معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم داشتن دیدگاه جامع و آینده‌نگر نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، گفت: باید نسبت خودمان را با این تحول فناورانه به‌درستی تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - در راستای اجرای تکالیف معاونت و با هدف بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت، جلسه‌ای با حضور رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از اعضای کارگروه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین برگزار شد.

در این نشست تخصصی، بر ضرورت شکل‌گیری تفکر محاسباتی از سنین پایه و بازتعریف نقش معلم در عصر تحول دیجیتال تأکید و ابعاد مختلف ورود هوش مصنوعی به حوزه آموزش ابتدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حکیم‌زاده در سخنانی با تاکید بر لزوم داشتن دیدگاه جامع و آینده‌نگر نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، عنوان کرد: ما باید نسبت خودمان را با این تحول فناورانه به‌درستی تعریف کنیم. استفاده از هوش مصنوعی صرفاً به معنای برگزاری چند جلسه آموزشی برای معلمان یا دانش‌آموزان نیست، بلکه باید بتوانیم مأموریت‌ها و فرایند‌های کلان آموزش و پرورش را بازطراحی و ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به تجربیات میدانی خود از تحولات جاری در حوزه آموزش، افزود: هوش مصنوعی می‌تواند در ارزیابی عملکرد، تحلیل داده‌های آموزشی، طراحی سناریو‌های یاددهی-یادگیری و نیز توانمندسازی معلمان نقش مؤثری ایفا کند. اما باید از استفاده‌های صرفاً فانتزی عبور کرده و به تدوین چارچوب مفهومی مشخص برسیم.

 در پایان جلسه، بر لزوم هم‌افزایی بین‌دستگاهی، پرهیز از موازی‌کاری و تدوین سندی واحد برای آموزش معلمان و دانش‌آموزان با محوریت وزارت آموزش و پرورش تاکید شد. همچنین مقرر شد چارچوب‌های عملیاتی این سند، با هماهنگی نهایی وزیر آموزش و پرورش و در تعامل با وزارت ارتباطات و نهاد‌های پژوهشی تکمیل و ابلاغ شود.

منبع: وزارت آموزش و پرورش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار