
باشگاه خبرنگاران جوان - پیام باقری، در همایش توسعه صنعت حلال در بازارهای جهانی با رویکرد نوآوری، که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی استانداردهای حلال، برگزار شد، ادامه داد: گردش مالی نزدیک به ۸ هزار میلیارد دلاری صنعت حلال ظرفیت های زیادی دارد، افزود: خدمات و محصولات حلال به دلیل استانداردهای مناسب در دنیا حتی تا ۳۰ درصد گرانتر عرضه میشوند.
علاوه بر کشورهای اسلامی حتی کشورهای غیر اسلامی مثل برزیل هم وارد این بازار شده اند. ایران اگرچه بسیار مستعد است که به بازیگر اصلی صنعت حلال تبدیل شود اما هنوز نتوانسته سهم خود را از این بازار بگیرد.
او با بیان اینکه ایران در مرکز تقاضای محصولات حلال است و بیش از هزار میلیارد دلار تقاضا از سوی کشورهای پیرامون ما وجود دارد، افرود: تراز تجاری محصولات حلال در ۵۷ کشور در سال ۲۰۲۳ منفی ۴۷ میلیارد دلار بوده است. این یعنی تقاضا برای محصول بیشتر بوده اما سهم ایران از میزان عرضه بسیار ناچیز بوده است.
باقری با بیان اینکه برآورد می شود تا سال ۲۰۲۸ بازار گردشگری در حوزه حلال به ۲۲۵ میلیارد دلار برسد و ایران ظرفیت های زیادی در این حوزه دارد، اظهار کرد:
یکی از دلایل عدم موفقیت ما در بهره گیری از فرصت های صنعت حلال، عدم تمرکز بر این موضوع و نداشتن وحدت رویه است. تعدد مراکز تصمیم گیر، تعدد رویه های استانداردی مختلف، بروکراسی در صدور مجوزها و گواهی نامه ها و نداشتن مرکز معتبر صدور این گواهی ها، از موانع جدی توسعه صنعت حلال در ایران است.
نایب رئیس اتاق ایران، گفت: نباید فراموش کنیم که بازار حلال یک بازار رقابتی است و باید برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود تلاش کنیم.
او افزود: متاسفانه استفاده از دیپلماسی اقتصادی در این زمینه چندان فعال و کارامد نبوده است. در حالی که صنعت حلال یک فرصت بی بدیل ملی و بین المللی برای ایران و تحقق اهداف اقتصادی کشور است.
باقری تاکید کرد: ما نیازمند ایجاد یک مرکز فرماندهی در صنعت حلال کشور هستیم. بنابراین فعالسازی دوباره شورای راهبری تجارت حلال و کمیته های ذیل آن از جمله کمیته تجارت که مسئولیت آن با اتاق ایران بود، اقدام ضروری به نظر میرسد.
او ادامه داد: راه اندازی شورای عالی برند حلال هم راهکار موثر دیگری است و سازمان استاندارد باید در این زمینه مصمم باشد. ایجاد مرکز صدور گواهی حلال زیر نظر سازمان ملی استاندارد نیز از دیگر پیشنهادات است.
باقری، اظهار کرد: اتاق ایران و اتاق های سراسر کشور نقش مهمی در توسعه این صنعت دارند. مهمترین ماموریت ما در این جریان همرسانی و گره زدن عرضه به تقاضا است
منبع: اتاق ایران