سلاح‌های پرمشتری ایران را بشناسید

خودکفایی ایران در عرصه نظامی – دفاعی در شرایطی به‌دست آمده‌است که ایران تا پیش‌از پیروزی انقلاب‌اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات به‌حساب می‌آمد.

جهش بلند ایران در حوزه توان دفاعی – نظامی بومی طی سال‌های اخیر توجه جهانی بسیاری را به خود جلب کرده و سبب شده کشور‌های زیادی در صف مشتریان تسلیحات ایرانی قرار گیرند؛ تا جایی که براساس اعلام سخنگوی وزارت دفاع، صادرات محصولات دفاعی ایران طی سال‌جاری ۴۰ درصد نسبت به مدت‌مشابه سال‌گذشته افزایش داشته باشد.

رضا طلایی‌نیک درحالی بر افزایش کیفیت محصولات دفاعی ایران در کنار توجه به کمیت تاکید کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد مطلوبیت کیفی و قیمتی تسلیحات ایرانی، مشتریان زیادی را به‌سوی توسعه همکاری‌های دفاعی – نظامی با جمهوری‌اسلامی سوق داده‌است.

این درحالی است که با توجه به پایان تحریم‌ها و محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری‌اسلامی در سال‌جاری، به اذعان کارشناسان بین‌المللی، با وجود کارشکنی آمریکا و تروئیکای اروپایی دراین زمینه، ایران با قدرت دوچندانی وارد بازار‌های تسلیحاتی جهان شده‌است. خودکفایی ایران در عرصه نظامی – دفاعی در شرایطی به‌دست آمده‌است که ایران تا پیش‌از پیروزی انقلاب‌اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات به‌حساب می‌آمد.

از واردکننده مطلق تا صادرکننده مهم

بررسی‌های بین‌المللی انجام شده درباره میزان واردات و صادرات تسلیحات ازسوی ایران نشان‌دهنده تغییر روند گسترده‌ای است که ایران را از جایگاه «بزرگ‌ترین واردکننده سلاح از آمریکا» به رتبه صادرکننده تسلیحات رسانده است؛ موفقیت بزرگی که صرفا با اتکاء به توان داخلی، متخصصان کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی محقق شده‌است. این‌درحالی‌است که براساس بررسی‌های انجام شده ازسوی «موسسه صلح استکهلم»، ایران طی سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۹ چیزی درحدود ۲۴ میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی از آمریکا وارد کرده‌است.

آغاز روند خودکفایی

رویکرد‌های ظالمانه دشمنان علیه مردم ایران، که تحریم‌های تسلیحاتی تنها بخشی از آن به‌حساب می‌آید و در دوران دفاع‌مقدس کشور را در تنگنا‌های بسیاری قرار داد، سبب آغاز روندی شد که به اعتراف کارشناسان غربی، ایران امروز در عرصه تولید نیازمندی‌های نظامی – دفاعی خود به خودکفایی مطلوبی رسیده‌است و طی یکی دو سال اخیر نیز در قامت یک صادرکننده مهم در عرصه بین‌المللی ظاهر شده‌است؛ تا جایی که براساس اعلام مقام‌های وزارت دفاع، ایران طی سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی صادر کرده‌است.

ایران چقدر سلاح می‌فروشد؟

اعلام ارزش یک میلیارد دلاری صادرات تسلیحاتی ایران طی سال ۱۴۰۱ در شرایطی است که بررسی‌های بین‌المللی انجام شده، نشان‌دهنده روند رو به رشد صادرات نظامی – دفاعی ایران طی سال‌های گذشته‌است؛ روندی که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های ظالمانه گسترده و با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان کشور رنگ واقعیت به خود گرفته‌است. اگرچه طی سال‌های اخیر آمار‌های رسمی دقیقی دراین زمینه منتشر نشده‌است، اما تحقیقات انجام شده ازسوی «موسسه صلح استکهلم» (سیپری) نشان می‌دهد درحالی‌که صادرات تسلیحاتی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی، چیزی درحدود ۹ میلیون دلار بوده، این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۲۰ میلیون دلار رسیده‌است و جمهوری‌اسلامی طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ چیزی درحدود ۲۰۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی فروخته‌است.

ایران به کدام کشور‌ها سلاح می‌فروشد؟

پایان برخی محدودیت‌های صادراتی ایران در عرصه نظامی – دفاعی از یک‌سو و صرفه اقتصادی در کنار کیفیت بالای تسلیحاتی سبب جذب مشتریان قابل‌توجه برای محصولات نظامی ایران شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در یکی دو سال اخیر سبد صادراتی محصولات تسلیحاتی ایران تنوع کم‌نظیری را تجربه کرده‌است و کشور‌های زیادی از قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا در صف مشتریان تسلیحات ایرانی قرار گرفته‌اند؛ تا جایی که گفته می‌شود طی سال‌های اخیر ایران با بیش‌از ۴۰ کشور دنیا همکاری‌های تسلیحاتی داشته‌است؛ مناسباتی که بخش مهمی از آن در عرصه پهپادی بوده‌است. ازسوی دیگر برخی منابع غربی معتقدند روسیه، اتیوپی، تاجیکستان، بولیوی، ونزوئلا، عراق و... ازجمله کشور‌هایی هستند که همکاری‌های دفاعی – نظامی قابل‌توجهی با ایران دارند و ازجمله مقصد‌های صادراتی تسلیحات ایرانی به شمار می‌روند.

کدام تسلیحات ایرانی مشتریان زیادی دارد؟

طی سال‌های اخیر سبد صادراتی تسلیحات ایرانی از تنوع قابل‌توجهی برخوردار شده‌است و محصولات ایرانی، به‌ویژه در ۴ بخش «پهپادی»، «موشکی»، «هوایی» و «دریایی» مشتریان زیادی داشته‌اند که در ادامه به بخشی از تسلیحات پرمشتری ایران اشاره می‌شود.

حوزه پهپادی

انواع پهپاد‌های ابابیل

انواع پهپاد‌های کمان

پهپاد امید

پهپاد آرش

انواع پهپاد‌های کرار

پهپاد شاهد ۱۳۶

پهپاد شاهد ۱۲۹

حوزه موشکی

فاتح ۱۱۰

موشک‌های شهاب

موشک قیام

زلزال بارشی

قادر

خلیج فارس

رعد

قائم ۱۱۴

الماس

دهلاویه

فاتح ۳۱۳

دزفول

خرمشهر

ذوالفقار

هرمز

قدر

عماد

سجیل

هویزه

تندر ۶۹

حوزه سامانه‌های پدافندی

سامانه پدافندی مجید

سامانه پدافندی باور ۳۷۳

سامانه پدافندی طبس

سامانه پدافندی سوم خرداد

سامانه پدافندی کمین دو

سامانه پدافندی صیاد

حوزه دریایی

شناور تندروی ذوالفقار

شناور تندروی ذوالجناح

شناور تندروی سراج

شناور تندروی شهید ناظری

موشک ضدکشتی قدیر

موشک ضدکشتی نصر

موشک ضدکشتی نور

کد خبر ۸۳۳۹۶۸

منبع: روزنامه همشهری

برچسب ها: موشک ، پدافند ، وزارت دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باجلان
۰۲:۲۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۲
واس کسی که در ۴۸ساعت فقط هشت ساعت خونه است باقی ساعات سرکاره واسه لقمه نونی اقتدار معنی نداره..نه بی غیرتم نه بی دین اتفاقا برعکس ولی چه کنم که امثال من گرفتار لقمه نونی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
ماشاءالله
هوررراااا
Iran (Islamic Republic of)
نام اشنا
۱۷:۲۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بایستی به کمک این توانمندی تسلیحاتی تمام کشورهائی را که از ترس آمریکا و همدستان پست و رذل او در مدار انها قرار دارند را به خودباوری برسانیم که میتوانند رو پای خودشان بایستند و لازم نیست دنباله روی آمریکا و مجری اوامر او باشند و نهایتا از مدار آمریکا و غرب خارج شوند و بتوانند از خودشان دفاع کنند. تنها کشوری که باج به شغالی به اسم آمریکا نمیدهد " ایران " است و بس!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
من موندم این همه سلاح برای چه روزی هست اگر داره که نداره اینها نمیتونن یه خودرو بدهند دست مردم اگر هم داره روز مبادا کی هست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۰۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
این سلاحها برای همین روزهاست و روزهای قبل و روزهای بعد .
وجود همین سلاحها است که طی این چند سال جنگی به ایران تحمیل نشد و در آینده هم هیچ کشوری جرات حمله به ایران را نخواهد داشت.
و اگر این موشکها را قبل از سال ۵۹ هم داشتیم اصولا جنگی ایجاد نمیشد و صدام هم گرچه احمق و خبیث و وحشی بود اما نه در آن حد که جنگی را شروع کند.
Iran (Islamic Republic of)
عبداله
۰۴:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
تا دیروز برجام مرده متعفن بود حالا برجام خوبه و تحریم ها را برداشته و می توانید ازش استفاده کنید و اسلحه بفروشی بدون دریافت پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
❤️جنس خوب و با کیفیت را هیچ شخصی ارزان نمیدهد اون هم بهترین ماشین ژاپنی که حرف نداره و بی نظیر می باشد ❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
شیر خشک نداریم موشک داریم
خانه نداریم موشک داریم
شب ها شکم خالی می خواهیم موشک داریم
‌ مسولین در رفاه هستن موشک داریم
موشک برا دفاع از مسیولین هست نه مردم
وگرنه مردم بی خانه و گشنه چه محافظتی می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
اگر موشک نداشتیم الان شهرها ویرانه هایی بود مثل شهرهای سوریه و یمن و غزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
زندگیمون مهیج مثل صفحه حوادثه
فقط بالا میره مث شهاب سه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
سلاح فروختن یعنی آدم کشتن
پس فرق ما با آمریکا چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
فرقش در نفهمی تو هست !
سلاح می‌تواند برای دفاع و نابودی نیروهای متجاوز باشد . مثل سلاحهایی که برای نابودی نیروهای متجاوز بعثی در جنگ ۸ ساله استفاده شد.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۳:۰۳ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : یک استاد خوب قهرمان همه فوت فن کوزه گری خود را برای دشمنان شرقی غربیش فاش نمی کند و راز رمز پیشرفتهایی را برای جهانیان آشکار فاش نمی کند دشمنان ایران اسلامی ثروتمند هستند و می خواهند سر از کار پیشرفتهای تسلیحاتی ایرانیان دربیاورند تا برای مقابله بر علیه ایران اسلامی استفاده کنند حال ایران اسلامی عزیزمان نباید همه پیشرفتهای تسلیحاتی علمی پژوهشی خود را در اختیار شرق غرب عالم قرار دهد برای فروش تجارت همیشه کشورهای ابرقدرت تسلیحات پیشرفته خود را رونمایی می کنند ولی در نمایشگاه های بین المللی نظامی به معرض دید همگان و برای فروش قرار نمی دهند و تنها تسلیحات نظامی از رده خارج غیر پیشرفته ترینهای خود را به فروش می رسانند ایران اسلامی عزیزمان هم باید اینگونه عمل کند نه هرچه تسلیحات پیشرفته دفاعی برای دفاع از ملت کشور ارزشهایش می سازد بفروشد خب دشمنان شرقی غربی پی رازهای ساخت این تسلیحات می برند و ضدش را می سازند . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااد حالا برو دو تا روشن شید التماس تفکر خردمندانه بصیرانه و خداپسندانه و صلوات .
Iran (Islamic Republic of)
اسلام
۱۳:۴۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
سلام
سلاح های استراتژیک که با فناوری بالا برخوردار هست فروش نمیرود بلکه سلاح های که تیاز به بروزرسانی دارد فروش میرود تا انبار ها با سلاح های جدید پر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
دمتون گرم ولی توروخدااینارومفت ومجانی به کشورهای عربی گداندهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
ب کشورایی که هوامون دارن تخفیف بدیم اشکالی نداره
مثل سوریه ، یمن ، ونزوئلا ، عمان ، ارمنستان
تاجیکستان هم باید بکشونیم سمت خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خیلی دلم میخاد تعداد این موشکا ده برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
چند درصدش داخلی هست که میگین خودکفایی؟ فقط بدنه و سوخت :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
چرا موشک بلدیم بسازیم ولی جت جنگی نه ؟
و در مهندسی معکوس جنگنده هایی داریم مخصوصا F-14 زیاد توفیقی بدست نیومده
ولی چینی ها هر چی بیاد دستشون سه سوته مهندسی معکوس میکنند
Iran (Islamic Republic of)
علی ر.
۱۸:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
در شرایط اضطراری فعلی سرمایه گذاری روی موشک و پهپاد یه صرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
داش
بودجه نظامی اونا چندین برابر ماست.
ضمن اینکه همین بودجه فعلی هم صرف آموزش خدمت اجباری سربازی میشه. یا دور زدن تحریم ها.
واسه همین به صرفه در نمیاد خط تولید جنگنده بزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
قویترین موشک ما که قدرت تخریبیش خیلی زیاد باشه اسمش چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۴۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خیبر شکن منافق کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خبرنگار جوان میشه یک مقاله راجب موشک هامون و مشخصاتشون و قدرتشون کار کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خودکار مسئولین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
این اطلاعات طبقه بندی شده هست . و نمیتوانند چیزی بگویند.
Syrian Arab Republic
Hasan
۱۶:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تعدادی از بریتانیایی ها در دریای سرخ دفن شدند . بعد از غرق شدن کشتی در دریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
مهندسان ومتخصصان دمتون گرم که ایران را سربلند کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
چرا سلاح استراتژیک می فروشیم؟دشمن اگه به یکی از این سلاح دست پیدا کنه و مهندسي معکوس ‌کنه تکلیف ما چیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
مهندس خود این سلاح ها مهندسی معکوس هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
کامنتها را خواندم ، واقعا از سطح شعور برخی متاثر شدم . بالاخره سلاح و قدرت خوبه یا بده ؟ اگه بده چرا آمریکا داره اگه خوبه برا همه خوبه .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
وقتی دشمن داریم اسلحه می خواهیم
وقتی مصدق با کودتا سرنگون شد یعنی بدون هسته ای و موشک هم دشمن تهاجمی رفتار می‌کنه
امنیت جای خود
اقتصاد جای خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خدارا شکر که هرروز یک الت قتاله رونمایی می کنید و ایجاد جنگ و دعوا را در گوشه کنار دنیا را تسهیل می بخشید !

خدایا مارا ببخش اگر نون درامد فروش ابزار کشت کشتار را ذره ای تناول کرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تسلیحاتی که ایران دارد، وسیله قتاله نیست، بلکه وسیله تدافعی و جنبه بازدارندگی دارد.

در برابر وحوش غرب با محوریت شرارت آمریکا شیطان بزرگ، انگلیس خبیث و رژیم وحشی جنایت پیشه و کودک کش صهیونیستی باید آماده بود.

شما اگر می سوزی از پودر بچه استفاده کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
چرت نگو پس چرا خودشون اینقدر سلاح دارن اگه همینها را هم نداشتیم شخممون میزدم حتی کشورهای مورچه ایی جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
غرب گدا سلاح فقط برای غرب خوبه
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۶:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خدا شفا بده ، با این حرف یاد ابو موسی اشعری افتادم
Iran (Islamic Republic of)
رضا اکبرنیا
۱۸:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
آره خدا از سر تقصیرات افرادی همچون تو حتما بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
ناشناس ۱۱:۱۰
متن تو مرا یاد ابا قطام انداخت در سریال امام علی !
ابا قطام احمقی که هر را از بر تشخیص نمی‌داد و از دین همانقدر می‌فهمید که یک گوسفند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
آفتابه لگن 7 دست ، شام و نهار هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
اگه سلاح های استراتژیک نبود، همون آفتابه لگن رو هم نداشتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
دمتون گرم
-
ایرانییم
۱۰:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
دست تک تک ایران دوستان و متخصصان ایرانی رو می بوسم به نظر من هر مملکتی که بخواد روی پای خود بایستد باید هم زر داشته باشد هم زور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
احساس غرور نکن همینها را یک روزی تو سر خودمون خواهند زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
الکی میگی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
شما احیاناً ضرب شصت ارتش ایران رو در تنگه مرصاد تجربه نکردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
حداقل عکس این سلاح ها رو میذاشتید. یکم سلیقه بد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
در پزشکی به خودکفایی رسیدن بالیدن داره . در داروسازی به خودکفایی رسیدن بالیدن داره . افزایش رفاه مردم بالیدن داره . پیشرفت در صنایع بالیدن داره . قطع وابستگی به شرق بالیدن داره ( به قول خودتون دیگه به غرب وابسته نیستین ) . به کدومش رسییدین تا حالا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
به این رسیدن که با پیشرفت شون داد امثال تو رو در آوردن چشمت کور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
اگه همه مردم مثل تو فکر کنند، نباید در رفاه باشند چون براشون خوب نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
به جز رفاه عمومی در یک دهه اخیر به بقیه رسیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
در پزشکی از اکثر کشورهای اروپایی پیشرفته تر هستیم.
به کوری چشم حسودان در تجهیزات نظامی در حدی هستیم که لات گنده های دنیا همچون آمریکا هم جرات درگیر شدن با ایران را ندارند.
این فرای ما افتخار هست . برای افراد شوت و گیج شاید فهمش مشکل باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
در قبال این یه میلیارد دلار و صنعت هسته ای کمتر از سود ی میلیارد دلار هزارن میلیارد دلار ضرر از راه تحریم ها به کشور وارد شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
امنیت دفاع از جان و ناموسه. این که قیمت نداره. اولین نیازه که باید مرتفع بشه وگرنه باقی نیازها قابل تأمین نخواهند بود. چیزی شبیه به سومالی و افغانستان خواهی شد.
Finland
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
بنام پروردگار

وقتی مطلبی این چنینی را میخوانم احساس غرور میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
وقتی بی ارزش ترین پول دنیا داری احساس غرور کن ، وقتی سومالی گینه افغانستان بالاتر از تو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
ناشناسی که احساس تحقیر میکنی! وقتی امنیت نداشته باشی وضعیتت بهتر از افغانستان و سومالی نخواهد بود. اگر ایران بده چرا اینقدر افغانی به این روانه شدند. اگر ایران بده چرا این همه ایرانی سرمایه دار ترجیح دادند ایران بمونند و زندگی کنند؟ اگر مشکل اقتصادی داریم برای رفعش هم داریم تلاش میکنیم. 8 سال طول کشید در جنگ تحمیلی مقاومت کردیم. این جنگ اقتصادی و این خیانت برخی منافقین هم به زودی حل و فصل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
ناشناس ۱۶:۳۳ باید از مدرسه اجتماعی باهات کار میکردن ، ما نگفتیم ایران ثروتمند نداره ، ما میگیم فاصله طبقاتی ایجاد شده یه دکتر ماهی ۵۰۰ میلیون در میاره تو ایران ولی یه عده ندارند بخورند
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
نلشناسی که افغانستان را بالاتر از خودت میدانی !
متاسفانه درک نداری.
به ناموس افغانها توسط آمریکایی ها و اروپایی ها تجاوز شد الان هم گرفتار طالبان خبیث هستند.
اما آمریکا تمام توان خود و نوکرانش را جمع کرد و غیر از تحریم اقتصادی هیچ غلطی نتوانست در مورد ایران انجام دهد .و نخواهد توانست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
با این همه مشتری و فروش نفت و گاز و معادن روز به روز وضع ملت بدتر شده و بزودی دلار به هفتاد تا صد هزار نزدیک می شود .افتخار بری چی؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
اگه ملت وضعشون خوب نیست این همه گوشی آیفون را کی خریده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
دو تا فتاح ۱۱۰ بفرست خونه حساب میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تو معیشت مردم چه تاثیری گذاشته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
کی می خوای بفهمی مسئله دفاعی ربطی به مسائل اقتصادی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
تو چیزی نمیفهمی جانم ، خیلی تاثیر داره ، به عنوان مثال برات میگم مردم غزه چون سلاح ندارند گرسنه اند . و حیات ندارند چه رسد به معیشت . این سلاح ها هم اگه نباشه همین اینترنت و گوشی را هم نداری که باهاش مزخرف بنویسی .
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
مردم در امنیت هستند و ناموس ملت در امان و امنیت است. اما ناموس ژاپن و عراقی و سوریه ایی و افغان و .... توسط آمریکایی‌ها و داعش و .... هتک شده.
اما همه دشمنان ایران الان می‌دانند اگر غلط اضافی کنند ، ماتحتشان با همین موشکها پاره پاره خواهد شد.
اینکه معیشت مردم مشکل دارد قسمتی از آن ناشی از تحریم‌هایی است که آمریکا ایجاد کرد و جز تحریم هیچ غلطی نتوانست بکند.
قسمتی هم متاسفانه از کم کاریها و کارنابلدی ها و بعضا شاید خیانت بعضی از مسئولان است.
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
آمریکاکه ازهمه بیشترسلاح داره ولی داره نابودمیشه چرا؟چون ازسلاحش برای تجاوزاستفاده میکنه
مرگبرآمریکا""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
ربطی نداره خیلی از کشور ها در تاریخ تجاوز کردن و متاسفانه به مقصدشون هم رسیدن و پیروز شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
خواب دیدی خیر باشه
آمریکا فقط در صورتی نابود می‌شود که یا عذاب الهی مثل سیل و زلزله های فراوان آن را دربرگیرد
یا یک کشور قدرتمند اتمی بهش حمله ور شود مثل کره شمالی و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
آمریکادرویتنام وافغانستان شکست سختی ازسربازان خداخوردوخواهدخوردان شالله ""
خون سربازان خدانتیجه داده وآمریکادرحال نابودیه
واگرآمریکادست ازپاخطاکنه زودترنابودخواهدشد
ان شالله مرگبرآمریکا ""
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
سلاح بایداستفاده بشه
سلاحی که خاک بخوره فایده نداره
اینااگه سلاح شلیک میشدبه سمت آمریکا
آخرین اخبار