تصویب قطعنامه حمایت از امدادرسان‌های مناطق جنگی در شورای امنیت

شورای امنیت امروز قطعنامه پیشنهادی سوئیس برای حفاظت از جان امدادرسان‌ها در مناطق جنگی را به تصویب رساند.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی با هدف نسل کشی فلسطینیان تمامی زیرساخت ها، بیمارستان ها، مدارس، مراکز فرهنگی و عبادی همچون مسجد‌ها و کلیساها و حتی نهاد‌های بین المللی همچون مراکز آنروا را مورد حمله قرار داده است. طی این مدت هر جنبنده‌ای هدف مشروع برای ارتش رژیم صهیونیستی تلقی شده و بدین ترتیب غزه به گورستان امدادرسان‌های بشردوستانه تبدیل شد. 

به گزارش الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل امروز (جمعه) در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان قطعنامه مربوط به محافظت از امدادرسان‌های بشردوستانه و نیرو‌های سازمان ملل در مناطقی که درگیر منازعه و جنگ است را تصویب کرد. 

طی رای گیری امروز از مجموع ۵ عضو دائم و ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، ۱۴ عضو به این قطعنامه رای موافق داده و تنها روسیه به آن رای ممتنع داد. بدین ترتیب این قطعنامه به تصویب شورای امنیت رسیده و قابلیت اجرایی یافت. 

این قطعنامه که از سوی کشور سوئیس مطرح شده بود هیچ درگیری و منازعه‌ای را مورد اشاره قرار نداده بود، اما در حال حاضر امدادرسان‌های بین المللی در مناطق درگیر در سودان، اوکراین، غزه و سایر مناطق جنگی در حال از دست دادن جان خود هستند. 

براساس گزارش سازمان ملل تنها در جنگ غزه بیش از ۱۹۰ تن از نیرو‌های امدادرسان در توحش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر جان باخته اند. این بالاترین میزان تلفات نیرو‌های امدادی در نزدیک به ۸۰ سال تاریخ سازمان ملل است. 

۵ کشور روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، و فرانسه در شورای امنیت دارای حق وتو بوده و می‌توانند با رای مخالف خود هر قطعنامه‌ای را رد کنند. روند رای گیری در شورای امنیت بدین صورت است که از ۱۵ کشور عضو باید ۹ کشور به آن قطعنامه رای موافق داده و هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت نیز به آن رای مخالف ندهند. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار