
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - سامانه املاک و اسکان یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه مسکن به شمار می رود که این روزها با توجه به مزایای بسیار زیادی که این سامانه دارد دولت در تلاش برای تکمیل شدن این سامانه است به طوری که مقرر شده سرشماری نفوس و مسکن و همچنین اجرای دولت هوشمند از طریق این سامانه انجام شود به همین منظور طبق قانون باید تمامیدستگاهها هرچه سریعتر به این سامانه متصل شوند تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور و از سوی دیگر تکمیل اطلاعات در این بخش باشیم.
ثبت خود اظهاری ۱۳ میلیون نفر در سامانه املاک و اسکان
براساس این گزارش طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی حسین عبدالهی رئیس سامانه املاک و اسکان تا به امروز حدود ۱۳ میلیون نفر متقاضی اقدام به خود اظهاری کردند که با توجه به فرهنگ سازیهای صورت گرفته نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
وی ادامه داد: تا به امروز دستگاههای از جمله بانک مرکزی، فراجا، بیمه مرکزی، شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و سازمان ثبت اسناد و احوال به این سامانه متصل شدهاند و بانک مرکزی و فراجا منوط کردهاند که استعلام آدرس را منوط به استعلام در سامانه املاک و اسکان کردهاند.
عبدالهی تاکید کرد: بیمه مرکزی هم اعلام کرده که از اول خرداد ماه به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد و این منوط سازی را اعمال خواهد کرد.
براساس این گزارش همچنین با پیگیری های صورت گرفته و همکاری دستگاهها خوشبختانه چندین دستگاه مهم از جمله بانک مرکزی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نیرو و در نهایت بیمه مرکزی هم انشالله از ابتدای خرداد ماه به این سامانه متصل خواهد شد که یک گام بزرگ در تکمیل این سامانه به شمار می رود.
اتصال بیمه ها به سامانه املاک و اسکان از ابتدای خرداد ماه
در همین راستا هم بیمه مرکزی اعلام کرد: از ابتدای خرداد ۱۴۰۴، صدور بیمهنامه در تمامی رشتههای بیمهای برای بیمهگذاران حقیقی تنها با استعلام موفق کدپستی از سامانه ملی املاک و اسکان امکانپذیر خواهد بود.
پیش از این میرزازاده رئیس مرکز فاوا بیمه مرکزی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جلسه اخیر کمیته تعاملپذیری، ضمن بررسی ابعاد حقوقی و فنی، تصمیمات مهمی در خصوص الزامات صدور بیمهنامههه اتخاذ شد. بر اساس این تکالیف، تمامی شرکتهای بیمه موظف شدند قبل از صدور هر گونه بیمهنامه، به سامانه املاک و اسکان متصل شوند و اطلاعات مشتریان را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که مشتری در این سامانه ثبتنام نکرده باشد، شرکتها مجاز به ارائه خدمات صدور بیمه نامه نخواهند بود.
او افزود: بیمه مرکزی به تمامی شرکتها ابلاغ کرده است که ارتباط خود را با سامانه املاک و اسکان برقرار کنند تا بهصورت سیستمی به استعلام اطلاعات مشتریان بپردازند. این الزام شامل تمامی رشتههای بیمهنامه خواهد بود و اطلاعرسانیهای لازم نیز از طریق مرکز و خود شرکتها به مشتریان صورت خواهد گرفت.
اعتماد متقاضیان به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان
براساس این گزارش در همین راستا فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه خوشبختانه با اطلاع رسانی های صورت گرفته میزان اتصال متقاضیان به سامانه املاک و اسکان رشد بسیار خوبی داشته است گفت: اتصال دستگاهها باعث شده که متقاضیان هم به این سامانه اعتماد کرده و هرچه سریعتر به این سامانه متصل شوند و در نتیجه طبق آمارها میزان خود اظهاری هم در سامانه املاک و اسکان دوبرابر شده و به بیش از ۱۳ میلیون کاربر برسد.
وی ادامه داد: سامانه املاک و اسکان یکیاز مهم ترین سامانههای است که نقش بسیار موثری در برنامهریزی بازار مسکن و در نتیجه شناسایی خانههای خالی و بهبود وضعیت بازار مسکن و رونق گرفتن این بازار دارد.
ایلاتی گفت: خوشبختانه طی چند ماه گذشته همزمان با فرهنگ سازی و همکاری دستگاهها رشد ۱۵۰ درصدی در ثبت اطلاعات داشته ایم.
مقاومت برخی از دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک و اسکان
پیش از این هم خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به باشگاه خبرنگاران گفته بود در دورههای یازدهم و دوازدهم مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ به طور مستمر جلسات نظارتی با نهادهایی نظیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، فراجا و کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیک برگزار کرده تا زمینه اتصال خدمات این دستگاهها به سامانه املاک و اسکان فراهم شود. نتیجه این تلاشها، اتصال تدریجی برخی خدمات مانند صدور و تعویض دستهچک، گواهینامه رانندگی و بخشی از فرایندهای بیمهای به سامانه بوده است.
به گفته خضریان، این اتصالها تاثیر ملموسی در روند خوداظهاری شهروندان داشتهاند و تنها در چند ماه اخیر، نرخ خوداظهاری پنج برابر شده است. این رشد نشان میدهد هرچقدر اتصال خدمات به سامانه گستردهتر شود، مشارکت مردمی نیز افزایش خواهد یافت و از این طریق میتوان به شفافیت اطلاعات ملکی افراد دست پیدا کرد.
با این حال، او تاکید کرد که هنوز راه زیادی تا تکمیل سامانه باقی مانده است. از نگاه کمیسیون اصل ۹۰، خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی و پرداخت تسهیلات که در حیطه بانک مرکزی قرار دارد، همچنین تعویض پلاک و صدور گذرنامه توسط فراجا، باید در آینده نزدیک به سامانه متصل شوند. برنامهریزی برای این موضوع در جریان است و جلسات پیگیری با دستگاههای مذکور به زودی برگزار خواهد شد.
گفتنی است سامانه املاک و اسکان بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم طراحی شده و هدف اصلی آن شفافسازی محل سکونت افراد برای جلوگیری از فرار مالیاتی و سوءاستفادههای احتمالی از خدمات دولتی است.
طبق تبصره ۸ همین ماده قانونی، دستگاههای اجرایی و خدماترسان موظفاند ارائه خدمات خود را منوط به استعلام محل اقامت افراد از طریق این سامانه کنند، اما روند اتصال این خدمات تا کنون با کندی و مقاومتهایی از سوی برخی نهادها همراه بوده است.