
عبدالعلی رحیمی مظفری - مشاور وزیر نفت در مدیریت انرژی و رئیس مرکز امور نمایندگان مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: صنعت حمل و نقل در کشور یک گروه خاص یا برنامه مشخص نیست؛ بلکه صنعتی پیچیده است که تحت تأثیر عوامل متعدد و مختلف قرار دارد.
وی ادامه داد: در بحث قاچاق سوخت، در صورتی که تنها از زاویه حمل و نقل به این موضوع نگاه کنیم، شاید به نوعی به آن اجحاف کنیم. این یک واقعیت است که قاچاق در این حوزه نیز اتفاق میافتد، اما آنچه که باید به آن پرداخت، زوایای مختلف حمل و نقل است.
رحیمی مظفری با اشاره به موضوعاتی که در این حوزه باید به آن پرداخته شود گفت: یکی از موضوعات وضعیت ناوگان حمل و نقل و بررسی وضعیت کامیونها و قیمتهای مرتبط با آنها ، ارزیابی قیمت حمل و نقل و زیرساختهای مرتبط با آن است .
وی یادآور شد: موضوع دیگر مؤلفههای تأثیرگذار در این بخش است چراکه در حال حاضر، مؤلفههای بسیاری در این حوزه دخیل هستند که میتوانند منجر به نارضایتیهای مردمی، اعتراضات و حتی تأثیرات منفی بر اقتصاد بخش حمل و نقل شوند.
مشاور وزیر نفت در مدیریت انرژی اظهار داشت: با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل را به عنوان یک صنعت نگاه کنیم، بهتر میتوانیم تحلیل کنیم که آیا میتوانیم با اجرای طرحهایی مانند چند نرخی کردن یا بالا بردن نرخ سوخت، جلو قاچاق را بگیریم یا نه. به این ترتیب، بررسی این که افزایش نرخ سوخت چه تأثیری بر جامعه خواهد داشت، اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: در حالی که بر روی بسیاری از بخشهای انرژی یارانه داریم، جابجایی در حوزههای انرژی بین خود وجود دارد و نمیتوانیم صرفاً با تغییر یک مؤلفه، به کنترل تمام مؤلفهها بپردازیم. جابجاییهای این چنینی ممکن است بر روی برخی از سوختها تأثیر بگذارد.
رحیمی مظفری با اشاره به چالشهای کشاورزی و انرژی گفت: بررسی توانمندیهای ما در نوسازی ناوگان حمل و نقل و تأثیر آن بر روی بخش کشاورزی نقشی که قطع انرژی میتواند بر روی زمان برداشت آب کشاورزان بگذارد و اصلاحاتی که نیاز است انجام شود.
او افزود: ، مؤلفههای مختلف انرژی، از جمله گازوئیل، میتوانند تأثیرگذار باشند، اما باید سایر مؤلفهها را نیز در نظر بگیریم.