
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهره شعبانی -حجتالاسلاموالمسلمین حسین رفیعی،معاون تبلیغ حوزههای علمیه امروز در نشست خبری «گزارش عملکرد نهادهای تبلیغی» در مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم، ضمن تشکر از فعالان رسانه و مسئولان حوزوی، گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام تاریخیشان به مناسبت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، بر تمدنسازی اسلامی تأکید کردند و این مأموریت امروز بیش از هر زمان دیگر بر دوش حوزههای علمیه قرار دارد.
او با نقد تمدن غربی افزود: تمدن غربی بر اصولی مانند اومانیسم، سکولاریسم، پلورالیسم و لیبرالیسم بنا شده است؛ در این چارچوب، انسان جایگزین خداوند میشود، حقیقت نسبی تلقی میگردد و دین از مدیریت جامعه کنار میرود.
رفیعی با اشاره به نقش رسانههای جهانی گفت: امپراطوری رسانه، در خدمت تفکر غربی، ساختار ذهنی ملتها را هدف گرفته و با تضعیف فرهنگهای اصیل، جهان را به دو بخش سلطهگر و سلطهپذیر تقسیم میکند.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با اشاره به کارآمدی انقلاب اسلامی، تأکید کرد: این انقلاب مبتنی بر توحید، عدالت، کرامت و معنویت، توانسته با تکیه بر اسلام ناب و مشارکت مردمی، نظام دینی کارآمدی را در طول ۴۷ سال حفظ و تقویت کند.
او در ادامه گفت: غرب در پی تقابلسازی میان جمهوریت و اسلامیت است؛ اما همانطور که شهید مطهری نیز تأکید داشت، دین با علم، سیاست و ملیت تضاد ندارد بلکه مکمل یکدیگرند.
رفیعی با یادآوری شرایط شکلگیری انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب در عصری پدید آمد که جهان تحت سلطه دو قطب شرق و غرب بود، اما با ارائه مدل جدید حکمرانی، معادلات جهانی را تغییر داد.
او افزود: الگوی حکمرانی انقلاب اسلامی مبتنی بر ولایتفقیه، حضور فعال مردم و رهبری دینی، توانسته در برابر انواع جنگها از جمله سرد، ترکیبی و شناختی مقاومت کند و شعاع نفوذش را در منطقه و جهان گسترش دهد.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه در پایان گفت: انقلاب اسلامی موجودی زنده است که با پیشرانه اسلام، هدایت رهبری و پشتوانه مردمی، میتواند الگویی موفق از حکمرانی تمدنی ارائه کند؛ الگویی که دشمنان تاب دیدن آن را ندارند و برای توقفش از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.
تبلیغ؛حرکت تمدنی و راهبردی در برابر جنگ روایتها
حجتالاسلاموالمسلمین رضا عزتزمانی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی هم در این نشست گفت: تبلیغ دینی در عصر حاضر صرفاً فعالیتی مذهبی نیست؛ بلکه یک حرکت تمدنی و راهبردی در برابر جنگ روایتهاست.
او با اشاره به مأموریتهای متعدد این سازمان تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی بیش از ۴۰ مأموریت فعال در حوزههای مختلف رسانه، هنر و فرهنگ دارد و تبلیغ طلبگی تنها بخشی از این فعالیتهاست.
عزتزمانی درباره نقش بانوان گفت: از مجموع ۱۳۰ هزار تبلیغ میدانی ثبتشده، بیش از ۴۰ درصد توسط بانوان صورت گرفته که نشاندهنده ظرفیت عظیم آنها در توسعه گفتمان دینی است.
او با بیان تغییر رویکرد ارزیابی عملکرد سازمان افزود: امروز معیار اصلی ما کیفیت تبلیغ میدانی است نه صرفاً فعالیتهای اداری. بسیاری از مبلغان بدون حکم رسمی در میدان اثرگذارند.
او همچنین از راهاندازی «مدرسه شمع» و «سامانه شمع» خبر داد و گفت: این مدل، پیوند مؤثری بین اساتید برجسته، شاگردان تربیتیافته و عرصه واقعی تبلیغ ایجاد کرده است.
عزتزمانی ضمن تأکید بر هویت تمدنی انقلاب اسلامی عنوان کرد: امروز صدای هیئتها، صدای ملیگرایی واقعی و دفاع از ارزشهای دینی است.
او در پایان خاطرنشان کرد: تولید محتوای نو و گفتوگومحور از الزامات تبلیغ مؤثر است؛ امسال بیش از ۵۰ محصول محتوایی در ایام محرم توسط مجمع "همقلم" طراحی و ارائه شده است.
جشنواره تبلیغی جانات برگزار میشود
حجتالاسلام سعید روستاآزاد، معاون تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه در این نشست جنگ ادراکی امروز را نبردی سرنوشتساز دانست و نقش روایتها را در این جنگ بسیار پررنگ توصیف کرد.
او روایت مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی، دشمنشناسی و انسجام اجتماعی را از مهمترین محورهای تبلیغ دانست که مبلغین حوزه به آن اهتمام ویژه دارند.
روستاآزاد با اشاره به تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دو ماه پس از انقلاب اسلامی به دستور حضرت امام خمینی(ره)، گفت: این دفتر از آن زمان تاکنون با هدف تجهیز طلاب و مبلغان برای نقشآفرینی فعال در عرصه تبلیغ، فعالیت گستردهای داشته است.
معاون تبلیغی دفتر تبلیغات اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۶۵ هزار مبلغ ساماندهی و رتبهبندی شدهاند که حدود سه هزار نفر از آنان در جمعهای تخصصی فعال هستند. همچنین مرکز آموزش مهارتی و کاربردی مبلغان با ارائه بیش از دویست هزار دقیقه آموزش مجازی، نقش موثری در توانمندسازی مبلغان ایفا میکند.
روستاآزاد درباره جشنواره «جانات» که با همکاری مجموعههای حوزوی برگزار میشود، افزود: این جشنواره در راستای ماموریتهای تبلیغی حوزه، به ویژه تربیت مبلغ، تولید محتوا و طراحی روشهای نوین تبلیغ، با هدف جذب جوانان و نوجوانان برگزار شده است و تاکنون هزاران مبلغ در آن شرکت کردهاند.
او تصریح کرد: این جشنواره، بخشی از تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص راهاندازی کانونهای عظیم تبلیغی در حوزه است که بتوانند نقش مؤثری در تبلیغ دین ایفا کنند.
نظام آموزشی و پژوهشی حوزه باید به سمت اولویتبخشی به تبلیغ حرکت کند
حجتالاسلام آرش رجبی، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران هم در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بر ضرورت اولویتبخشی به تبلیغ دینی تأکید کرد وگفت: این تأکیدات اگرچه جدید نیست اما با ادبیاتی تازه و با نگاه ویژهای به تبلیغ، مسیر روشنتری را برای حوزههای علمیه ترسیم کرده است.
رجبی افزود: تبلیغ دینی امری دفعی و یکباره نیست بلکه فرآیندی تدریجی است که دستکم پنج سال زمان میبرد تا نتایج آن به ثمر برسد.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه باید به سمت اولویتبخشی به تبلیغ حرکت کند، گفت: در حوزه علمیه خواهران رشتههای تخصصی تبلیغ از جمله تبلیغ رسانه و فضای مجازی، خطابه و سخنوری و تبلیغ کودک و نوجوان طراحی و در حال اجراست. حوزه خواهران همچنین قرارگاههای فرهنگی در بیش از ۲۵۰ مدرسه ایجاد کرده که با حضور هزار و پانصد تشکل مختلف فرهنگی و قرآنی، فعالیتهای گستردهای در حوزه تبلیغ دینی و فرهنگی انجام میدهند.
رجبی به فعالیتهای مشاوران تربیتی حوزه خواهران اشاره کرد و گفت: مبلغین ضمن مشاوره به طلاب، ارتباطی معنادار با بانوان و جامعه پیرامون مدارس برقرار کردهاند. همچنین کانونهای دانشآموختگان و سازمانهای مردمنهاد حوزه خواهران در زمینه مقابله با آسیبهای اجتماعی مانند پیشگیری از اعتیاد و مسائل مرتبط با ازدواج فعال هستند.
رجبی از راهاندازی سامانههای آموزش و توانمندسازی مبلغان خبر داد و افزود: دورههای هدفمند و تخصصی در این سامانه ها برگزار میشود و گواهینامههای معتبر به شرکتکنندگان اعطا میشود.
حوزههای علمیه مسئول ایمان و دینداری مردم هستند
معصومه شریفی، معاون تبلیغ جامعه الزهرا (س)در این نشست گفت:مقام معظم رهبری بارها فرمودهاند که مسئولیت ایمان و دینداری مردم بر عهده حوزههای علمیه است و باید طراحی و سیاستگذاریها به گونهای باشد که این مسئولیت بهدرستی انجام شود.
شریفی خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته اولویت اول حوزههای علمیه تبلیغ نبوده است، اما اکنون لازم است این رویکرد تغییر کند و تبلیغ به صدر برنامهها منتقل شود.
معاون تبلیغ جامعه الزهرا همچنین به تاریخچه شکلگیری این نهاد اشاره کرد و گفت: جامعه الزهرا به دستور حضرت امام (ره) و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شد و امروز با گذشت بیش از چهل سال، هزاران طلبه خانم را تربیت کرده که نقش مهمی در عرصه تبلیغ و فرهنگسازی دارند.
او در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت نقش حوزههای علمیه خواهران در عرصه زن و خانواده پرداخت و گفت: طراحی سرفصلهای آموزشی باید به گونهای باشد که خروجی آن تربیت مبلغ موفق، کنشگر، تأثیرگذار و مدیر فرهنگی در حوزه زن و خانواده باشد.
شریفی با تأکید بر جنگ تمدنی کنونی میان تمدن غربی و تمدن اسلامی گفت: در این جنگ تمام عیار که جنگ ارادهها و ارزشها است، تبلیغ حوزههای علمیه باید نقش خود را در تبیین حقانیت اسلام و مقابله با تمدن غربی که مبتنی بر مادیگرایی و سلطه است، ایفا کند.
او با اشاره به جنگهای نیابتی از جمله جنگ ۸ ساله و جنگ دوازده روزه اخیر افزود: این جنگها تلاشی برای مهار انقلاب اسلامی و مقابله با دین اسلام است و حوزههای علمیه باید با جهاد تبیینی و فعالیتهای فرهنگی و رسانهای این تهدیدات را پاسخ دهند.