
باشگاه خبرنگاران جوان - شبکه خبر، خبر ۲۰:۳۰ و خبر ساعت ۲۱، کلماتی آشنا هستند که در اغلب خانهها از زبان پدران شنیده میشود؛ برای آنکه بدانند در دنیا چه میگذرد. اما با گذر زمان، این ذائقهها در نسلهای بعدی تغییر کردهاند، بهگونهای که کمتر پیش میآید جوانی دهه هشتادی، پیگیر خبر ساعت ۲۱ باشد.
روزگاری روزنامه محل رجوع بود، سپس تلویزیون جای آن را گرفت، و حالا تلویزیون نیز جای خود را به فناوریهای نوین داده است؛ فناوریهایی که برای نسل جوان، ذائقهسازی کردهاند. بهطوری که آنها کمتر به روزنامهها، رسانههای مکتوب، سایتهای خبری و حتی پلتفرمهای خبررسان سر میزنند تا ببینند در اطرافشان چه میگذرد.
نسل جدید دنبال رسانههای جدید
مؤسسه رویترز در آخرین گزارش خود درباره اخبار دیجیتال اعلام کرده است که بسیاری از جوانان دیگر همانند پدرانشان اخبار را دنبال نمیکنند و نسل جدید بیشتر از طریق شخصیتهای یوتیوبی و پادکستها در جریان اخبار قرار میگیرند. برای مثال، در بریتانیا، مخاطبان اخبار تلویزیونی از ۷۹ درصد به ۴۸ درصد کاهش یافتهاند. همچنین میزان رجوع به روزنامهها و مجلات نیز بهطور قابل توجهی از ۵۹ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
برندهای خبری نیز در سالهای اخیر به پادکستها روی آوردهاند و در این مسیر تنها نیستند. دونالد ترامپ و کامالا هریس، هر دو، در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده در پادکستهای محبوب حضور یافتند و با این کار، از الگوی امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه، پیروی کردند؛ کسی که در سال ۲۰۲۳ با حضور در پادکستها کوشید به نسل جوانتری دست یابد.
این نسل جوانتر، با پیوند عاطفی و نزدیکی که با پادکستهای محبوب خود برقرار میکند، یکی از دلایل جذابیت این رسانه برای برندهای خبری بهشمار میرود.
پادکستها هنوز جا دارد که رشد کند
با این حال، گوشدادن به پادکستهای خبری همچنان فعالیتی نسبتاً خاص محسوب میشود؛ بهطوریکه تنها ۱۵٪ از شنوندگان هفتگی پادکستها در ایالات متحده، و ۳٪ در ژاپن، به پادکستهای خبری گوش میدهند؛ و این درصدها متغییر است. تعداد اندکی از مردم (حدود ۲٪ در میان ۲۰ کشورهای مورد بررسی) پادکستها را منبع اصلی دریافت اخبار خود میدانند. در واقع، پادکستهای خبری اغلب نقش مکملی در رژیم خبری افراد ایفا میکنند.
با این حال، گروه جوان، تحصیلکردهای که بهطور منظم پادکستهای خبری را دنبال میکنند، باعث شده تلاشهای بیشتری برای جذب آنها صورت گیرد. امروزه حتی پادکستها نیز از قالب صرفاً صوتی فراتر رفتهاند و بهسوی قالبهای تصویری حرکت کردهاند.
منبع: فارس