سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در رادیو اقتصاد بیان کرد: افزایش قیمت، قدرت خرید پایین و رقابت سنگین، دلایل اصلی افت مصرف است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛محبوبه کباری - محمد فربد، در  برنامه رادیو اقتصاد از کاهش نگران‌کننده سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور خبر داد و گفت: مردم قدرت کافی برای خرید این محصولات را ندارند.

افزایش نرخ لبنیات در دو مرحله

فربد با اشاره به تغییرات قیمتی در بازار لبنیات اظهار داشت: نرخ محصولات لبنی در سال جاری طی دو مقطع زمانی افزایش یافته است؛ نخست پس از آغاز سال جدید و به‌دنبال افزایش هزینه‌هایی همچون دستمزد، حمل‌ونقل، سوخت، انرژی، بسته‌بندی و توزیع؛ و دوم، از اول خردادماه همزمان با افزایش ۲۷.۷ درصدی قیمت شیر خام، که اثر مستقیم آن افزایش ۱۵ درصدی قیمت تمام‌شده محصولات بود.

رقابت شدید، مانع سودآوری صنایع لبنی

وی در ادامه افزود: در حال حاضر رقابت بسیار سنگینی در بازار لبنیات کشور وجود دارد که موجب شده برخی شرکت‌ها برای حفظ سهم بازار، افزایش قیمت را به تأخیر بیندازند یا کمتر از حد واقعی بالا ببرند. با وجود افزایش هزینه‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان تنها ۱۰ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند تا فشار مضاعفی به مصرف‌کننده وارد نشود.

کاهش مصرف داخلی و تمایل به صادرات

فربد با ابراز نگرانی از روند نزولی مصرف لبنیات گفت: سرانه مصرف در سال‌های اخیر کاهش مداوم داشته که نشان‌دهنده کاهش توان خرید مردم است. این کاهش در بازار داخلی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها به سمت صادرات محصولات خود حرکت کنند. همچنین فشارهای مالی و نبود سود کافی موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط لبنی در کشور شده است.

سود پایین‌تر از میزان قانونی

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰ تا ۱۱ شرکت لبنی در بازار بورس فعال هستند، گفت: اگر به آمار فروش و سود این شرکت‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که حاشیه سود صنعت لبنیات به طور متوسط تنها ۵ درصد است؛ در حالی که قانون اجازه ۱۷ درصد سود را داده است، اما رقابت سنگین عملاً اجازه کسب این میزان سود را نمی‌دهد.

 

برچسب ها: صنایع لبنی ، لبنیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار