رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر:

تجهیزات آزمایشگاتهی از ابزار مهم انجام تحقیقات است

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: یکی از ابزارهای مهم برای انجام تحقیقات تجهیزات آزمایشگاهی است و مشکلی که به طور عامل در سطح دانشگاه ها وجود دارد وجود تجهیزات مستهلک در آزمایشگاه هاست.

دکتر علیرضا رهایی با بیان اینکه اهم ابزار و تجهیزات موجود در دانشگاه ها به حدود 20 تا 30 سال قبل باز می گردد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: برخی از این تجهیزات مستهلک شده و امکان استفاده از برخی تجهیزات نیز وجود ندارد همچنین خیلی از ابزارها و تجهیزات موجود در آزمایشگاه های سطح کشور به روز نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه به طورعمده دانشحویان درارتباط با دراختیار داشتن تجهیزات آزمایشگاهی مناسب جهت پژوهش و تحقیقات گله مند هستند اظهار داشت: یکی از محدودیت هایی که برای توسعه دوره دکترا وجود دارد نبود تجهیزات کافی درآزمایشگاه هاست یعنی صرفاً بحث تأمین اعضای هیئت علمی مشکل موجود نیست و در رشته های فنی و مهندسی نیاز به توسعه تجهیزات و سرمایه گذاری برای تجهیزات آزمایشگاه ها داریم.
وی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر دانشگاه ها فعالیت های خوبی داشتند و برخی از تجهیزاتی که می تواند در همین محیط ساخته شود یا از تولید داخل استفاده شود تا حدی کمبودها را برطرف کرده است.
**نیازمند سرمایه گذاری وسیعتری در ارتباط با تجهیزات آزمایشگاهی هستیم
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک آزمایشگاه مرکزی طبق سیاستگذاری های انجام شده برای استفاده عموم فراهم شده است اذعان داشت: تا حدودی در جهت رفع مشکلات موجود گام برداشتیم اما تا شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی تصریح کرد: در تمام جلساتی که درارتباط با رؤسای دانشگاه های کشور برگزار می شود مسئله کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، قدیمی بودن و به روز نبود آنها را مطرح می کنیم و محدودیت هایی که در این زمینه برای توسعه تحصیلات تکمیلی و دکترا وجود دارد را به طور جدی پیگیری می کنیم .دکتر رهایی با بیان اینکه قول هایی از سوی مسئولان در مورد تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه ها بویژه در ارتباط با توسعه دکترا داده شد.
ادامه داد: بودجه ای ویژه برای توسعه دوره دکترا پیش بینی شده که قرار است در آینده ای نزدیک به دانشگاه ها اختصاص یابد اما آنچه فعلاً‌ در شرایط کنونی محقق شده حرکتی است که خود دانشگاه ها توسط قراردادهایی که با ارگان های مختلف منعقد کرده اند و از محل درآمد آنها در ارتباط با تأمین تجهیزات انجام داده اند.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه در افق چشم انداز موقعیتی که از نظر توسعه علم و فناوری در سطح منطقه ای خواهان آن هستیم در حد بالایی است باید شرایط مطلوبی را برای تحقق اهداف مد نظر فراهم کنیم./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار