هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص بیماری تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با توجه به بروز بیماری تب برفکی در استان، خطر شیوع تب برفکی را در دام‌های غیر واکسینه استان جدی اعلام کرد.

بخشی گفت: تب برفکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که با توجه به میزان واگیری بالا می‌تواند باعث ضرر و زیان اقتصادی بالا به دامداران شود.

وی از دامداران استان خواست تا با رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی حفظ کنند.

بخشی با اشاره به هفت توصیه مهم برای پیشگیری از این بیماری به دامداران گفت: با توجه به اینکه خطر ابتلا به بیماری با افزایش موارد بیماری در استان و استان‌های مجاور بالا رفته است که دامداران هر چه سریعتر نسبت به بیمه دام‌های خود به نزدیکترین دفتر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مراجعه و نسبت به پلاک کوبی و بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: دامداران در صورتی که هنوز موفق به مایه کوبی دام‌های خود نشده اند نسبت به دریافت نوبت واکسیناسیون با ماموران دامپزشکی مستقر در نزدیک‌ترین پست دامپزشکی یا شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.

بخشی از مهمترین علائم اولیه این بیماری را قطع ناگهانی اشتهای دام، تب بالا، ایجاد تاول‌های دهانی و پستانی، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین عنوان کرد و گفت: با توجه به فرم شدید بیماری در دام‌های جوان که باعث مرگ سریع بدون بروز علائم در آن‌ها می‌شود، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه ورود وسایل نقلیه آلوده خصوصا خودرو‌های حمل دام از خطرناک‌ترین عوامل درگیری دامداری به این بیماری خطرناک است، افزود: دامداران نسبت به فعال کردن چاله‌های ضدعفونی درب دامداری اقدام و پس از اطمینان از ضدعفونی کردن خودرو اجازه ورود خودرو را به دامداری بدهند.

بخشی افزود: توصیه می‌شود در صورتی که قصد خروج دام از دامداری به مقصد میدان دام یا کشتارگاه یا دامداری دیگر را دارند دام خود را در خارج از محوطه دامداری به داخل خودرو سوار کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بهره برداران از خرید دام در این برهه زمانی فعلا خودداری کنند، گفت: افراد در صورتی که به هر دلیل قصد خرید دام جدید دارند به توصیه‌های هشداری توجه کنند.

به گفته وی بهره برداران قبل از خرید دام ضمن تماس با دامپزشکی منطقه‌ای که قصد خرید دارند از سلامت دام‌های دامداری اطمینان حاصل و سابقه آخرین واکسیناسیون دام‌ها را دریافت کنند.

بخشی افزود: تا حد ممکن از ورود خودرو به دامداری خودداری کنند و سعی کنند دام را خارج از محوطه داخل دامداری از خودرو تخلیه کنند.

وی گفت: دام‌های تازه وارد را در باربند قرنطینه به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز مجزا نگهداری کنند و پس از اطمینان از سلامت دام‌ها می‌توانند آن‌ها را به محوطه عمومی دامداری و دیگر دام‌ها وارد کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.