بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض با اشاره بهضرورت ارتقای حکمرانی در حوزه ریال اظهار کرد: هم نهادهای اقتصادی میتوانند بهنوعی در ارتقای حکمرانی ریال در کشور مؤثر باشند، اما برخی از این نهادها مثل نظام بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امور مالیاتی و مرکز اطلاعات مالی کشور در حکمرانی ریال از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار دارند.
وی توضیح داد: در سالهای اخیر نیز با روشنتر شدن اهمیت شفافیت اقتصادی، اقدامات اصلاحی قابل توجهی بهخصوص از منظر زیرساختهای قانونی انجام شدهاست که میتواند بهرهگیری از این اطلاعات و تراکنشهای مالی بهدلیل بهبود شفافیت اقتصادی نقش مؤثری در پیشگیری از بروز فساد داشتهباشد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد زیرساختهای شفافیت اقتصادی در چند سال اخیر، گفت: این زیرساختها با بهره گیری از ظرفیت اطلاعات تراکنشهای بانکی، تولید و تجمیع شدهاست.
وی با بیان اینکه از این اطلاعات میتوان برای ارتقای حکمرانی در زمینههای مختلف در حوزههای بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و مبارزه با پولشویی استفادهکرد.
نگاهداری ادامهداد: استفاده از این زیرساختهای قانونی و بهرهبرداری از ظرفیتهای ایجاد شده، میتواند شفافیت اقتصادی را به میزان قابل توجهی ارتقا داده و در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا بهخصوص در حوزه پولی جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه ارتقای حکمرانی ریال به اقداماتی در حوزههای نظام بانکی، نظام مالیاتی و نظام مبارزه با پولشویی، نیاز دارد، افزود: نقش دستگاههای حاکمیتی و متولی سامانههای اطلاعاتی در استقرار و تکمیل اطلاعات حول محور آیین نامه مبارزه با پولشویی نمایان میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامهداد: این دستگاههای حاکمیتی همچنین وظیفه دارند دادهها را بین دستگاههای همتراز و حاکمیتی مانند بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبتاحوال، سازمان ثبتاسناد و املاک کشور، قوه قضائیه و... به اشتراک بگذارند.
وی به وظایف نظام بانکی در ارتقای حکمرانی ریال اشاره کرد و گفت: نظام بانکی میتواند با تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی و مسدودسازی حسابهای بدون کد شهاب، در این حوزه گام بردارد.
نگاهداری گفت: همچنین بانک مرکزی، بانکها و شرکتهای خدمات پرداخت، میتوانند از ادامه فعالیت پرخطر و غیرمجاز حسابهای بانکی و پایانههای فروش، افراد در گذشته و شرکتهای منحل شده و ورشکسته، جلوگیری کنند.
وی دیگر اقدام مؤثر برای ارتقای حکمرانی ریال در حوزه بانکها را، تفکیک حسابهای شخصی و تجاری براساس قوانین کشور دانست و ادامهداد: همچنین لازم است که زیرساختهای بانک مرکزی برای دسترسی برخط به تراکنشهای درون بانکی، اصلاح و تکمیل شوند.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه اصلاح دستورالعملهای بانک مرکزی باید بدون ایجاد محدودیت برای تراکنشهای تجاری صورت گیرد، گفت: سطح برخورداری از خدمات بانکی باید متناسب با پروفایل هویتی و اقتصادی مشتری، بهویژه محدود کردن تراکنشهای بین حسابهای شخصی، باشد.
وی با بیان اینکه با ممنوعیت صدور چک شخصی در وجه حامل، میتوان برای ارتقای حکمرانی ریال برنامه ریزی کرد، گفت: از سوی دیگر باید اطلاعات پشت نویسی چک در سامانه صیاد نیز درج شود.
نگاهداری بر ضرورت تکمیل اطلاعات هویتی، مالیاتی و مکانی دارندگان درگاههای پرداخت تأکید کرد و گفت: در همین راستا باید درگاههایی که اطلاعات دارنده آن با حساب بانکی پشتیبان آن، همخوانی ندارد، یا در مکانی غیر از مکان مشخص شده فعالیت میکند، مسدود شود.
وی تصریحکرد: یکی دیگر از وظایف نظام بانکی برای ارتقای حکمرانی ریال میتواند تبادل اطلاعات همه تراکنشهای بانکی و اطلاعات خوداظهاری شده باشد تا مورد استفاده سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه سخنان خود به وظایف نظام مالیاتی کشور در این حوزه اشاره کرد و گفت: مهمترین وظیفه این نظام، اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانههای فروشگاهی برای صدور اسناد استاندارد است.
وی ادامهداد: از دیگر وظایف سازمانهای مرتبط با مالیات این است که قوانین مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد اشخاص و مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند تا زیرساخت لازم برای استفاده از اطلاعات تراکنشهای بانکی و ساماندهی تراکنشهای شخصی ایجاد شود.
نگاهداری با اشاره بهضرورت راه اندازی سامانه اظهار اطلاعات تراکنشها با هدف ارتقای حکمرانی ریال، گفت: همچنین لازم است که به سازمان امور مالیاتی اجازه داده شود که با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط اشخاص در ارتباط با خودشان، مالیات دریافت کند.
وی با بیان اینکه میتوان با تقاطعگیری بین اطلاعات مالیاتی اظهار شده و اطلاعات تراکنشهای بانکی دریافتی، میتوان گام مهمی در شفافیت اقتصادی کشور برداشت، گفت: گام مهم دیگر در این حوزه، ارسال اطلاعات اظهارنامههای مالیاتی و پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به اشخاص مشمول است.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه به اهمیت نظام مبارزه با پولشویی در شفافیت اقتصادی و ارتقای حکمرانی ریال اشاره کرد و گفت: نهادهای مرتبط با این حوزه باید نسبت به اجرای قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه اجرایی آن، بهویژه استقرار نرمافزار کشف تقلب در بانکها و بانک مرکزی، گزارش معاملات و عملیات مشکوک و راه اندازی سامانههای شانزدهگانه در دستگاههای اجرایی مختلف، پیگیر باشند.
وی ادامهداد: نظام مبارزه با پولشویی میتواند از گزارشهای معاملات مشکوک که بانکها ارسال کردهاند و پیگیری حقوقی موارد کشفشده، در راستای شفافیت اقتصادی گامهای مهمی بردارد.
نگاهداری گفت: یکی از اقدامات مؤثر در این حوزه، میتواند این باشد که گزارشهای ارسالی و رتبه بندی بانکها در این زمینه، به مدیران بانکی بازخورد داده شود.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، تأکید کرد: برخورد با بانکهایی که اقدامات مجرمانه در آنها انجام شده و گزارش نکردهاند، از مهمترین اقدامات در مبارزه با پولشویی و شفافیت اقتصادی بهشمار میرود.