در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تهران فقیرترین شهر به لحاظ سرانه کتابخانه است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: متاسفانه تهران به لحاظ سرانه کتابخانه جزو فقیرترین شهر‌های ایران است.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره کتابخانه‌هایی که نسل جدید خدمات را ارائه می‌دهند، گفت: یکی از کار‌هایی که لازم بود در کتابخانه‌های عمومی انجام شود، تعریف خدمات جدید است. یعنی کتابخانه از حالت سنتی خود که فقط سالن مطالعه و مخزن کتابخانه است، خارج می‌شود و به سمت توسعه حرکت کند. در کتابخانه‌های نسل جدید تا ۶۰ خدمت ارائه می‌شود، که می‌توان به سالن مطالعه، مخزن کتابخانه، بخش کودک، بخش دیداری و شنیداری، بخش نابینایان و ناشنوایان و گروه‌های خاص، بخش مبتنی بر وب، اتاق علم، کارگاه‌های مختلف، گالری کتابخانه، سالن مطالعه خصوصی، سالن مطالعه گروهی و ... اشاره کرد.

رمضانی ادامه داد: ما بیش از ۱۷۴ سرفصل آموزشی در کتابخانه‌های عمومی داریم. اخیراً با انعقاد تفاهمنامه با کمیته امداد امام خمینی بنا داریم کلینیک‌های مشاوره رز (مشاوره‌های روان‌شناسی و تربیتی) را در کتابخانه‌های عمومی راه بیندازیم. الان مشاوره‌های تحصیلی هم در کتابخانه‌ها داریم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این سوال که کتابخانه‌هایی که نسل جدید خدمات را ارائه می‌دهند، در کدام مناطق مستقر هستند؟ گفت: کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، کتابخانه مرکزی قم، کتابخانه شهید سلیمانی در آذربایجان شرقی و ... نسل جدید خدمات را ارائه می‌دهند. 

وی درباره کتابخانه‌ای که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرِ افتتاح آن را در نیمه دوم سال در اراک داد، گفت: کتابخانه اراک ۱۸ هزار متر مربع فضا دارد، که جزو بزرگترین کتابخانه ایران خواهد بود و در منطقه جزو بزرگترین کتابخانه عمومی است. اگرچه در سطح منطقه کتابخانه ملی در چنین ابعادی وجود دارد، ولی کتابخانه عمومی با چنین ظرفیتی هنوز افتتاح نشده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که در تهران چه کتابخانه‌هایی داریم که نسل جدید خدمات را ارائه می‌دهند؟ توضیح داد: متاسفانه تهران به لحاظ سرانه کتابخانه جزو فقیرترین شهر‌های ایران است. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی به شهر‌های غیر مرکز و غیر پایتخت توجه خوبی داشته است، گفت: برای اینکه در پایتخت هم شاهد چنین کتابخانه‌هایی باشیم، باید دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند. توسعه کتابخانه با دستگاه‌های اجرایی است. در تهران توسعه کتابخانه‌های عمومی پایدار و عمیق نبوده و آن کتابخانه‌هایی که وجود دارد، غالباً فضا‌های قدیمی است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر تهران اهل مطالعه بود این همه فتنه از تهران بلند نمی شد
آخرین اخبار