معرفی منطقه «نان ویژه» در پاوه به عنوان ذخیره گاه زیست کره مشترک بین دو کشور ایران و عراق

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت : پیشنهاد شده منطقه «نان ویژه» در پاوه به عنوان ذخیره گاه زیست کره مشترک بین دو کشور ایران و عراق معرفی شود.

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه منطقه «نان ویژه» در پاوه که یکی از مناطق بکر و با پوشش گیاهی و جانوری غنی و تنوع زیستی بالا است، گفت : این منطقه ارزش حفاظتی قابل توجهی دارد و پیشنهاد داده ایم به ذخیره‌گاه زیست کره، بین دو کشور ایران و عراق تبدیل شود.

وی با اشاره به وسعت حدود چهار هزار هکتاری منطقه نان ویژه پاوه، از کل و بز، قوچ و میش، گراز وحشی، روباه و ... به عنوان مهمترین گونه‌های جانوری شناسایی شده در این منطقه یاد کرد و افزود: دوربین‌های تله‌ای در این منطقه «پلنگ» را نیز ثبت کرده‌اند.

مدیرکل محیط زیست استان خاطرنشان کرد: بلوط، بنه، زالزالک و گلابی وحشی نیز از گونه‌های گیاهی مهم منطقه نان ویژه محسوب می‌شوند.

جلیلیان با بیان اینکه تبدیل این منطقه به ذخیره‌گاه زیست کره حتی از منطقه حفاظت شده نیز بالاتر است، تاکید کرد: ذخیره گاه زیست کره یک منطقه حفاظت‌شده طبیعی- زیستی بین‌المللی محسوب می‌شود که تعداد محدودی (تن‌ها حدود ۱۳ مورد) از آن در کشور وجود دارد و علاوه بر بعد حفاظتی، بعد مطالعاتی و تحقیقاتی نیز دارند.

وی اظهار کرد: این پیشنهاد باید به تصویب شورای عالی محیط زیست کشور برسد و بسیار امیدواریم که با آن موافقت شود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار هتار از مساحت استان کرمانشاه در قالب ۱۰ منطقه تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد که معادل حدود ۱۰ درصد وسعت استان است، گفت: با پیشنهاداتی که برای ارتقا مناطق داریم، این ضریب به حدود ۱۱ درصد نزدیک خواهد شد و حتی بیش از استاندارد‌ها خواهیم بود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.