تولید نهال در زنجان افزایش یافت

کارشناس جنگل‌کاری و مسئول نهالستان منابع طبیعی استان زنجان گفت: تولید نهال در استان با توجه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

فرشاد جوان روز دوشنبه در کارگاه آموزشی اقدامات قبل از کوچ عشایر، گفت: نهال‌های تولید شده در نهالستان های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان به صورت رایگان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه استان زنجان از این طرح سه و نیم میلیون اصله درخت است، ادامه داد: تولید این مقدار تا به امروز به خوبی صورت گرفته و اقدامات بسیاری برای تحقق هر چه بهتر این طرح انجام شده است.

جوان افزود: در اولین سال این طرح تمام نهال‌های مورد نیاز سهمیه استان تولید شد که هر گونه در زمان مناسب خود توزیع می شود.

وی اضافه کرد: برخی گونه‌ها مثل صنوبر هر سال از اسفند تا اواخر فروردین ماه قلمه زده می‌شوند و پس از نگهداری و مراقبت لازم به مرحله کاشت می رسند.

جوان اظهار داشت: صنوبر برای زراعت چوب به طور رایگان از اسفندماه به متقاضیان توزیع می شود و متقاضی با ارائه مدارک زمین و آب در اختیار خود می‌تواند حواله آن را دریافت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید نهال در وضعیت خوبی است محدودیتی در دریافت نهال نیست و دریافت نهال و نگهداری از آن به توان مالی و هدف متقاضی بستگی دارد.

این مسوول اضافه کرد: نهال‌های صنوبر سه تا چهار سال پس از کاشت قابلیت بهره‌برداری را دارند و فرد با توجه به هدف خود می‌تواند نهال را برداشت و یا برای اهداف بلندمدت از آن نگهداری کند.

جوان اضافه کرد: گونه‌های متفاوتی در نهالستان تولید شده و علاوه بر صنوبر گونه‌های دیگری نیز توزیع می‌شود، تنوع گونه‌های تولیدی بسیار قابل توجه است و تمام گونه‌ها به رغم تنوعی که دارند با اقلیم استان سازگار هستند.

کارشناس جنگل کاری و مسئول نهالستان منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: برای نگهداری نهال‌ها آموزش‌های لازم نیز داده می‌شود و کارگاه‌ها و اقدامات گوناگونی در راستای آموزش برگزار خواهد شد.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این کارگاه، گفت: کارگاه آموزشی قبل از فصل کوچ ویژه عشایر شهرستان‌های طارم، ماهنشان و زنجان، با هماهنگی امور عشایر جهاد کشاورزی و اداره آموزش و ترویج در نهالستان کوشکن برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.