۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است

مدیرکل دفتر امور بیابان گفت: بنابر آمار ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور را بیابان‌ها شامل می‌شود که ۳۰ میلیون هکتار از این اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است.

وحید جعفریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تغییر اقلیم و پیامدهای آن از جمله تخریب سرزمین منجر به کاهش حاصلخیزی خاک و از دست رفتن ظرفیت حیاتی سرزمین به عنوان یکی از دغدغه زیست محیطی جهان محسوب می‌شود.

به گفته او، یکی از اثرات سوء پدیده تغییر اقلیم حوزه های نه تنها اکولوژیک بلکه اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد که می تکاند چالش امنیت غذایی و زیستی ایجاد کند.

جعفریان ادامه داد: یکی از اهداف کلان و تعریف شده در برنامه توسعه جهانی مقابله با تخریب سرزمین و بیابانزایی تعریف شده است، بدین منظور برنامه گسترده ای در حوزه درختکاری و احیای پوشش گیاهی داریم که با طرح یک میلیارد درخت کشور ما در این فرآیند قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی افزود: ایجاد پوشش گیاهی در کانون فرسایش بادی علاوه بر اثرات مثبت بهبود حاصلخیزی خاک نقش جدی در جلوگیری از طوفان شن و ماسه دارد. بدین منظور برنامه کاشت یک میلیارد درخت هدف گذاری مشخصی در ۲۲ استان بیابانی صورت گرفته است.

او با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از مساحت کشور بیابانی است، گفت: ۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است و ۱۴ میلیون هکتار به لحاظ ایجاد خسارت به منابع انسانی کانون بحرانی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۴:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
من تو استان چهارمحال و بختیاری زندگی میکنم ، فکر کنم سر چشمه کارون و زاینده رود ، شهرستان کوهرنگ و شهرکرد و فارسان جاهایی هست که دیدم به چشم اکثر مراتع طبیعی به خاطر چرای غییر معقول دام دار هادو عشایر خالی از گیاه شده و دشت های بزرگی هم وجود داره که حالا به دلایل مختلف مثل نبود آب و با مقاصد تغییر کاربری زیر کشت نمیره یکیش رو به روی شهرک صنعتی هفشجان شبیه تکزاس شده تابستان ها همیشه گردباد و گرد و خاک داره ، یکیش فاصله بین دو راهی میهه تا دشت زری و ده نو و حتی خود چلگرد دشت های بزرگی هست که البته خیلی ساله نرفتم اونطرف قبلا که میرفتیم اکثراً بدون کشت بود و حتی بدون علف هرز و خود رو!! فقط نزدیک خود روستا ها چند هکتاری کشت بود ، به نظرم اول مدیریت نا صحیح منابع آب و جهاد کشاورزی استان هست چون من خودم سال ۹۴-۹۷ کشاورزی میکردم و هر سال ناگهان سدی که برای کشاورزیمون استفاده میشد رو وسط تابستون باز میکردند!! و بعد هم اجازه برداشت آب با موتوراب رو نمیدادند و کشت خشک میشد ، دوم نزدیکی شهر ها طمع به تغییر کاربری
آخرین اخبار