عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان گفت: براساس پرسشنامه‌ای که از داوطلبان کنکور شد ۸۰/۱ درصد موافق کنکور و مخالف معدل(سوابق تحصیلی) هستند.

در برنامه بالاتر امشب به موضوع حذف کنکور آری یا نه؟ با حضور علی امرایی، عضو كمیسیون آموزش و ناصر کوهستانی، کارشناس آموزش و پرورش  پرداخته شد.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان گفت: براساس پرسشنامه‌ای که از داوطلبان کنکور شد ۸۰/۱ درصد موافق کنکور و مخالف معدل(سوابق تحصیلی) هستند. 

امرایی با اشاره به این که آزمون کنکور در مصوبه جدید دو بار در سال برگزار می‌شود؛ ادامه داد: امتحانات نهایی حدود ۳۰ بار در سال برگزار می‌شود. در امتحانات نهایی داوطلبان را در خرداد شهریور و دی به سر جلسه امتحان می‌بریم و همین امر باعث افزایش استرس داوطلب می‌شود.

وی افزود: سند تحول بنیادین از سال ۱۳۹۰ تصویب شده و این امر باید در کف کلاس توسط معلم مدیر وزیر و معاون وزیر اجرایی شود. سند تحول بنیادین با واقعیت جامعه همخوان نیست.

 کوهستانی، کارشناس آموزش و پرورش موافق حذف کنکور در این برنامه گفت: نظام آموزشی کشور دوازده سال دانش‌آموزان را در حوزه آموزش کشور رشد، تقویت و پرورش می‌دهد.
وی با بیان این که والدین و دانش آموزان در دوره دوم متوسطه به مدارس بی اعتماد هستند؛ افزود: کنکور نظام آموزشی و مدارس کشور را  از عرصه خارج کرده است.

او ادامه داد: ما نباید شعاری برخورد کرده و مسائل را از ریشه و عمق بررسی کنیم.

کوهستانی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: در نظام آموزشی کشور ما سند تحول بنیادین داریم که بر اساس آن ۶ ساحت برای تعلیم و تربیت دانش آموزان مدنظر داریم.

او ادامه داد: بر اساس این سند ما تمام ابعاد دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده‌ و آن‌ها را پرورش دهیم. و در انتها با توجه به انتظار خانواده‌ها باید دانش آموزی را تحویل دهیم که از همه نظر پرورش یافته باشد.

وی افرود: دانش آموزان تک محوری شده‌اند همه مباحث به سمتی می‌رود تا مدرکی دریافت کرده و کنکور را بدهند. مثلا در کنکور ۱۴۰۰ تجربی حدود ۴۵۰ هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد حدود ۴۲۰ هزار یک درس را منفی زدند.

کوهستانی تصریح کرد: میانگین رشته ۳/۷ درصد تجربی بوده است. میانگین ریاضی ۱/۹ درصد رشته انسانی بوده و ریاضی رشته ریاضی ۳/۹ بوده است.

او ادامه داد: به نظر بنده پایه علمی دانش آموزان پایین نیست. دانشگاه‌های کشور نیازی به کنکور ندارند؛ همان طور که برخی از دانش آموزان بدون کنکور وارد دانشگاه‌هایی همچون پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و برخی از دانشگاه‌های دولتی  می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌ آموزان به دروس توجه نمی‌کنند؛ افزود: کنکور شان مدرسه و معلم متوسطه دوم را کاهش داده و در همین راستا مدارس از گردونه تعلیم و تربیت خارج کرده‌ایم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۹:۳۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ادامه… ۸) حذف رشته های مختلف نظری (علوم تجربی_ریاضی فیزیک_علوم انسانی) و یکسان شدن هر سه رشته همچون مدارس کشور های پیشرفته و توسعه یافته ۹) یکسان سازی سطح دانشگاه های مختلف کشور از لحاظ علمی ( تا حد امکان) نه دانشگاه ها با اختلاف علمی فاحش ۱۰) حذف فضای تئوری وار حاکم بر آموزش کشور و ورود به فضای عملی در کنار تئوری چه دانشگاه و چه دبیرستان ۱۱) حذف کلیشه یا حتما همه باید دکتر شوند یا همه مهندس و بها دادن به مشاغل دیگر و فراهم نمودن بازار کار بقیه رشته های نسبتا گمنام و یا فراموش شده تا دانش اموزان و دانشجویان به آنها ترغیب شوند ۱۲) خروج دانش اموزان و دانشجویان از فضای تک بعدی آموزشی {یعنی خود را فقط به مطالب درسی محدود نکنند و حتما مطالعه خارج از درس در موضوعات خارج از درس نیز داشته باشند؛ مثلا در امریکا این اصل یک قانون است!} ۱۳) بالا بردن امکانات آموزشی و استعداد یابی در مدارس کشور ۱۴) قوانین سخت گیرانه تر برای دانش اموزان و دانشجویان و دبیران و اساتید دانشگاه در جهت پیشبرد نظم حاکم بر فضای آموزشی ۱۵) حذف موارد بی فایده همچون صف صبحگاه ۱۶) یادگیری درس زندگی و اخلاق در مقاطع مختلف تحصیلی، مخصوصا در دبستان به جای یادگیری موارد بی مورد در ابتدایی ۱۷) یادگیری مطالب کاربردی در زندگی در کنار مطالب درسی_آموزشی ۱۸) جلوگیری از سودجویی افراد و نهاد های مختلف در زمینه آموزشی از دانش اموزان و والدین شان و اعمال قوانین سنگین و… بدیهی است چون سیستم آموزشی هر کشور قلب تپنده آن کشور است و از اهمیت ویژه ای برخورد بوده به طوری که سالانه کشور های جهان بودجه عظیمی را صرف این نهاد خویش می کنند، مسئولان ما نیز نکات فوق و نکات اضافه تر را اعمال نموده که کشور به سمت پیشرفت و رفع مشکلات حرکت کند. باتشکر. احمدی.
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۹:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ادامه… پس فحوای کلام: ۱) حذف کنکور که اجتناب ناپذیر است چون همچون درخت تنومندی است که در زمین ریشه دوانده و غیرقابل اصلاح است و همچنین روشی قدیمی است که در دنیای مدرن امروزی از حیز انتفاع ساقط است و مافیای زیاد و ناعدالتی زیادی هم دارد {اگر روزی سهمیه ها و مافیا کنکور هم با فرض محال از بین رفت باز هم باید کنکور حذف شود} ولی امتحان نهایی روشی نوپا و همچون نهالی است که اول کار است چه بهتر که اصولی کاشته شود ۲) اضافه کردن روش های دیگر در کنار امتحان نهایی همچون کشور های توسعه یافته فعلی (کمتر کشوری در دنیای فعلی کنکور برگزار می کند مگر از سر ناچاری {جمعیت زیاد، دانشگاه کم} یا در ابعاد خاص مثلا ژاپن به علت جمعیت زیاد و دانشگاه های کم و چین به علت جمعیت زیاد ناچار به برگزاری کنکور اند که البته کنکور در دانشگاه های ژاپن یک معیار اختیاری برای پذیرش دانشجو است، در ژاپن معیار های اصل چیز های دیگری اند و کره جنوبی از سر ناچاری هیچ کشور دیگری توسعه یافته دیگری کنکور ندارد) ۳) اصلاح اساسی مطالب آموزشی فاقد کارایی فعلی در دنیای کاری و تحصیلی آینده در دانشگاه و دبیرستان ۴) سیاست های سخت گیرانه تر در دانشگاه تربیت معلم و حذف ماده ۲۸ { منظور از حذف ماده فوق، جلوگیری از استخدام شخصی است که آموزش های لازم معلمی را نگذرانده}) ۵) تمرکز مدارس کشور بر استعداد یابی و نه صرفا یادگیری مطالب و اخذ نمره تا استعداد دانش آموزان شکوفا گردد تا به کشور خدمت کنند ۶) حذف مدارس مختلف اعم از تیزهوشان، نمونه دولتی و… مدرسه، مدرسه است، بدون پسوند، بدون پیشوند علت این کار نیز نزدیک شدن به عدالت آموزشی است و همچنین تاثیرپذری دانش اموزان از یکدیگر با استعداد های متفاوت و نه گلچین کردن آنها و همچنین جلوگیری از اخذ بهترین دانشگاه ها و رشته ها توسط دانش اموزان مدارس خاص ۷) تغییر رویکرد آموزشی در کشور و تبیین این اصل که “ دانش اموزان درس را برای خودش بخواند نه برای کسب تراز و درصد و صرفا حفظ مطالب درسی و اخذ مدرک که دو روز بعد فراموش شان کنند” باید این اصل به دبیران محترم نیز تذکر داده شود…
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۹:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ادامه… امتحان نهایی فعلی چندین مشکل دارد : ۱) تصحیح اوراق دستی است چه بهتر که کامپیوتری تصحیح شود ۲) بارم بندی بعضی از دروس غیرمنطقی است ۳) سوالات اکثر دروس برای دانش اموز متوسط و دانش آموزی که صرفا در حد کتاب را مسلط است نه فرای آن را؛ یا دانش اموز مدارس دولتی سخت و بعضا غیرقابل حل است که این مورد با اصل عدالت آموزشی در تضاد است {راه کار= یا می بایست سطح سوالات آسان تر شود یا تعداد معلمان کارکشته در سطح کشور و در انواع مدارس گسترش یابد که تمام دانش اموزان از عدالت آموزشی استفاده کنند نه عده ای خاص} ۴) امکان تشکیل مافیای دیگر به اسم مافیای امتحان نهایی همچون مافیای کنکور که از فروش سوالات شروع می شود تا خرید کرسی دانشگاه ادامه دارد ۵) سود کلان انتشارات کمک درسی ۶) امکان تقلب ساده و… پس فحوای کلام…
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۹:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کنکور قطعا و حتما می بایست حذف بشود ولی با روش اصولی و منطقی. قطعا اگر کنکور حذف شود و امتحان نهایی تنها روش پذیرش دانشجو باشد، فاجعه است. می بایست در کنار امتحان نهایی اصولی (نه امتحان نهایی فعلی) روش های دیگری را نیز اضافه نمود که اصل شایسته سالاری و عدم فساد و رانت رعایت شود. به طور کلی برای بهبود اوضاع آموزشی کشور، چه بهتر که هم از ایده ها و ابتکارات داخلی استفاده شود و هم تجربه ها و عملکرد فعلی سیستم های آموزشی دولت های خارجی. امتحان نهایی فعلی چندین مشکل دارد…
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۹:۳۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
کنکور
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۰۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تاثیر قطعی معدل زیان اور ترین کار بود در کنار مافیای کنکور مافیای معدل و مدارس ایجاد شده اینها به کنار چرا باید دیپلمی که یکبار با معدل خوب گرفتم رو دوباره برای شرکت در کنکور ترمیم کنم و میلیون ها تومن هزینه کنم تقلب و تصحیح سلیقه ای هم که جای خود دارد این مصوبه هیچ نفعی برای دانش اموز و قشر متوسط که درگیری اقتصادی دارند ندارد خواهشا بررسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
Shadow soldier
۲۰:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
معدلت چند شده که میگی خوبه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
خیلی ازدانش آموزان درس را برای نمره حفظ می‌کنند.اما سر جلسه برای زدن تست وقت کم میارند
حفظ کردن ونمره گرفتن با درک مطلب فرق داره.
لطفا معدل رو زیاد جدی نگیرید.
خیلی ازمعدل ها کاذب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
اینکه پدر یک شخصی کارهای ارزشمندی کرده باشه که سپاس گذاریم از تمام ایثارگران و جانبازان عزیز و خداوند بهشون عزت بده و باید بهترین شکل ازشون حمایت مالی و معنوی بشه اما چه ربطی ب تحصیل فرزندانشون داره که سهمیه میدن بهشون ؟
اونم تو چنین مسئله ی مهمی که آینده ی کشور بهش بستگی داره ناشایسته سالاری را متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
و ۹۹ درصد مخالف سهمیه ها
طرف تمام درسارو صفر بزنه با سهمیه رشته ی دندان پزشکی قبول میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
حذف کنکور یعنی رانت و پارتی بیشتر در کسب صندلی رشته های تاپ و دانشگاه های سطح برتر
Iran (Islamic Republic of)
انا
۲۱:۳۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
کی‌ گفته موافق کنکوریم ما؟ واقعاً درصد خیلی کمی که اونام یه رابطی دارن موافقن، ما موافق این نیستیم‌ که این همه تلاشمون تو یه روز جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
دوستان من خودم یک دانش آموز هستم و کاملاً موافق تاثیر سوابق تحصیلی چون که 1- تاثیر عمومی ها کمتر میشه
2- هزینه هنگفت خرید کتاب عمومی
3- تمرکز بیشتر روی اصل کتاب عمومی که هدف هم باید همین باشه.... اصلاً اسمش روشه(عمومی)
4- معدل های دروغین حذف میشن(خیلیا قبلاً فقط اسم طرف رو میدیدن و نمره میدادن)
5- دبیر ها کمتر پول به جیب میزنن
6- خدایی دانش آموز عاقلی نیست که بگه این طرح بده.
دوستانی که میگن بده یا دبیر عمومی هستن و یا کسانی که میخوان با یه درصد عمومی کنکور رو تموم کنن و اینا به درد مملکت نمیخورن همون بهتر که برن معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق.....
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۱:۳۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
اگر شما دانش اموز بودی و مافیا نبودی نمیگفتی هزینه‌های خرید کتاب کم میشه.نه تنها کم‌نمیشه بلکه علاوه بر کتاب کمک آموزشی کنکور شما باید کتاب برای امتحان نهایی هم بگیری که هزینه ها چند برابر میشه.#لغو تاثیر قطعی معدل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
کنکور معنی ندارد. دانشگاه صندلی هایش خالیست آن وقت فیلتر عظیم برای ورود تعبیه کردیم.
کنکور را بردارید بجاش فیلتر را در تدریس و امتحانات قایل باشید تا خروجی دانشگاه با سطح علمی بالا و کارایی بالا داشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
Meysam
۱۴:۰۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
2 سال موندم پشت این کنکور ناعادلانه جز پشیمونی دیگه هیچ حسی ندارم
تاثیر معدل یعنی افزایش چند برابر نا عدالتی بین طبقه فقیر و طبقه غنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
مسولان اجازه بدن دانش آموزا هم نظر بدن مهم نظر دانش آموز هستش بنظر من ترمیم معدل یه چیز بی خودی هستش چون تصییح اوراق تشریحی سلیقه ای خواهد بود و این به ضرر دانش آموز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
دلخواهی نیست.. سوالات طوری طراحی شده که جواب مشخص و مشابهی داشته باشند. برای هر امتحان یک پاسخنامه و یا یک کلید برای مصحح ها ارسال میشه و تصحیح کنندگان از روی اون نمره میدن.
۱۲۳
آخرین اخبار