
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور - داوود زارع، کارگردان نمایش «پینوکیو» است که با اشاره به مضمون نمایش پینوکیو از اهمیت انتقال غیرمستقیم مفاهیم انسانی به کودکان به گفتوگو پرداخت. همچنین وی از روند شکلگیری نمایش، تأثیر آن بر مخاطب کودک و نوجوان و استفاده از هوش مصنوعی در بخشهایی از این اثر نمایشی سخن گفت.
زارع درباره محتوای نمایش گفت: «نمایش پینوکیو فراتر از داستان معروف صداقت و دروغگویی، حامل مفاهیم مهمی، چون ایثار واقعی، فداکاری والدین، تمسخر نکردن دیگران، مهربانی، فرهنگ معذرتخواهی و احترام متقابل است؛ مفاهیمی که ریشه در انسانیت دارند و من سعی کردم بهصورت غیرمستقیم آنها را منتقل کنم.»
او افزود: «در این اثر، پینوکیوی بالغ را میبینید که حالا ۷۰ ساله شده و صاحب یک کارخانه عروسکسازی است و بعد از مرگ ژپتو، کار پدر را رها نکرده و آن را ادامه داده است. این پیام ساختن، تداوم و کارآفرینی نیز به مخاطب منتقل میشود. نمایش مفاهیمی مانند شجاعت، امید، تلاش و پشتکار را هم در خود دارد که برای کودکان بسیار مهم است.»
زارع درباره مراحل پیشتولید این نمایش توضیح داد: «تابستان ۱۴۰۲ نمایشنامه را آماده کردیم و شهریورماه خوانش آن را در قالب پنج شب اجرا داشتیم که با استقبال بالایی همراه شد. اما در شب ششم، همزمان با سقوط بالگرد رئیسجمهور شهید، تمامی اجراها لغو شد. با وجود این، مجدداً فرآیند را از سر گرفتیم تا کار در نهایت به روی صحنه بیاید.»
او تاکید کرد: «پینوکیو نمایشی پرهزینه، شلوغ و از نظر تولیدی بسیار سنگین است. از تمامی امکانات صحنه، از جمله بالابرها و نورپردازی حرفهای استفاده کردیم تا تجربهای متفاوت برای کودکان رقم بخورد.»
زارع با اعتقاد بر اینکه استفاده از خود کودکان در اجرا، تأثیری دوچندان بر مخاطب دارد، گفت: «وقتی بچهها روی صحنه همنسلان خود را میبینند، بهتر با اثر ارتباط برقرار میکنند. نمایش کودک صرفاً سرگرمی نیست، بلکه فرصتی برای آموزش زیبا، تصاویر رنگی و تجربه هنری ماندگار است.»
او ادامه داد: «در عصری که کودکان در دنیای دیجیتال و فضای مجازی غرق هستند، تئاتر میتواند وسیلهای برای پیوند دوباره والدین و فرزندان و فرصتی برای تعامل و آموزش غیرمستقیم باشد.»
زارع درباره وضعیت اجرای نمایش در تالار هنر گفت: «از نظر نور، امکانات گریم، صحنه و رختکن، تالار هنر عملکرد خوبی داشته است، اما کمبودهایی نیز وجود دارد که ناشی از نواقص بودجهای است. بزرگترین مشکل، دیده نشدن نمایش است. در خیابانی فرعی قرار داریم و تبلیغات حرفهای برای معرفی این مکان تخصصی به خانوادهها صورت نگرفته است.»
او افزود: «از سال ۸۰ که تالار هنر تخصصی برای تئاتر کودک و نوجوان شد، انتظار میرود بهصورت مستمر از سوی مرکز هنرهای نمایشی تبلیغ شود. نسل جدید باید بداند که تئاتر کودک وجود و اهمیت دارد.»
زارع در سخنان خود به نوآوری در این اثر اشاره کرد و گفت: «برای اولینبار از هوش مصنوعی در بخش موسیقی و طراحیهای گرافیکی استفاده کردیم. سه قطعه موسیقی با کلام در این اثر، با کمک هوش مصنوعی ساخته شدهاند و مخاطبان معمولاً میپرسند این آهنگها متعلق به کدام آهنگساز است.»
او تأکید کرد که استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی میتواند به ارتقاء کیفیت بصری و شنیداری آثار کودک کمک شایانی کند.
زارع در پایان ضمن قدردانی از عوامل اجرایی، اظهار امیدواری کرد که حمایتها و امکانات بیشتری برای نمایشهای کودک فراهم شود تا این هنر مهم، در دل نسل آینده نهادینه شود.