سبحانیان:

معافیت مالیات حقوق سال آینده به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بیش از ۵۰ درصد از اصناف و مشاغل صفر مطلق است و معافیت مالیات حقوق سال آینده به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد.

هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با دانشجویان با بیان اینکه، نباید هزینه های پایدار برای دولت ایجاد کنیم و آن را به درآمدهای ناپایدار نفت متصل کنیم، گفت: به دلیل تحریم های بین المللی و چالش های فروش نفت، با جریان درآمدی ناپایدار مواجه هستیم.از منظر مبانی نظری نباید منابع بودجه دولت را به یک جریان درآمدی ناپایدار مثل نفت گره بزنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نفت دارایی و سرمایه این کشور است. صرفا برای ما نیست، سهم نسل های آینده هم هست و نباید صرف امور جاری شود بلکه باید صرف سرمایه گذاری و جریان درآمدی کشور شود.

وی افزود: مردم‌ هم امروز بیش از آنکه از پرداخت مالیات گله داشته باشند، از بی عدالتی در پرداخت مالیات گلایه دارند. رفع معضل بی عدالتی، سیستمی کردن و هوشمندسازی نظام مالیاتی است. 

سبحانیان گفت: آیا امروز سازوکار مالیات ستانی عادلانه است؟ متاسفانه پاسخ خیلی مثبت نیست. چون برخی از عوامل منجر به بی عدالتی می شوند. یکی از مظاهر بی عدالتی این است که برخورد یکسان با مودیان و فعالان اقتصادی صورت نمی گیرد، مردم در پاسخ به یک مساله مالیاتی با جواب های متفاوت روبرو می شوند. که با هوشمند شدن نظام مالیاتی از برخوردهای سلیقه ای دور خواهیم شد.

او افزود: نظام مالیاتی کشور از دهه های گذشته سنتی بوده و مشکلات زیادی داشته است. باید به سمت نظام مالیات ستانی مبتنی بر داده حرکت کنیم. وقتی همه چیز در فرایند سیستمی قرار گرفت آن وقت از نظام سنتی فاصله خواهیم گرفت و در یک نظام هوشمند و مدرن، مالیات عادلانه رسیدگی و اخذ خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیات کشور خطاب به دانشجویان‌ بیان داشت: هر آنچه قانونگذار مصوب کرده سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است از جمله مالیات بر خانه ای لوکس که در سنوات گذشته بر اساس قانون بودجه اجرا شده است.

وی ادامه داد: انتظار داریم در تبیین این موضوع به ما کمک کنید؛ اینکه سازمان مالیاتی مجری قانون است و نه می تواند یک ریال از چیزی که معاف هست مالیات بگیرد و بالعکس نه از چیزی که مشمول مالیات هست، می تواند مالیات نگیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مطالبه گری اجتماعی بویژه از سوی نخبگان و جامعه دانشگاهی در سرعت بخشیدن حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند نقش بسزایی دارد. هم اکنون بسیاری از فرایندهای مالیاتی سیستمی و سامانه ای شده، تا مودیان اصلا نیازی به حضور در ادارات مالیاتی پیدا نکنند. ما معتقدیم مودیان حتی المقدور به ادارات مالیاتی مراجعه نکنند. تا نه زمانش هدر برود و نه خدای نکرده مفسده ای اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که برای ما بسیار حائز اهمیت هست این است که فشار مالیاتی بر تولید را کم کنیم. در بسیاری از نقاط دنیا بار اصلی پرداخت مالیات بر ثروتمندان، پردرآمدها و کسانی است که مصرف بیشتری دارند.

سبحانیان بیان داشت: ما باید به سمت کاهش مالیات بر تولید برویم. باید فعالیت های تولیدی و مولد و دارای ارزش افزوده را با مکانیسم مالیاتی ترغیب بکنیم و در مقابل فعالیت های غیر مولد و دارای جنبه سفته بازی باید جلویش را بگیریم. لذا مالیات صرفا ابزار درآمدزایی نیست بلکه ابزار مهم سیاستگذاری اقتصادی هم هست.

سبحانیان یادآوری کرد: بیش از ۵۰ درصد اصناف و مشاغل مالیاتشان صفر مطلق است. حدود یک درصد اصناف و مشاغل ۵۰ درصد مالیات این حوزه را می پردازند. این آمار حاکی از این است که رویکرد ما مالیات ستانی از دانه درشت ها است.

وی در پایان تاکید کرد: معتقدیم نباید از همه مردم مالیات اخذ شود. باید از کسانی مالیات گرفت که دارای تمکن مالی هستند به همین دلیل در قوانین بودجه سنواتی، معافیت سالانه حقوق و ... افزایش می یابد. مثلا امسال که معافیت حقوق ۱۰ میلیون تومان بود، در سال آینده به ۱۲ میلون تومان افزایش یافت. در حوزه اصناف و مشاغل نیز که امسال درآمد مشمول تا ۴۷ میلیون تومان معاف بود به ۱۴۴ میلیون تومان افزایش یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۳۶ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
اتفاقا اشتباه بزرگی هست تا ۲۰ میلیون اونایی که میگیرن چون تازه میتونند اجاره خونه ودیگر مخارج خودشون رو بخور وهمسر انجام بدن واسه همه چیز چه قشر پایین چه متوسط چه کارگر چه بازنشسته های تمام سطوح دارن مالیات میدیم فقط از نفس کشیدن ما مالیات نگرفتین برین مالیات رو از حقوق ۵۰ الی ۶۰ میلیونی بگیرید تا ۲۰ میلیون رو حذف کنید تا عدالت بر قرار بشه بخدا جای گرم نشستین حقوق بالا میگیرید نمیدونید حقوق پایین وضعیت جامعه چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
در مجلس تصویب شده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۲۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
خدایا ، من در پوست خود نمیگنجم چه خبر خوشحال کننده ای ،
با حقوقی که دریافت میکنم آخر یه معافیت بهم خورد، ممنونم از دولت ، حکومت وهمه اونایی که شب و روز زحمت میکشن تا مردم عام بتونن از معافیت های مالیاتی استفاده کنن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
سلام لطفا درزمینه معلمین که در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۱ بازنشسته شده ورتبه بندی وامتیلزات نیز شامل آنان گردیده و تاکنون ازاحکام اصلاحی رتبه برخوردار نگردیده رسیدگی وپی گیری بعمل آید .تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
سلام دایی من هزارتا خانه به ناحق با کلاهبرداری دارد ولی تو دهک اول است .من 50میلیون تومان دارم تو دهک دهم من را گذاشتن.این عدالت حضرت علی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
جالبه، از حقوق زیر خط فقر هم مالیات میگیرن????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
لطف کنید دروغ نگویید،۳۰متر مغازه در سال جاری یکی از بستگان ما فروخته ۴۰میلیون مالیات داده،نه دانه درشته،نه ملاک،یک مغازه در جای خیلی فرعی اگر خواستی رسیدگی کنی بگو آدرسش هم بهت بدم،این کار یعنی بی عدالتی ودر نهایت دزدی از جیب طبقه ۳ جامعه،خدا از همه تون نگذره،مردم گرفتار کردین،تمام حرفهای این شخص کلا اراجیف بود چون در اجرا چیز دیگری دار عمل و اتفاق می افته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
به این می گن . مهندسی حقوق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
کاش ذره ای شرف در تصویب کنندگان این قانون وجود داشت
اما دریغ و صد افسوس که اونها از جرگه بشریت خارج اند
Germany
فرزند چهارم که کپن نداشت
۰۱:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
اکثر بیمارستان و ها و شرکت های خصوصی حق بیمه و...و...رو روی حقوق حساب می‌کنند و حقوق میره بالای ده تمن ولی در آخر بیشترش رو کم می‌کنند باز عملا حقوق حوالی ۷ تمن میدن ولی با ۳.۳ حق بیمه بیشتر از ده تمن میشه و مالیات هم کم میشه از حقوق گیرنده!!! بعد باز همون حق بیمه رو کم میکنند و کمتر از هفتمن پرداخت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
شما یک چیزی فقط در مورد مالیات گرفتن شنیدید، در کشورهای اروپایی و آمریکا اگر مالیاتی اخذ می شود در ازای آن خدمات ارائه می شود، آموزش، درمان، حمل و نقل و ... رایگان یا حداکثر ارزان می باشد، مگر در این کشور چیزی رایگان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
اول با توجه به تورم و ارزش پول ملی، خط فقر رو مشخص کنید بعد بیاید روی حقوق و دستمزد مالیات ببرید. به نظر میاد با این وضع فقرا هم مشمول مالیات میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
با گرفتن مالیات از حقوق بگیرها کار مفیدی انجام نمیدید. شناسایی فرارهای مالیاتی اصناف، تجار و مشاغل پزشکی میتونه کسری بودجه رو پوشش بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
دانه درشت ؟!؟!؟!؟؟!
کارمندا دانه درشتن ؟!؟؟!؟!؟!؟
کسی که یه ماشین معمولی داره و یه خونه زپرتی با هزار وام و قسط خریده هر برج کلی مالیات از حقوقش برمیدارین . اونوقت کسبه و اصناف سر سال میرن تو دارایی انقدر ننه من غریب بازی در میارن و اظهارنامه پر میکنن و بخشودگی میگرن و یک دهم کارمنداهم مالیات نمیدن
هر وقتم که دلار دو ریال بالا میره ۱۰ برابر میزارن رو جنساشون
دوزارم که میخایم تخفیف بگیریم انقدر غر میزنن که مالیات میدیم و فلان و بهمان
واقعا این‌نمایندگانی که میگید انقدر برید رای بدید انگار تو این مملکت زندگی نمیکنند .
یا نمیدونن ۱۲ میلیون چقدره یا قیمت دلار رو نمیدونن
۱۲ میلیون یعنی ۲۵۰ دلار یعنی روزی ۸ و نیم دلار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
این نحوه مالیات گیری جنایتی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
توو مجلس تصویب شده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
جالب است !
مجلس خط فقر را حقوق ماهانه ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده ، انوقت حقوق و در آمد بالای ۱۲ میلیون مشمول مالیات است !
دولت اسلامی از فقرا مالیات می گیرد !!!!!!!!!
-
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
احسنت ! کار که به این حرفها می رسد حرفی برای گفتن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی رضایی
۲۲:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
چقدر سخاوتمند
همه شرکت ها و کله گنده ها در حال فرار مالیاتی هستند ولی خیلی دقیق و بی کم و کاست از حقوق چندرغاز کارگر و کارمند مالیات کسر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
شما از افراد زیر خط فقر مالیات می گیرید و افراد ثروتمندی که خود و فرزندانشان نمی دانند پولشان را چگونه خرج کنند و فاصله طبقاتی بسیار زیادی با کارمندان دارند اصلا مالیاتی نمی دهند.کارمندی که با ۵ سر عائله خلص ۱۲ ملیون حقوق می گیرد و زیر خط فقر است دارد مالیات می دهد.عدالتی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
ای بدبخت کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
از گردن کلفت ها مالیات نمی گیرید فقط فشارمالیاتی روی قشر حقوق بگیر هست هم مالیات بردرآمد می دهند هم مالیات ارزش افزوده یعنی دوبارمالیات می دهند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۰۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
دستشون درد نکنه مالیات و از کارگر میگیرن و کارخونه دار و سرمایه دارا با فرار مالیاتی دارن با دمشون گردو میشکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
عجب راسوهای هستید سال دیگه تورم بالا می رود حقوق کارگر بالا از از 12 میلیون قطعاً مالیات میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
دستتون درد نکنه
چقدر این دولت و مالیاتچیا خوبن
همش به فکر مردمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
معافیت مالیاتی باید اندازه خط فقر باشه یعنی ۳۰ میلیون آخه با ۱۵ میلیون سال آینده میشه زندگی کرد که شما میخواین ازش مالیات بگیرین
آخرین اخبار