
باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رضایی - حلقه مفقوده اشتغال، آموزشهای مهارتی است. تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و ISC، گامی مهم در تقویت دیپلماسی مهارتی و توسعه کشور محسوب میشود.
محمدمهدی علویانمهر، رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در حاشیهی مراسمی از میزبانی ISC برای هیأت رئیسه دانشگاهها، پژوهشگاهها و مدیران ارشد کشور خبر داد.
او با اشاره به برگزاری رویداد بینالمللی دیپلماسی اقتصادی با حضور وزیر امور خارجه، سفیران کشورهای خلیج فارس و رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته، بر گستردگی فعالیتهای ISC در حوزههای فناوری و استنادی تاکید کرد.
علویانمهر، نمایه سازی مجلات و همایشهای ایرانی و خارجی را از وظایف اصلی ISC برشمرد و افزود: صدور مجوز همایشهای کشور نیز بر عهدهی این موسسه است و سالانه صدها درخواست در این زمینه بررسی و براساس شاخصهای مشخص، مجوزهای لازم صادر یا رد میشود.
او همچنین از ارائه گزارشهای دورهای ISC درباره پیشرفت علمی و فناوری ایران پس از انقلاب به مدیران ارشد کشور، روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و وزارتخانهها خبر داد و گفت: این گزارشها، وضعیت علمی و فناوری کشور را رصد و به مسئولان مربوطه ارائه میکند.
علویان مهر افزود: رتبهبندی دانشگاهها و پژوهشگاههای داخلی و خارجی (ازجمله کشورهای جهان اسلام و گروه هشت) از دیگر فعالیتهای این موسسه است که نتایج آن سالانه منتشر میشود.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) بیان کرد: در حوزه فناوری نیز تحلیلهای دقیقی از پیشرفتها، اختراعات و نوآوریها انجام و گزارشهای آن به وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت ارسال میشود.
علویانمهر افزود: در سالهای اخیر، سه سامانه در حوزه فناوری راهاندازی شده است؛ نخستین سامانه، «نظام ایدهها و نیازها» است که نیازهای دستگاههای دولتی، شرکتهای خصوصی و خصولتی را ثبت و ایدههای مرتبط را همسو میکند؛ این سامانه در برنامهریزیهای کلان کشور نقش دارد.
او یادآور شد: سامانه دوم، «دانا» نام دارد که شبکه اجتماعی علمی پژوهشگران ایران است و سومین سامانه نیز «سرآمدان» است که اطلاعات افراد برجسته در جشنوارهها و مسابقات را ثبت میکند.
رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: بخشی از فعالیتهای این موسسه بینالمللی شده و آمادهایم خدمات خود را به کشورهای جهان اسلام ارائه دهیم؛ همچنین همکاری با دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای تدوین شاخصهای آموزش مهارتی در دستور کار است.
علویانمهر بیان کرد: آموزشهای مهارتی حلقه مفقوده اشتغال است و جهتدهی به دانشگاهها برای تمرکز بر علم و فناوری، از ماموریتهای اصلی ما محسوب میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: امروز شاهد همافزایی دو نهاد بزرگ علمی در حوزه آموزش مهارتی هستیم؛ هدف ما نهادینهکردن علم کاربردی، بهبود اشتغال و تصدی مشاغل است.
محمد علیاکبری افزود: انتظار داریم شاخصهای ارزشیابی مبتنی بر ماموریتهای خاص این دانشگاه (مانند همایشها، آموزشها و فارغالتحصیلان مهارتی) تدوین شود؛ معیارهایی مانند مجلات مهارتی یا اختراعات باید جایگزین سنجههای مرسوم دانشگاهی شود.
او تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از مرجعیت موسسه (ISC) در صدور مجوز همایشها و مجلات مهارتی حمایت میکند؛ فعالیتهای این موسسه در راستای دیپلماسی علمی، خدمتی به کل نظام علمی ایران است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با همکاری مشترک، دیپلماسی مهارتی را تقویت خواهیم کرد و در آموزشهای مهارتی جهان اسلام حضوری فعال خواهیم داشت.
علیاکبری افزود: امید است شاخصهای ارزیابی متناسب با این حوزه تدوین و سهم آموزشهای مهارتی طبق قانون به ۴۰ درصد برسد؛ تفاهمنامه امروز آغازگر این مسیر است.