اهمیت نقش دانشجویان در مسائل مختلف بین‌المللی/ تاسیس شعبه‌ دانشگاه تهران در آفریقای جنوبی

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاهیان دارای وجدان مشترکی برای عدالت خواهی هستند و این بسیار نویدبخش و امیدوار کننده است.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در جشنواره روز بین‌الملل مشترک دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که با شعار همکاری‌های علمی برای صلح جهانی برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش دانشگاهیان در جهان گفت: وقتی جریان غزه را مرور می‌کنیم می‌توان گفت بهترین مدافع فلسطینیان، دانشگاهیان در اقصی نقاط جهان هستند و تفاوت نمی‌کند در یک کشور اسلامی یا غرب آمریکا باشد و راهپیمایی‌های صورت گرفته موید این است که زبان مشترک بین عالمان و پژوهشگران دنیا برای صلح و عدالت و زندگی شرافتمندانه وجود دارد.

او ادامه داد: در موضوع غزه و امثالهم موضع گیری مشابهی را بین دانشگاهیان شاهد هستیم و این نشان می دهد دانشگاهیان دارای وجدان مشترکی برای عدالت خواهی هستند و این بسیار نویدبخش و امیدوار کننده است. بنابراین این نوع رویدادها نشان می دهد که ما باید تلاش‌هایشان را مضاعف کنیم.

اهمیت وظایف اجتماعی برای دانشجویان و عالمان

مقیمی مطرح کرد: امروز شاهد حضور دانشجویان مختلف از کشورهای مختلف هستیم. دانشگاه تهران دانشجویانی از ۳۰ کشور دنیا را پذیرایی می‌کند و اگر علوم پزشکی را هم اضافه کنیم قطعا این تعداد بیشتر خواهد شد. این یک عزم مشترک برای همکاری برای صلح جهانی است. در حالی‌که سعی می‌کنیم مرتبه های علمی را کسب کنیم همه ما وظایف اجتماعی خود را هم داریم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: گاهی فکر می‌کنیم که کار بین‌المللی فقط در صورتی که از کشور خارج شویم یا کسانی را از خارج از مرزها بپذیریم اتفاق می‌افتد، در حالی که در خانه می توانیم تلاش های ارزشمندی داشته باشیم. دانشگاه تهران این رویکرد را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: این حرکت در بین المللی سازی درون مرزی، مگر با پیشرفت‌های علمی اتفاق نمی افتد.

لزوم تقویت هوش فرهنگی در جوامع 

مقیمی تاکید کرد: در بحث هوش فرهنگی لازم است که شناخت خود را در درجه اول از فرهنگ ها گسترش دهیم. باید شناخت کافی نسبت به خارج از مرزها به دست آورد در این صورت می توان موفق شد. همه این‌ها در قالب یک دیپلماسی علمی قابل تحقق است. خیلی از مسایل که در فضای سیاسی قابل حل نیستند را می‌توانیم در قالب صلح جهانی دنبال کنیم.

او مطرح کرد: ما نگاهمان این است که بیشتر به تحرک نخبگانی و تحرک علمی و پژوهشی بپردازیم. از طریق دیپلماسی علمی می توانیم زمینه توسعه ملی و رفاه و آسایش مردم را فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: سفرا و مقامات سیاسی هم اگر ایده ای برای تقویت هوش فرهنگی متقابل و درک فرهنگی بین کشورها و در نهایت ایجاد تفاهم بین المللی داشته باشند، ما استفاده می‌کنیم.

تاسیس شعب دانشگاه تهران در چند کشور

رئیس دانشگاه تهران خبر داد: بحث ایجاد شعب در کشورهای مختلف را داریم که عراق، گرجستان و دبی از جمله این کشورها هستند و در سوریه با کمی تاخیر این شعبه ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: یک کار مشترک با آقای دکتر قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با ایجاد شعبه مشترک در آفریقای جنوبی داریم که با حمایت و پیگیری رئیس جمهور در حال انجام است.

پیشرفت دانشگاه تهران در نظام‌های رتبه بندی

مقیمی با اشاره به پیشرفت دانشگاه تهران در نظام‌های رتبه بندی گفت: ما در شاخص های بین المللی در بعضی از این نظام های رتبه بندی جهش خیره کننده ای در دو سال اخیر داشتیم. تقریبا ۱۵ نظام رتبه بندی معتبر بین المللی داریم. بعضی از این شاخص ها جامع هستند و برخی به شاخص های خاص می پردازند. ما در ۱۱ نظام کلیدی و و پرآوازه بین المللی واقعا رشد بسیار خوبی را در دانشگاه تهران داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار