
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری- عادل دریس مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه سلام خبرنگار با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر تجاری داریم که متناسب با رشد عملکرد و تجارت به همین تناسب زیرساختها و ظرفیت ها توسط بنادر و از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی این روند رو به توسعه حرکت کرده است.
وی ادامه داد: توسعه ظرفیتها تنها مربوط به توسعه زیرساختها در بخش خشکی نیست و باید فرآیندها به گونه ای صورت گیرد که از بخش دریایی بتوانیم کانالهای دسترسی مربوط به بخش بنادر را توسعه دهیم
دریس بیان کرد: باید در بخش تجهیزات علائم کمک ناوبری را توسعه دهیم همچنین باید تجهیزات را به گونه ای توسعه دهیم که این ۳۰۰ میلیون تن کالا را بتوانیم به شکل متوازن رشد دهیم.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ بندر اصلی در بخش تجاری داریم که شامل ۳ بندر در شمال کشور از جمله بندر امیر آباد که رشد خوبی داشته ودر حال توسعه است همچنین بندر نوشهر و بندر انزلی از دیگر بنادر شمالی کشور هستند و در بخش جنوب کشور هم بندر شهید رجایی که بزرگترین بندر تجاری از نظر عملکردی است بندر امام خمینی ، بندر خرمشهر، بندر بوشهر ،باهنر ،لنگه ،آبادان از دیگر بنادر فعال در جنوب کشور هستند.
دریس با اشاره به اینکه برای افزایش ظرفیت باید در دو مقوله کار کنیم گفت: یک مقوله از نظر تامین تجهیزات و زیر ساختها و دوم کار بر روی افزایش بهرهوری تجهیزات است.
وی افزود: خوشبختانه در بخش کانتینری امسال بیش از ۳ میلیونTEU عملکرد داشته ایم که رشد ۱۳ درصدی داشتهاست که در ماه های آینده این میزان افزایش خواهد یافت.
دریس بیان کرد: بخشی از تجهیزات استراتژیک از جمله گنتری کرین( جرثقیل های دروازه ای) توسط بخش های دولتی تامین شده اما سایر تجهیزات داخل محوطه و داخل بنادر توسط بخش خصوصی تامین می شود.
وی در خصوص حادثه اخیر رخ داده در بندر شهید رجایی گفت: در بندر شهید رجایی بیش از ۲هزار هکتار محوطه عملیاتی است و این حادثه ناگوار متاسفانه در ۱۵ هکتار از این بندر رخ داد و این حادثه تاثیری در عملکرد این بندر نداشته و شاید تنها یک درصد از کل عملکرد بنادر در این منطقه حادثه دیده انجام می شود و این بخش هم در اختیار بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: همه بخش های بنادر مهم است چراکه بنادر کشور در بخش های مختلف از جمله نفتی، فله ، خشک، کالاهای اساسی و عمومی کار می کنند.
دریس بیان کرد: بخشی از عمليات بنادر مربوط به تجهیزات استراتژیک است که در پای اسکله اقدام به پهلوگیری کشتی ها میکنند که این تجهیزات در بندر شهید رجایی آسیبی ندیده اند.
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در زنجیره تامین کالا توسعه متوازن است که که بنادر با تمامی بخش ها و ارگان های مختلف از جمله گمرک، راهداری و راه آهن در ارتباط است که باید به شکل متوازن اقدام به همکاری کنیم تا شاهد رشد در این حوزه باشیم.
وی ادامه داد: سامانه جامع بندری در حال تهیه و بخش خشکی آن تهیه شده است پیش از این بخش زیادی از اقدامات مربوط به صاحبان کالا و رهگیری کالا از طریق دستی و فیزیکی انجام میشد اما در حال حاضر این فرآیند ها به صورت الکترونیکی شده است.