برداشت گل‌محمدی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل‌محمدی در ۳۳۴ هکتار از گلستان‌های این استان آغاز شده است.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز برداشت گل‌محمدی از ۳۳۴ هکتار، گفت: متوسط عملکرد برگ گل‌محمدی در هر هکتار ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است و ما از افزایش سطح‌زیرکشت این محصول با همراهی بهره‌برداران استقبال می‌کنیم. 

وی اضافه کرد: ۲۲۴ هکتار از مزارع گل‌محمدی استان، بارور و مابقی به صورت نهال بوده و بیشترین سطح‌زیرکشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

دیانتی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار لیتر گلاب در استان استحصال می‌شود، افزود: میزان تولید گل‌تر از اراضی زیرکشت این محصول در آذربایجان‌غربی بیش از ۷۵۰ تن است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد گل‌های‌تر برای عرق‌گیری و بقیه به صورت گل‌برگ‌خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود ۵ درصد به صورت غنچه خشک با اهداف صادراتی استفاده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهاد‌کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان بیشتر گل‌محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود.

دیانتی با اشاره به حمایت جهادکشاورزی از کشت این گیاه دارویی گفت: امسال برای حمایت از کشت گیاهان کم‌آب‌بر تاکنون در سطح ۳۲ هکتار گل‌محمدی نهال با یارانه برای کشاورزان استان توزیع شده است.

به گفته وی ویژگی‌های این محصول کم‌توقع‌بودن در نیاز آبی و سازگاری در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده بوده و گل محمدی قادر است خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی‌ملی جلوگیری کند.

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه زمان برداشت گل‌محمدی تا اواخر خردادماه ادامه دارد، در ادامه گفت: گل‌محمدی پس از بازشدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و تأخیر در زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.