رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا در کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با سال قبل ۵۵ رشد داشته است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه  صنعت ریلی صنعتی پیشران سایر صنایع کشور است ، گفت:توسعه زیرساخت ها از طریق احداث و نگهداری خطوط و همچنین تامین و توسعه واگن و لوکوموتیو در دستور کار قرار گرفته است.

 وزیر راه و شهرسازی افزود: هرچه بتوانیم با ارائه مشوق های جابه جایی، کالا از بخش جاده ای به ریل منتقل کنیم آثار و منافع بیشتری برای کشور خواهد داشت‌.

وی افزود: این اقدام ضمن افزایش ایمنی جاده ها منجر به کاهش سوانح جاده ای و کاهش جانباختگان جاده ای می شود چراکه یکی از دلایل تصادفات جاده ای تردد گسترده خودروهای تجاری و نبود ایمنی کافی است.

 بذرپاش اظهار کرد: باید سرعت سیر ما به میزان قابل قبولی افزایش یابد که  این امر نیازمند افزایش سرمایه گذاری ها در این صنعت است.

 او با بیان اینکه در این زمینه چاره ای جز ورود بخش خصوصی نداریم و در حال طراحی مکانیزم های تشویقی هستیم گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوق هایی در قالب تسهیلات بانکی تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که در این زمینه شاهد افتتاح تعدادی نا‌وگان در این بخش بوده ایم‌.

وی به پیشنهاد تامین ۵۰۰ ناوگان مسافری در سال گذشته اشاره کرد گفت: تامین این ۵۰۰ ناوگان مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفت.

 وزیر راه وشهرسازی افزود: در زمینه واگن های باری بحران زیادی نداریم و تعداد قابل توجهی واگن تامین شده و شرکت های زیادی در این بخش مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه لوکوموتیو به دنبال واگذاری ساخت به بخش خصوصی بودیم که در حال اجرایی شدن است گفت : بخش واگن مسافری به دلیل عدم سود دهی کافی مورد استقبال کمتر بخش خصوصی است.

بذرپاش اظهار کرد: در این زمینه دولت ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد و در تلاش هستیم حدوسط را بگیریم تا هم مردم منتفع شود و هم شرکت های خصوصی متضرر نشوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر روز گذشته رئیس جمهور به مازندران گفت: ترانزیت کالاها در تخلیه و بارگیری با رشد ۴۵ درصدی روبرو شده و شاهد تقاضای روز افزون استفاده از ظرفیت های بنادر شمالی هستیم.

 بذرپاش با بیان اینکه باید ظرفیت های موجود در بنادر شمالی را همزمان با تکمیل زیرساخت ها را توسعه دهیم گفت: با این اقدامات تمایل به عبور کالا ها از ایران نسبت به گذشته افزایش می یابد.

 وزیر راه وشهرسازی به سفر روسیه و دیدار با سفیر این کشور اشاره کرد گفت: طرف روسی بابت کاهش مدت مسیر کالا از بندر عباس رضایت داشت. تلاش های زیادی بابت کاهش سیر کالای ایران انجام شده هنوز این مدت زمان زیاد است و باید کاهش یابد‌.

 وی علاوه بر تقویت زیرساخت و تسهیل تردد کالا از بنادر دو کشور تاکید کرد گفت: صنعت ریلی صنعتی جذاب و راهبردی است و تمرکز ویژه ای بر آن داریم‌.

 وزیر راه وشهرسازی به تکمیل زنجیره در کریدورهای شرقی و غربی و شمال و جنوبی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات در راستای تکمیل این زنجیره خط ریلی چابهار _زاهدان است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

 وی افزود: طبق توافق انجام شده و در راستای تکمیل زنجیره های کریدوری با طرف هندی به منظور تأمین زیر ساخت در بندر چابهار توافقاتی انجام شده است.

بذرپاش اظهار کرد: خط ریلی رشت_ کاسپین به اتمام رسیده این پروژه هم در راستای تکمیل زنجیره های کریدورهای شرقی و غربی صورت گرفته و دو خطه کردن پروژه ها از جمله اولویت های شرکت راه آهن است.

بذرپاش بیان کرد: تاکنون توافق خوبی با شرکت های صنعتی از جمله ذوب آهن اصفهان انجام شده تا تامین ریل ملی در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار کرد: توافق با سایر شرکت ها به منظور سرمایه گذاری و توسعه زیر ساخت ها انجام شده تا شاهد ورود راحت تر سرمایه های بخش خصوصی به این بخش باشیم.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال ۵۵ رشد داشته است.

برچسب ها: حمل ونقل ، توسعه ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار