زنجان و در دیگر مناطق استان کم و بیش مشاهده می شود و نیازمند توجه بیشتر متولیان امر است.

طبق اعلام شهرداری زنجان سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ متکدی در سطح شهر زنجان جمع‌آوری و به دستگاه‌های متولی ارجاع شدند، طبق قانون، شهرداری وظیفه جمع‌آوری متکدیان را دارد و نماینده فرمانداری نیز بعد از غربالگری، آنها را به دستگاه‌های مرتبط تحویل می دهد.

مشکل اساسی این است اغلب افراد جمع آوری شده، تکراری هستند و مجددا بعد از رهاسازی به چرخه تکدی گری باز می‌گردند، موضوعی که باید بیشتر بر روی آن فکر و تدبیر کرد.

متکدیان در زنجان

سوء استفاده متکدیان از احساسات مردمی

دادستان زنجان در این خصوص با بیان اینکه ماده قانونی برای برخورد با تکدی گری و کلاشی وجود دارد، گفت: برای جمع آوری متکدیان دستگاه های مختلفی متولی هستند .

بهروز عباسی با بیان اینکه در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی هر شخصی تکدی گری یا کلاشی را پیشه خود قرار دهد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد، افزود: طبق این ماده چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی که از طریق تکدی گری به دست آورده است، مصادره خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: به طور مثال وقتی متکدی که ۳۰ بار دستگیر شده اما همچنان در این راه فعالیت می کند باید دید چه اقداماتی برای شناسایی و گزارش دارایی های او انجام گرفته است چون یکی از مصوبات کمیته مجرمین حرفه ای استان این بود که متکدیان مجرم شناسایی و معرفی شوند.

وی با تاکید بر اینکه مواردی مشاهده شده که فرد متکدی با بهره گیری از ترفندهایی از احساسات مردم سوء استفاده می کند، اظهار داشت: پس از دستگیری متکدی معلول نما هدف او مشخص شده و حتی عضو به نمایش گذاشته شده او، هیچ مشکلی نداشته و سالم بوده است.

عباسی افزود: طبق ماده ۷۱۳ نیز هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی گری قرار دهد یا افرادی را به این کار بگمارد به سه ماه تا دو سال حبس و استرداد تمامی اموالی که از این طریق به دست آورده است محکوم خواهد شد.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد افرادی به صورت سازمان یافته در چهارراه های شهر اقدام به تکدی گری می کنند، اظهار داشت: دادستانی آماده دریافت چنین گزارش هایی از سوی دستگاه های متولی و اعلام جرم علیه آنهاست.

دادستان زنجان با تاکید بر اینکه قانونگذار در بند پنج ماده ۵۵ شهرداری را به پیشگیری از تکدی گری و جمع آوری متکدیان ملزم کرده است، گفت: نیروی انتظامی هم در این زمینه نقش فعالی دارد، بر مبنای همین قانون باید نسبت به جمع آوری آنان اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های متولی در حوزه تکدی گری باید پای کار باشند، اضافه کرد: دستگاه های متولی باید به صورت کیفی به این حوزه ورود کنند.

این مسوول بر نقش آفرینی رسانه های استان در روشنگری موضوع تکدگری و بازگویی پشت پرده های آن تاکید و خاطر نشان کرد: رسانه ها به جذابیت های این پدیده و چرایی آن و سوء استفاده های که از احساسات مردم انجام می شود بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از این متکدیان را معتادان متجاهر تشکیل می دهند و به ناچار به این پدیده روی می آورند، اظهار داشت: کمک شهرداری برای پیشگیری و جمع آوری آنها اقدامی مهم در این خصوص به شمار می رود.

متکدیان در زنجان

وجود متکدیان با وضعیت اقتصادی خوب در زنجان

فرماندار زنجان نیز با اشاره به بحث تکدگری، گفت: بر مبنای آمار، در آذر سال ۱۴۰۰ مجموع متکدیان جمع آوری شده از سوی شهرداری ۸۵ نفر بود، که از این تعداد ۷۵ نفر بومی و ۱۰ نفر دیگر غیر بومی بودند.

پرویز خالقی افزود: در بهمن ماه همان سال ۶۹ متکدی شامل ۵۸ بومی و ۱۱ نفر غیر بومی در شهر زنجان جمع آوری شدند که این آمار در فروردین ۱۴۰۱ به ۱۰۷ نفر افزایش یافت که عمده دلیل حضور آنها در زنجان مساعد بودن آب و هوا بوده است.

این مسوول با بیان اینکه این آمار همچنان افزایشی است، ادامه داد: برای حل این مشکل باید بر حوزه فرهنگی تمرکز بیشتری کرد.

وی با بیان اینکه برخی اوقات کمک های مردمی بیشتری به متکدیان انجام می شود، اظهار داشت : در این خصوص باید فرهنگسازی لازم انجام شود تا مردم از کمک به این افراد خودداری کنند.

فرماندار زنجان با بیان اینکه بسیاری از این متکدیان واقعا نیازمند نیستند، ادامه داد: به عنوان مثال موردی در شهر زنجان وجود دارد که خانواده ای با وجود منزل ۲ طبقه و فروشگاه لباس به کار تکدگری می پردازند.

وی با بیان اینکه چنین مصداق هایی را می توان در دیگر متکدیان شهر زنجان پیدا کرد که به لحاظ اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارند، اظهار داشت:تا زمانی که مردم با احساس دلسوزی قصد کمک به این متکدیان را داشته باشند چنین وضعیتی برقرار است.

خالقی با تاکید بر اینکه شهروندان زنجانی باید به این نتیجه برسند که افراد دارای مشکل و نیازمند توسط نهادهای حمایتی تحت حمایت هستند، افزود: چه بسا کسانی که به متکدی کمک می کنند و درآمد او بیشتر از کمک دهنده است پس در این خصوص باید فرهنگسازی و آگاه سازی لازم انجام گیرد.

متکدیان در زنجان

جمع آوری ماهانه ۳۵ متکدی در شهر زنجان

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری با بیان اینکه ماهانه به طور میانگین ۳۰ تا ۳۵ متکدی در شهر زنجان جمع آوری می شود، گفت: شهرداری در خصوص متکدیان وظیفه جمع آوری و تحویل آنها به نماینده فرمانداری را برعهده دارد.

سید اسماعیل موسوی افزود: پس از آن نماینده فرمانداری نیز این متکدیان را بر اساس دستور العمل به نمایندگان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، دادگستری یا نیروی انتظامی برای ساماندهی معرفی می کند .

وی با بیان اینکه وظیفه دوم شهرداری در خصوص متکدیان ایجاد اردوگاه برای نگهداری، غربالگری و ارجاع آنان به دستگاه های متولی و در نهایت تعیین تکلیف آنهاست، اظهار داشت: احداث اردوگاه برای غربالگری را شهرداری بر عهده دارد اما مابقی وظایف از قبیل جمع آوری و انتقال آنها از اردوگاه برعهده نمایندگان فرمانداری و سایر دستگاه هاست.

این مسوول با تاکید بر اینکه شهرداری رسالت خود را در ارتباط با جمع آوری متکدیان انجام می دهد، ادامه داد: در این میان سایر دستگاه های متولی در این امر که وظایفی در ساماندهی دارند دچار مشکلاتی هستند و چرا باید بعد از جمع آوری،‌ شاهد حضور دوباره متکدیان در شهر باشیم؟

وی اظهار داشت: بزرگترین چالش شهرداری این است که آمار جمع آوری در خصوص متکدیان تکراری است و غالب کسانی که جمع آوری می شوند کسانی هستند که طی روزهای گذشته نیز به جمع آوری آنان اقدام شده بود.

موسوی افزود: به لحاظ فرهنگ سازی نیز باید گفت پشتیبانی لازم از سوی دستگاه های متولی امر انجام نمی گیرد و همین مساله زنجان را به بهشت متکدیان تبدیل کرده چرا که مردم به شدت به این گروه ها دلسوزی می کنند و همین مساله رغبت حضور آنان را در سطح شهر به مراتب افزایش داده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: متکدیان ، تکدی گری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.