پایانه مرزی پلدشت جایگاهی ویژه در توسعه ترانزیت و تجارت خارجی آذربایجان‌غربی و ایران، به‌ویژه با جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان، الیاس گندمی _ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در نشست بررسی مسائل پایانه مرزی پلدشت با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک آبی و زمینی با سه کشور و هفت پایانه مرزی فعال، از مهم‌ترین کانون‌های ترانزیتی کشور به شمار می‌رود.

ارسلان شکری با اشاره به عبور کریدور‌های بین‌المللی و ملی از استان، افزود: کریدور شماره ۱۰ (بندر امام – بازرگان) که یک‌ سوم آن در آذربایجان‌غربی قرار دارد، از شاخص‌ترین مسیر‌های ترانزیتی کشور است.

شکری پایانه مرزی پلدشت را یکی از جمع‌ و جورترین و مجهزترین پایانه‌های مرزی ایران دانست و گفت: این پایانه که در سال ۱۳۸۶ احداث و از سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید، در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار فعالیت می‌کند و با فاصله ۲۵۷ کیلومتری از ارومیه و ۸۴۵ کیلومتری از تهران، نزدیک‌ترین مرز ایران به نخجوان است.

وی ادامه داد: در سه‌ ماهه نخست امسال بیش از ۱۵ هزار کامیون از این پایانه تردد کرده‌اند که بخش عمده آنها ترانزیتی بین ایران، آسیای میانه و نخجوان بوده همچنین در همین مدت بیش از ۸۴ هزار تن کالا از این مرز صادر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با بیان اینکه فعالیت پایانه پلدشت هم‌اکنون به‌صورت ۱۶ ساعته انجام می‌شود، افزود: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، امکان فعالیت ۲۴ ساعته این مرز نیز فراهم است.

وی پل دوستی ۱۲۰ متری میان ایران و نخجوان را از ظرفیت‌های ارزشمند این مرز دانست و تصریح کرد: در سال گذشته برای عملیات عمرانی ۷ کیلومتر از راه دسترسی به پایانه و امسال برای ۹ کیلومتر دیگر، مجموعاً ۶۰ میلیارد تومان هزینه و برای تکمیل ۴ کیلومتر باقی‌مانده نیز قرارداد ۲۰ میلیارد تومانی منعقد شده است.

شکری با تأکید بر لزوم اتصال راه پلدشت به جلفا خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند نقش پایانه مرزی پلدشت را در توسعه تجارت خارجی کشور پررنگ‌تر کند و سهم مهمی در رشد اقتصادی آذربایجان‌غربی داشته باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.