مدیر کل دامپزشکی استان یزد:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد وجود ندارد

فاتحی نیاگفت: هیچ مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان یزد نداشته ایم.

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان اشکذر با اعلام این مطلب گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از دغدغه‌های اصلی پرورش دهندگان طیور بوده که خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های ذیربط از سال گذشته تاکنون هیچ مورد در سطح استان مشاهده نشد.

وی ضمن تشریح وظایف دامپزشکی در حفظ و صیانت از جمعیت دامی کشور کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و نظارت بر فراورده‌های خام دامی را از وظایف ذاتی سازمان متبوع خود برشمرد و گزارشی از عملکرد دامپزشکی استان یزد و شهرستان اشکذر در سال ۱۴۰۲ ارائه داد.

فاتحی نیا اعلام کرد: در حال حاضر در استان یزد ۵ کشتارگاه صنعتی طیور و ۹ کشتارگاه دام وجود دارد که ۷ کشتارگاه به صورت سنتی و ۲ کشتارگاه به صورت صنعتی در حال فعالیت می‌باشند که ناظرین بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود بازرسی‌های قبل از کشتار، حین و بعد از کشتار را انجام میدهند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱۷۹۴۳ راس دام سبک ۱۵۶۸۵ راس دام سنگین در کشتارگاه‌ها ذبح گردیده است گفت: از این تعداد ۱۲۹۳۰۰ راس دام سبک و ۵۷۴۱ راس دام سنگین در کشتارگاه صنعتی دام یزد کشتار گردیده است که پس از پیش سرد گذاری لاشه (که باعث اسیدی شدن لاشه و از بین رفتن بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می‌شود) به همراه مهر و برچسب به مراکز عرضه تحویل می‌گردد.

فاتحی نیا همچنین بیان کرد: برخورد با کشتار غیر مجاز دام که تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه می‌باشد در دستور کار اداره دامپزشکی است که گزارشات مردمی کمک به سزایی در این راستا به مجموعه دامپزشکی می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار است به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار آمده که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود. 
 وی همچنین افزود: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود؛ بنابراین کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.
 
 فاتحی نیا با بیان اینکه گوشت دام‌های ذبح شده باید ۲۴ ساعت و امعاء و احشای دام ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه یخچال نگهداری شود تا با تغییراتی که پس از مرگ در بافت لاشه اتفاق می‌افتد این ویروس از بین برود، لذا از شهروندان خواست تا گوشت مورد نیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.
 
 وی در پایان راه اندازی سامانه ۱۵۱۲ در استان را اقدامی موثر خواند و گفت: شهروندان میتوانند تمام مشکلات مرتبط با حوزه دامپزشکی را که شامل پیشنهاد، انتقاد و یا گزارش تخلف را با همکاران دامپزشکی مستقر در همان شهرستان در میان گذاشته تا در اسرع وقت و حتی به صورت میدانی مورد بررسی قرار بگیرد.

فاتحی نیا در پایان با اشاره به جایگاه ویژه شهرستان اشکذر در بحث پرورش اسب افزود: نیمی از جمعیت اسب استان در این شهرستان وجود دارد و اداره دامپزشکی در راستای ایمنی و بهداشت این حیوانات تعداد ۲۵۰۰ راس اسب را از لحاظ بیماری مشمشه مورد بررسی قرار داده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار