
باشگاه خبرنگاران جوان- احمد صادقی در سیصد و چهل و نهمین جلسه شورا با اشارعه به ضرورت تحقق شهرداری غیر حضوری گفت: همانگونه که مستحضرید، بر اساس مفاد فصل پنجم «برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران»، شهرداری موظف به دستیابی به «مدیریت شهری هوشمند» و تحقق «شهرداری غیرحضوری» شده است.
وی ادامه داد: بااینوجود، در حال حاضر بسیاری از فرایندهای خدمات شهری و سازمانهای تابعه بهصورت «نیمهحضوری» ارائه میشوند؛ به این معنا که بخشی از مراحل بهصورت برخط (آنلاین) و بخش دیگر مستلزم مراجعه فیزیکی شهروندان است. این رویه علاوه بر اتلاف وقت و هزینههای مالی شهروندان، موجب سردرگمی، تشکیل صفهای غیرضروری، افزایش حجم مراجعات، افزایش سفرهای درون شهری، ترافیک، آلوگی هوا و در نهایت کاهش کارآمدی سیستم میشود. از منظر حقوق شهروندی نیز این مدل با اصل «دسترسی عادلانه و آسان به خدمات عمومی» در تضاد است.
صادقی با اشاربه خدمات سامانه شهرزاد گفت: سامانه «شهرزاد» بهعنوان پلتفرم دیجیتال رسمی شهرداری تهران با شعار «ارائه خدمات شهری بهصورت غیرحضوری» راهاندازی شده است. هدف از طراحی این سامانه، تبدیل تهران به شهر هوشمند و تجمیع خدمات متنوع شهری در یک بستر واحد بوده است. بااینحال، نقایص فنی و فرایندی متعددی باعث شده است که این سامانه نتواند به صورت کامل به اهداف خود دست یابد. از جمله:
۱. ثبت خودرو:
• شهروندان پس از ثبتنام اولیه و بارگذاری مدارک خودرو، با پیامی مواجه میشوند که اعلام میکند: «خودروی شما نیاز به تشکیل پرونده دارد. لطفاً با همراهداشتن اسناد هویتی و خودرو به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایید.»
• این موضوع حتی برای خودروهایی که پیشتر در سامانه «تهران من» ثبت و تأیید شده بودند نیز صدق میکند و موجب تکرار فرایندهای اداری بهصورت حضوری میشود.
۲. سهمیه طرح ترافیک ساکنان محدوده آن:
• شهروندان پس از ثبتنام و بارگذاری مدارک، ملزم به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر جهت تکمیل فرایند هستند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات فرایندی موجود در این خدمات دیگر این سامانه گفت:
• عدم تطابق تاریخ انقضای مهلت تردد با تاریخ پایان قرارداد اجاره (بهویژه برای مستأجران) سامانه به طور پیشفرض پایان سال شمسی را به عنوان انقضای قرارداد لحاظ میکند و نیاز به مراجعه حضوری و اصلاح دستی توسط دفاتر دارد.
• لغو خودکار مجوز تردد در پایان سال بدون اطلاعرسانی به شهروندان که منجر به تحمیل جریمههای ناخواسته میشود. در حالی که با اطلاعرسانی از طریق ارسال پیامک به شهروندان میتوان این مسئله را حل نماید.
• تبعیض بین مستأجران و مالکان (بهگونهای که مالکان تنها با یکبار ثبت نام بدون تسویه عوارض سالانه، همچنان از سهمیه استفاده میکنند و مستاجران بایستی در پایان هر سال، عوارض را تسویه کنند).
• عدم شناسایی خودکار خودروهای هیبریدی و برقی به دلیل عدم اتصال برخط سامانه شهرزاد با سامانه پلیس راهنماییورانندگی، نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر جهت هماهنگی با سازمان حمل و نقل و ترافیک دارد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: بنابراین، بهمنظور تحقق کامل شهرداری غیرحضوری و بهبود کیفیت خدمات سامانه شهرزاد، ضروری است کلیه فرایندها و خدمات موجود که بهصورت «نیمهحضوری» تعریف شدهاند، مورد بازنگری قرار گرفته و با اصلاحات لازم بهگونهای بازطراحی شوند که به شکل تمام غیرحضوری و برخط قابلانجام باشند و فرایندها اصلاح شود:
۱. اصلاح فرایند ثبت خودرو:
- امکان ثبت «تمام غیرحضوری» خودروها فراهم شود.
- حذف نیاز به مراجعه فیزیکی برای تشکیل پرونده خودروهای پیشتر ثبتشده در سامانه «تهران من».
۲. بهینهسازی سهمیه طرح ترافیک ساکنان محدوده آن:
- اتصال برخط سامانه شهرزاد به سامانه پلیس راهنماییورانندگی برای شناسایی خودکار خودروها بدون نیاز به بارگذاری دستی اطلاعات و تصویر مدارک در سامانه و مراجعه حضوری مردم به دفاتر.
- اعلام انقضای مهلت تردد از ۱۰ روز قبل از طریق ارسال پیامک و اعلان درون برنامهای شهرزاد.
- تمدید خودکار مجوز تردد پس از تسویه عوارض شهرداری در سامانه شهرزاد، بدون نیاز به مراجعه حضوری.
- یکسانسازی قوانین برای مستأجران و مالکان جهت ایجاد عدالت شهری و افزایش درآمد.