
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: با توجه به صورتهای مالی سال گذشته، شرکتهای خودروسازی دچار زیان انباشتهای به مبلغ ۵۷۵ هزار میلیارد تومان هستند و کل بدهی آنها به ۶۲۳ همت میرسد. بررسیها نشان میدهد که اختلاف بین بدهی جاری و بدهی بلندمدت به مراتب کاهش یافته و این امر نشاندهنده شرایط نامساعد صنعت خودروسازی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه، شرکتهای خودروساز نتوانستهاند سرمایهگذاری بلندمدت انجام دهند و از تسهیلات لازم بهرهمند شوند گفت: این شرایط، صنعت قطعهسازی و خودروسازی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. از نظر تکنولوژی، دانش فنی و تجهیزات، این صنعت به عقبماندگی قابل توجهی دچار شده است.
او بیان کرد:ظرفیت تولید قطعهسازی کشور هنوز حدود دو میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت خودروسازی تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
محبی نژاد بیان کرد : با توجه به برنامهریزی برای تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴، نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و اساسی داریم، که متأسفانه تا کنون محقق نشده است. حال، با پایان برنامه ۱۴۰۴، ما شاهد تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته بودهایم.
محبی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واگذاری سهام سایپا و خصوصی سازی این خودروساز اظهار داشت: سند خصوصی سازی صنعت خودرو از سوی این انجمن و زنجیره تامین تهیه شده است که در این سند، به خصوصی سازی در چهار بخش اهلیت، رفع تعارض، تعهدات متقابل و ضد انحصار پرداخته شده است.
وی افزود: کسانی که متقاضی خصوصی سازی هستند باید اهلیت در دو قسمت فنی و مالی داشته باشند از این رو شاید این شخص مورد نظر اهلیت مالی داشته باشد اما باید اهلیت فنی و تجربه نیز در صنعت خودروسازی داشته باشد.
عضو انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه ما فرد با صلاحیت و اهلیت زیاد داریم، تاکید کرد: خریداران باید از فعالان صنعت خودرو باشند و در عین حال اهلیت مالی لازم را هم داشته باشند.
میگن بنز سالی یازده خودرو تولید میکنه
تولید خوبه ولی اول باید لگن هایی که اسقاط شدن از تو خیابونا جمع کنید و تسهیلات بدهید تا مردم ماشین جدید بخرن.