رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ با جنگ تعرفه‌ای خود، بار اصلی را بر دوش مصرف‌کنندگان آمریکایی انداخته و آن‌ها را با افزایش قیمت‌ها مواجه کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - سیاست‌گذاری‌های دونالد ترامپ باعث شده تا سهام شرکت‌های مهم آمریکایی کاهش یابد. از زمان اعلام تعرفه‌ها توسط ترامپ در دوم آوریل موسوم به «روز آزادی»، سهام شرکت «پراکتر‌اند گمبل» ۱۹٪، نستله ۲۰٪، کیمبرلی-کلارک ۱۱٪ و پپسی‌کو تقریباً ۷٪ کاهش یافته‌اند.

شرکت‌های تولیدکنندهٔ کالا‌های مصرفی، غذایی و نوشیدنی با کاهش فروش مواجه شده‌اند؛ زیرا مشتریان از پرداخت هزینه‌های روزافزون برای برند‌های معروف خودداری می‌کنند. نستله هفته گذشته اعلام کرد که مصرف‌کنندگان آمریکای شمالی هنوز حاضر به پرداخت هزینهٔ بیشتر نیستند.

شرکت‌ها خود را برای ضرر آماده می‌کنند

بین ۱۶ تا ۲۵ ژوئیه، شرکت‌های ایالات متحده در ردیاب تعرفه جهانی رویترز اعلام کردند که انتظار دارند در سال جاری میلادی، ضرری بین ۷.۱ تا ۸.۳ میلیارد دلار متحمل شوند. شرکت‌های خودروسازی مهم مانند جنرال موتورز (GM) و فورد نیز با هزینه‌های ناشی از تعرفه‌ها – که بالغ بر میلیارد‌ها دلار است – مواجه شده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها پیش از اجرای تعرفه‌ها، کالا‌ها و مواد اولیه بیشتری را وارد آمریکا کردند. اقتصاددانان و تحلیلگران معتقدند که این ذخیره‌سازی به برخی شرکت‌ها اجازه داده تا افزایش قیمت‌ها را به تعویق بیندازند و همین موضوع باعث شده تا اثر تعرفه‌ها به طور مستقیم در داده‌های تورمی آمریکا دیده نشود.

اندرو ویلسون، معاون دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی تخمین زده است که این تورم زمانی احساس خواهد شد که موجودی شرکت‌ها به پایان برسد. پیش‌بینی می‌شود تورم ناشی از تعرفه‌های ترامپ تا سه‌ماههٔ چهارم ۲۰۲۵ یا سه‌ماههٔ اول سال آینده میلادی خود را نشان دهد.

افزایش قیمت یا کاهش سود؛ مسئله این است

در طول فصل بهار، بسیاری از خرده‌فروشان بزرگ و تولیدکنندگان کالا‌های مصرفی اعلام کردند که باتوجه به شرایط به وجود آمده پس از جنگ تعرفه‌ای ترامپ، مالیات بر کالا‌های وارداتی افزایش یافته و آنها مجبورند بین کاهش حاشیه سود یا افزایش قیمت، یکی را انتخاب کنند. انتخاب اغلب شرکت‌های خرده‌فروشی، افزایش قیمت بوده و در نتیجه، فشار بر مصرف‌کنندهٔ نهایی افزایش یافته است. پیش‌ازاین نیز، با اعلام سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ، بسیاری از کارشناسان هشدار داده بودند که این شمشیر دو لبه در نهایت به زیان مصرف‌کننده نهایی تمام خواهد شد و موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

یکی از شرکت‌هایی که مجبور به افزایش قیمت شده، شرکت «پراکتر‌اند گمبل» است. این غول بسته‌بندی که محصولات روزمره‌ای مانند حوله‌های کاغذی Bounty و شوینده Tide را تولید می‌کند؛ در روز سه‌شنبه چشم‌اندازی منفی برای سال ۲۰۲۵ ارائه داد و به خرده‌فروشان بزرگی مانند والمارت اعلام کرد که از هفتهٔ آینده باید قیمت برخی از کالا‌های آمریکایی خود را افزایش دهند.

پراکتر‌اند گمبل اعلام کرد که قیمت حدود یک‌چهارم از محصولاتش در ایالات متحده را برای جبران هزینهٔ تعرفه‌های جدید افزایش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که این افزایش قیمت به‌تدریج از سوی دیگر شرکت‌ها نیز انجام شود و مردم آمریکا با قیمت‌های بالاتری روبه‌رو شوند.

منبع: فارس

برچسب ها: تعرفه ، آمریکا ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.