در هزار توی عصر دیجیتال، هر کلیک، هر کلمه، هر حرکت، هر زمزمه بازار، پژواکی از خود به جا می‌گذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان - در هزار توی عصر دیجیتال، هر کلیک، هر کلمه، هر حرکت، هر زمزمه بازار، پژواکی از خود به جا می‌گذارد. روزانه ۲٫۵ کوئینتیلیون بایت داده (واحد عددی بسیار بزرگ، معادل ۳۰^۱۰ (یک به علاوه سی صفر)) به شکل داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار در جهان تولید می‌شود. دنیای امروز ما غرق در داده‌هاست، اقیانوسی بی انتها از امواج اطلاعات بدون توقف!

اما داده‌های خام، شبیه به صدایی ناهنجار و آزاردهنده است. فرض کنید میلیارد‌ها میلیارد صدا که همه با هم صحبت می‌کنند! چه می‌شنوید؟ هیچ.

طوفانی از سیگنال‌های نامفهوم بدون داستان! در این میان، تحلیل کلان‌داده شبیه به پیشگویی مدرن است که از دل هرج و مرج داده، معنا را استخراج می‌کند.

کیمیاگری که «نویز» را به «روایت» و «اطلاعات» را به «بینش» - همان چیزی که قدرت تصمیم‌گیری به افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها می‌دهد - تبدیل می‌کند.

تحول دیجیتال چیست؟

هر زمانی تحول مختص خود را دارد. زمانی، تحول به معنای تراشیدن سنگ، آهنگری فولاد یا توسعه راه‌ها و اختراع خودرو بود.

تحول، امروز به معنای تبدیل توجه به نرخ تعامل، تبدیل کلیک‌ها به پول دیجیتال و تبدیل هرچیزی حتی سکوت به داده است!

تحول دیجیتال یعنی هنر بقای سازمان‌ها در عصری که محو شدن مثل سایه‌ای در کمین‌شان است و نوآوری تنها راه نجات است.

جهانی را تصور کنید که در آن شهر‌ها از طریق رگ‌های فیبر نوری نفس می‌کشند، نبض بازار‌ها محاسبات الگوریتم‌ها است و هر چیزی دوقلوی دیجیتال دارد، این همان تحول دیجیتال است؛ حالتی که نه صرفاً پذیرش ابزارها، بلکه دگرگونی خود تمدن را به همراه خواهد داشت.

تحلیل کلان داده چه می‌کند؟

بیمارستانی را درنظر بگیرید که داده‌های سوابق بیماران را به تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده تبدیل می‌کند و اثر انگشت سرطان را در هر نتیجه آزمایش بیمار تشخیص می‌دهد.

شهر هوشمندی را فرض کنید که چراغ‌های راهنمایی رانندگی یاد می‌گیرند تا مسیر ماشین‌ها را مانند سلول‌های خون در رگ تغییر دهند، زیرا تحلیل کلان داده به آنها می‌گوید که لخته‌ها کجا تشکیل می‌شوند.

یک خرده‌فروشی بزرگ و هوشمند با یادگیری ماشینی میلیون‌ها تراکنش خرید را تحلیل می‌کند، نه فقط برای سنجش میزان فروش، بلکه برای رمزگشایی اینکه چرا جوراب قرمز رنگ در طبقه سوم قفسه بیشتر فروش می‌رود و چرا دمنوش نعنا چهارشنبه‌ها فروشی ندارد!

در اینجا حرف از ترجمه کد‌های بیشمار صفر و یک به رفتار‌های انسانی است.

رفتار مصرف کننده: نماد تلاقی دیجیتال و داده

رفتار مصرف‌کننده دیگر یک موضوع جمعیت‌شناختی نیست؛ بلکه تصویری زنده از امید، ترس، خشم، نفرت، شادی و انگیزه است. هر اسکرول ماوس، مکث در انتخاب و سبد خرید رها شده، روایتی از انسان امروز است.

در عصر دیجیتال، مصرف‌کنندگان «هدف» نیستند. آنها ایجاد کننده جریان‌هایی هستند که می‌توانند مد جهانی را تغییر دهند، برند‌ها را ورشکست کنند یا یک ترند میلیاردی در یوتیوب به وجود آورند.

نادیده گرفتن الگو‌های ناشی از رفتار‌های انسان‌ها در اکوسیستم تحول دیجیتال امروز، مانند رانندگی با چشمان بسته است!

 

منبع: کانال تلگرامی نگرش

برچسب ها: بیگ دیتا ، دیجیتال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.