رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: ۸۰ درصد پله‌های برقی در سال ۱۴۰۰ خاموش بود، اما امروز این درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان- سیدمحمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به وضعیت ساختمان‌های آسیب دیده جنگ ۱۲ روزه گفت: در آخرین تصمیم در هیات دولت و پیشنهاد آقای زاکانی، شهرداری مسئولیت مرمت و بازسازی ساختمان‌های آسیب دیده را به عهده گرفت و در نهایت با موافقت شورای شهر کار آغاز شد.

وی با بیان اینکه تمام واحد‌های آسیب دیده ۸۴۱۱ واحد بودند، گفت: بیش از ۴۰ درصد از آسیب‌های واحد‌ها مربوط به منطقه ۴ بود که حجم سنگینی از کار به عهده این منطقه گذاشته شد.

آقامیری گفت: کارگروه آسیب‌های جزیی از روز سوم پس از جنگ آغاز به کار کرد و تعداد آن ۵۲۲۴۵ واحد بود که بیش از ۹۵ درصد آن انجام شد و گروه دوم (متوسط) آسیب‌های بیشتری دیدند که ۲۴۸۱ واحد بودند و بین ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد برای هر واحد هزینه شد.

آقامیری با اشاره به گروه سوم واحد‌های آسیب دیده گفت: این واحد‌ها نیاز به مقاوم سازی دارد که ۶۶ واحد است و رضایت صاحبان گرفته شده و با ۵۸ واحد توافقات صورت گرفته است. همچنین در کل شهر تهران ۶۱۹ واحد نیاز به تخریب و نوسازی دارد که ۳۸۱ واحد تعیین و تکلیف شده است؛ ۵۴۷ خانواده آسیب دیده هم نیاز به اسکان موقت داشتند و ۴۹۲ خانواده در هتل‌های مختلف شهر اسکان پیدا کردند؛ مشکل ۱۰۱ خانواده حل شد و بیش از ۳۰۰ خانواده نیز تا دو هفته پیش در هتل‌ها مستقر بودند.

وی اظهار کرد: ۱۰۰ قرارداد اسکان و اجاره خانواده‌های آسیب دیده را شهرداری بسته است؛ هزینه رهن و اجاره ۳۷۵ خانواده هم مشخص شده و این خانواده‌ها به دنبال خانه هستند؛ اما هنوز منزل مناسبی پیدا نکرده است.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به پروژه‌های عمرانی پایتخت گفت: در این دوره مدیریت شهری ۲۳۸ پروژه تملک دارایی – سرمایه‌ای داشتیم که ۷۵ پروژه آن امسال افتتاح می‌شود؛ این ۲۳۸ پروژه ماحصل بودجه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ است و بودجه سال اول با امسال ۴ برابر شده و این نشان دهنده افزایش حجم کار‌های عمرانی است.

آقامیری با اشاره به تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح پایتخت اظهار کرد: ما ۹۸ مکان برای ایجاد تقاطع را شناسایی کردیم؛ تقاطعی داشتیم که فقط زیرگذر آن در گذشته اجرا شده بود. از سال ۱۴۰۰ تا امروز ۴۷ تقاطع ناقص را کامل کردیم و ۱۳ تقاطع در دست اجراست و تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. سعی‌مان این است که برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. با اجرای این پروژه‌ها ۲۵۰ کیلومتر مسافت کوتاه می‌شود.

وی اظهار کرد: پروژه‌های بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری از سال ۸۸ آغاز شده بود و به لطف خدا تا پایان سال ۹.۲ کیلومتر و فاز اول پروژه شهید شوشتری را بعد از ۲۶ سال افتتاح می‌کنیم. پروژه شهید بروجردی را با ۳۰ درصد پیشرفت تحویل گرفتیم و بیش از ۳ کیلومتر آن را افتتاح کردیم و امسال ان‌شاءالله ۱.۷ کیلومتر دیگر را بهره‌برداری می‌کنیم؛ این پروژه دسترسی خوبی به غرب تهران خواهد داد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: ۱.۲ کیلومتر پروژه دو گاز به زودی افتتاح خواهد شد و به دنبال حل معارضین ملکی آن هستیم. در این دوره برای رفع معارضین ۱۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و ۱۰۶۴ معارض داشتیم. پروژه میدان فتح که بزرگترین میدان شهر تهران است؛ در سال ۹۵ یکی از دور برگردان‌های آن اجرا شد، اما دوره قبل شورا با توجه به پر ریسک بودن جا به جایی تأسیسات ادامه کار را نپذیرفت.

آقامیری با اشاره به مقاوم سازی پل‌های تهران گفت: در مساله زلزله باید معابر مطمئن و بدون مشکل داشته باشیم؛ به دنبال مقاوم سازی پل‌ها هستیم. در سال ۸۰ اعلام کردند که ۶۶ پل باید مقاوم سازی شود. از سال ۸۱ تا ۱۴۰۰، ۲۴ پل مقاوم سازی شده بود؛ اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷ پل را مقاوم سازی کردیم و در سال پیش رو ۱۴ پل را در دست بهره‌برداری داریم.

وی در خصوص احداث پارکینگ‌های جدید در شهر تهران اظهار کرد: در مساله پارکینگ‌ها در این دوره روی ۹ پارکینگ کار کردیم؛ ۳ پارکینگ به بهره‌برداری رسیده که ۳ پارکینگ دیگر امسال اجرا خواهد شد.

آقامیری در خصوص پله‌های برقی شهر تهران، گفت: ۸۰ درصد پله‌های برقی در سال ۱۴۰۰ خاموش بود اما امروز این درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است و در سطح شهر تهران ۱۰۷ پل با پله برقی داریم؛ در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برای پل‌های مختلفی پله برقی قرار دادیم.

وی با اشاره به افتتاح میدانگاه‌های پایتخت اظهار کرد: میدانگاه جهاد، باغ فردوس، سبزمیدان، شهدای صادقیه و متروی صادقیه و خانه شهر در این دوره به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص وضعیت ایستگاه‌های مترو گفت: تعداد ایستگاه‌های مترو در دوره امسال ۱۷ ایستگاه بود و ۳ ایستگاه در شهریور و مهر ماه افتتاح خواهد شد. در این دوره ۱۸ ورودی جدید برای ۱۵ ایستگاه ایجاد کردیم و ۴ ورودی جدید نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ۳۷۱ دستگاه پله برقی در مترو‌ها اورهال شده و ۲۴ دستگاه آسانسور کار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۰، ۴۰۲ واگن بازسازی شد، اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۵۴ واگن بازسازی شده است؛ طول مسیر مترو تا سال ۱۴۰۴ به ۳۰۸ کیلومتر رسیده است. قرارداد خط ۸ و ۹ مترو با حضور آقای پزشکیان بسته شد، خط ۱۰ مترو نیز پیش از آن بسته شد و قرارداد خط ۱۱ هم بسته خواهد شد.

آقامیری اظهار کرد: تاکنون در مساله اتوبوس‌ها ۱۶۰۸ اتوبوس خریداری شده و ۵۸۸ اتوبوس بازسازی شده است. تاکنون ۳۹۰ اتوبوس برقی وارد تهران شده و ۱۱۰ اتوبوس هم به زودی وارد می‌شود. ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی نیز تا اواخر پاییز به شهر تهران می‌رسد؛ برای واگن‌های مترو وقفه‌ای رخ داد و اگر این اتفاق نبود سال گذشته باید می‌رسد، اما ان‌شاءالله دو رام قطار تا بهمن ماه می‌رسد؛ همچنین تفاهم نامه خرید ۳۲ قطار ۴ کابین برای تراموا نیز بسته شده است. 

وی با اشاره به اقدامات شورای شهر درباره فرونشست‌های زمین گفت: اولین کاری که در کمیته عمران داشتیم، مساله فرونشست بود؛ کارگروهی در این خصوص تشکیل دادیم. این مساله بحرانی، جدی و پراهمیت است؛ اما اهمیت لازم را به آن نداده‌اند.

وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم بپذیریم تعدادی از آبخوان‌ها و ذخایر آب شرب را از دست دادیم و احیای آبخوان‌ها ۵۰۰۰ سال زمان نیاز دارد. اگر طرح فرونشست زمین اجرایی شود طی ۱۰ سال میزان فرونشست به صفر خواهد رسید و سه سال بعد از آن آب به چاه‌ها باز می‌گردد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه میلیون‌ها متر مکعب آب از چاه‌ها و میلیون‌ها متر مکعب آب از سد‌ها را استفاده می‌کنیم گفت: برنامه ما این است که آب مصرفی مجدداً بازگردانده شود و در واقع آب تجدیدپذیر باشد. ما شیوه‌های تزریق مصنوعی را در طرح لحاظ کردیم.

وی با اعلام اینکه زمانی زمین را چهار تا پنج متر حفر می‌کردیم و به آب می‌رسیدیم، اظهار کرد: امروز ۴۰ تا ۵۰ متر هم حفر می‌کنیم به آب نمی‌رسیم. ما امروز چاه‌ها با آب با کیفیت را به آبفا تحویل داده‌ایم و چاه‌های باقی مانده هم مجاز هستند.

آقامیری با بیان اینکه مشکل آب ۱۰۰ درصد راهکار دارد، گفت: سوال ما این است که اگر آب از سد طالقان هم انتقال دهیم، پس از آن می‌خواهیم چه کار کنیم؟ ما مشکل آب نداریم؛ مشکل مدیریت آب داریم. وضعیت فرونشست در تهران وحشتناک است. آبفا در منطقه ۱۸ بیش از حد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کند و عمق فرونشست در این منطقه به ۲۰ سانتی متر رسیده است.

وی در مورد مقاوم سازی ساختمان‌ها در پایتخت گفت: با ۱۰ درصد از هزینه ساخت یک ساختمان می‌توان آن را مقاوم سازی کرد. کارگروه زلزله کارشناسی دقیقی در این مورد انجام می‌دهد و ساختمان‌هایی که مقاوم سازی می‌شوند، می‌توانند پروانه مقاوم سازی بگیرند.

آقامیری با بیان اینکه تهران برای زلزله با ۶ ریشتر به بالا آمادگی ندارد، اظهار کرد: اگر زلزله رخ دهد، فاجعه رخ خواهد داد چرا که تأسیسات آب و گاز برای زلزله آماده نیستند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما کار در مساله حمل و نقل بود و بیش از ۴۰ درصد از بودجه‌مان را روی این کار گذاشتیم، اظهار کرد: قصدمان گسترش حمل و نقل شامل اتوبوس و واگن‌های مترو بود. در تأمین اتوبوس‌های برقی سنگ اندازی‌هایی انجام شد؛ ما امروز حدود ۱۳۰۰ واگن داریم در حالی که ظرفیت ۳۰۰۰ واگنی داریم. متأسفانه فناوری ساخت واگن مترو را در کشور نداریم؛ البته با شرکت‌های دانش بنیان قرارداد‌هایی بستیم تا یک روز به این تکنولوژی دست پیدا کنیم. با این حال کار‌های ورود قطار‌ها را انجام دادیم و ان‌شاءالله تا بهمن ماه دو رام قطار را به تهران خواهیم آورد.

آقامیری با اشاره به مدیریت یکپارچه شهری، گفت: طرحی در مجلس به نام مدیریت واحد شهری است و باید مصوب شود. دولت باید اختیاراتی به شهرداری بدهد و این کار باعث می‌شود مشکل معارضین تاسیساتی حل شود. ما باید ۲۰۰۰ ملک تملک کنیم تا معارضین و موانع‌مان برداشته شود.

وی با اشاره به وضعیت پل حافظ و دوگانگی در تصمیمات در خصوص این پل بیان کرد: این دوگانگی بین معاونت عمران و معاونت ترافیک شهرداری است؛ معاونت ترافیک می‌گوید این پل مساله ترافیکی را حل نمی‌کند و خواستار جمع کردن آن است؛ اما معاونت عمرانی می‌گوید مقاومت سازی می‌کنیم که باید این مساله حل شود.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به تیر چراغ برق نامناسب در برخی معابر شهر گفت: این مساله به عهده اداره برق است، اما شهرداری وقتی می‌بیند آنها اقدام نمی‌کنند خودش کار را انجام می‌دهد؛ همه مناطق برای این کار بودجه‌ای در نظر گرفته‌اند.

آقامیری با بیان اینکه «۷۰۰ هزار خودرو با این سطح معابر در تهران می‌توانند عبور و مرور کنند، اما بیش از ۳ میلیون خودرو امروز در تهران وجود دارد» عنوان کرد: معابر کشش خودرو‌ها را ندارد و باید تدبیری شود که راه بندان رخ ندهد؛ اقدامات ما معابر را روان سازی می‌کنند.

عضون شورای شهر تهران در خصوص سیستم‌های هشدار دهنده در تهران بیان کرد: نیازمند سیستم هشدار در سطح تهران هستیم. با هماهنگی سازمان مدیریت بحران ایستگاه شتاب نگاری ایجاد کردیم که ۷ ثانیه زودتر به ما اطلاع می‌دهد که زودتر به دستگاه‌ها خبر دهیم. هنوز روی سیستم اطلاع رسانی عمومی کار نشده است؛ زلزله فشم هشدار داد که آمادگی داشته باشیم. پیش بینی‌مان این است که کانون زلزله در مرکز شهر تهران نباشد و بیرون شهر باشد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب دیدن یک مسجد در جنگ ۱۲ روزه در منطقه ۴ گفت: برای طبقه بالای این مسجد چنین اتفاقی رخ داد که مسئولیت بازسازی‌اش با ماست؛ در جنگ مساجد مراکز خوبی برای خانواده‌های آسیب دیده بودند.

آقامیری درباره اقدامات شورای شهر و شهرداری تهران برای کاهش بافت‌های فرسوده عنوان کرد: در تمام ادوار بنا بر این بود که مشوق‌هایی برای بافت فرسوده بگذارند؛ در این دوره هم عوارض را رایگان کردیم و هم طبقات را تشویقی کردیم. تا آنجایی که فکر می‌کردیم در اختیار شهرداری است، اقدامات لازم را انجام دادیم. می‌دانیم تعداد صدور پروانه‌ها برای بافت فرسوده به نسبت بقیه مناطق بیشتر بوده است.

برچسب ها: شورای شهر ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار