همزمان با اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از نیمه دوم آذرماه هنوز ابهامات بسیاری زیادی در اجرای این طرح وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ابهامات مربوط به خودرو‌های نوشماره است که سهمیه بنزین آنها حذف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - همزمان با ابلاغ مصوبه جدید هیئت دولت درباره سه‌نرخی شدن قیمت بنزین، افزایش نرخ بنزین جایگاه‌ها به ۵ هزار تومان و حذف سهمیه ۱۶۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی و ۳ هزار تومانی برای خودروهای نوشماره، ابهاماتی در اجرای این طرح به وجود آمده که موجب سردرگمی بسیاری از مردم شده است.

طبق مصوبه جدید، سهمیه بنزین خودروها  به‌جز موارد خاص بدون تغییر باقی می‌ماند و نرخ اول سهمیه خودروها همانند گذشته ادامه خواهد داشت. از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۴، نرخ سوخت‌گیری با کارت اضطراری جایگاه معادل حداقل ۱۰ درصد قیمت خرید بنزین از پالایشگاه‌ها (۵۰ هزار ریال) خواهد بود.

همچنین سهمیه نرخ‌های اول و دوم برای خودروهای پلاک دولتی (به جز آمبولانس‌ها)، خودروهای مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و خودروهای خارجی دولتی حذف می‌شود. علاوه بر این، اشخاص حقیقی که مالک چند خودرو هستند، تنها برای یکی از خودروهای خود سهمیه بنزین با نرخ‌ اول و دوم دریافت می‌کنند و سهمیه سایر خودروهایشان مشمول نرخ سوم (۵۰ هزار ریال) خواهد بود.

هدف اصلی این مصوبه، لزوم استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی، مدیریت مصرف انرژی، کاهش وابستگی به واردات بنزین و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. دولت معتقد است این تغییرات در راستای کاهش آلاینده‌ها و اصلاح الگوی مصرف طراحی شده‌اند.

حذف سهیمه بنزین برای خانوارهای دارای چند خودرو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مصوبه، مربوط به خانوارهایی است که چند خودرو دارند. براساس این مصوبه، افراد دارای بیش از یک خودرو فقط برای یک خودرو سهمیه یارانه‌ای (نرخ اول و دوم) خواهند داشت و سایر خودروهای آن‌ها با نرخ سوم محاسبه می‌شود.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اعلام کرد: نرخ بنزین در کارت‌های اضطراری حداقل ۱۰ درصد قیمت بنزین آزاد پالایشگاهی محاسبه می‌شود تا استفاده غیرضروری از این کارت‌ها کاهش یابد. وزارت نفت نیز موظف شده است دستورالعمل نهایی نحوه استفاده از این کارت‌ها را تدوین و بر اساس میانگین‌گیری فصلی، قیمت آن را تعیین کند.

مهاجرانی گفت سهمیه‌های نرخ اول و دوم برای خودروهای دولتی، مناطق آزاد، خودروهای ویژه اقتصادی، خودروهای خارجی دولتی و تشریفاتی حذف می‌شود و این خودروها تنها از سهمیه تجمیعی یا نرخ آزاد استفاده خواهند کرد. به گفته او، این اقدام برای جلوگیری از مصرف غیرهدفمند یارانه سوخت انجام شده است.

خودروهای که  برای نخستین بار شماره‌گذاری می شوند از دریافت سهمیه سوخت حذف می شوند

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره حذف سهمیه خودروهای نوشماره متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و بر اساس اجماع انجام می‌شود. منظور از «نوشماره» خودرویی است که برای نخستین بار شماره‌گذاری می‌شود.حذف سهمیه نوشماره‌ها می‌تواند برای بعضی مردم هزینه‌زا باشد و باید در اجرای آن دقت شود.

برخی کارشناسان اجرای طرح را مثبت می‌دانند اما گروهی دیگر معتقدند مصوبه دولت درباره حذف سهمیه خودروهای نوشماره موجب سردرگمی مردم و افزایش هزینه خانوارها خواهد شد.

 افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف بنزین از طریق کارت جایگاه های سوخت

مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی، با اشاره به تغییرات نرخ بنزین گفت: در گذشته، نرخ ۱ و ۲ به دلیل استفاده گسترده مردم از کارت‌های جایگاه، ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش مصرف ایجاد کرده بود. به همین دلیل دولت تصمیم به تعیین نرخ سوم گرفت تا کارت‌های جایگاه به‌تدریج حذف شوند.

او افزود: کارت‌های جایگاه توان مدیریت مصرف را نداشتند و باعث افزایش قاچاق و مشکلات دیگر شدند. از سوی دیگر، تثبیت نرخ بنزین طی سال‌ها، فشار مالی زیادی به دولت وارد کرده بود و مصرف بی‌رویه را افزایش داده بود.

سعیدی گفت: دولت برای کاهش فشار افزایش قیمت سوخت، اقداماتی مانند رایگان کردن گازسوز کردن خودروها را آغاز کرده است تا مردم تشویق به استفاده از سوخت جایگزین شوند.

کارت سوخت براساس شناسه VIN صادر می‌شود

به گفته سعیدی، کارت سوخت بر اساس شناسه VIN صادر می‌شود و با تغییر مالکیت، باید به مالک جدید منتقل شود. او تأکید کرد: خریداران خودرو باید از فروشنده کارت سوخت را مطالبه کنند زیرا این کارت حتی پس از تغییر پلاک همچنان معتبر است.

سعیدی  گفت: دولت برای مدیریت بازار سوخت و خودروهای جدید با چالش‌هایی مانند هزینه بالای خودرو و سیاست‌های وارداتی مواجه است.دولت باید با شفافیت بیشتری درباره تغییرات نرخ بنزین اطلاع‌رسانی کند.

واردات ۶ میلیارد دلار بنزین به کشور

در ادامه سید حمیدحسینی کارشناس انرژی هم گفت: هدف مصوبه جدید، کاهش مصرف و برقراری عدالت است. هزینه تولید هر لیتر بنزین حدود ۸ هزار تومان است اما قیمت‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. افرادی که چند خودرو دارند باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی دریافت کنند تا عدالت برقرار شود. همچنین سازمان‌های دولتی نیز حق استفاده از بنزین یارانه‌ای ندارند.

به گفته حسینی، دولت مجبور شده ۶ میلیارد دلار بنزین وارد کند و این موضوع منابع کالاهای اساسی را تحت فشار قرار داده است. بنابراین منطقی است که اقشار مرفه هزینه بیشتری بپردازند.

همچنین در همین رابطه علی خادم، کارشناس انرژی، در خصوص مصوبه جدید دولت در خصوص حامل‌های انرژی، تأکید کرد که این مصوبه اولین خروجی عملی پس از آبان ۹۸ است که شاهد تغییر قیمتی خواهیم بود. همزمان با تغییر قیمت، حذف تدریجی سهمیه‌ها از جمله برای خودروهای نوشماره، منطقی به نظر می‌رسد.

کارشناس انرژی با اشاره به چالش‌های انرژی کشور پرداخت و اشاره کرد که دو تا سه سال پیش، چالش‌های حوزه انرژی در برق، گاز، بنزین و گازوئیل به حدی رسیده بود که طرح‌های مختلفی مطرح شد. «همه  افراد حاضر در این طرح‌ها در یک نکته مشترک بودند که وزن موجود وضع ناگواری است.»

 خادم با اشاره به مصوبات مجلس و آیین‌نامه‌های دولت، تأکید کرد که اقدامات غیرقیمتی و قیمتی پیشین، تأثیرگذاری قابل توجهی نداشتند.

وی در ادامه به بحث بنیادین اقتصاد حامل‌های انرژی هم اشاره کرد و گفت: اقتصاد حامل‌های انرژی با چالش جدی روبرو است و این ایده وجود داشت که قیمت‌ها باید افزایش یابد، چون با تورم عمومی، حامل‌های انرژی نباید ثابت بمانند. اختلاف نظر اصلی هم بر سر نحوه تغییر قیمت بود؛ شوک ناگهانی (مثلاً ۱۰ برابر در یک هفته یا یک ماه) یا رویکرد تدریجی. در صورتی که اگر این تدریج در بازه ۲۰ یا ۳۰ ساله باشد، تأثیری نخواهد داشت.

هیچ خودرویی بدون کارت هوشمند سوخت نخواهد ماند

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش، تأکید کرد: هیچ خودرویی بدون کارت هوشمند سوخت نخواهد ماند. او افزود سهمیه ۳ هزار تومانی خودروهای دولتی حذف شده و این خودروها باید با نرخ ۵ هزار تومان سوخت‌گیری کنند.

وی توضیح داد:خودروهای نوشماره، دولتی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تنها سهمیه تجمیعی ماهانه ۱۶۰ لیتری با نرخ ۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

توزیع ناعادلانه بنزین در طرح جدید دولت

مالک شریعتی، نماینده مجلس، توزیع فعلی بنزین را ناعادلانه دانست و گفت: خانواده‌ای که چند خودرو لوکس دارد بنزین ۱۵۰۰ تومانی مصرف می‌کند، اما خانواده‌ای که تازه توان خرید یک خودروی اقتصادی را پیدا کرده، باید بنزین ۵۰۰۰ تومانی بزند و این ناعادلانه است.

با افزایش مصرف داخلی و تبدیل‌شدن ایران به واردکننده بنزین، دولت تصمیم به سه‌نرخی کردن قیمت بنزین گرفت. اما به گفته بسیاری از مردم و کارشناسان، این طرح دارای ابهاماتی است که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود تا از سردرگمی عمومی و افزایش فشار اقتصادی جلوگیری شود.

برچسب ها: مصرف بنزین ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
درحال حاضر که بنزین سه نرخی وگران شده نرخ ها ی کالا ها بیشتر گردیده و باعث تورم گردیده است که دراین رابطه با ید توسط سازمان های نظارتی مانند مجلس محترم بایست اقدام و رسیدگی نمایند وکارشناسی تصمیم گیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
مردمو گذاشتن سر کار سرت گرم شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
عمدا این تبصره های جنجالی رو انداختن وسط که هر بحثی در مورد بنزین شد قیمت ۵۰۰۰ واسمون بدیهی ماجرا باشه

غافل از اینکه مردم تنها چیزی که براشون مهمه اینه که تا اعمال نشده برن ته مونده کارا سوختشونو خالی کنن تو باک که سود کرده باشن!

هی...
Iran (Islamic Republic of)
آقای میم
۱۴:۰۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
الان چه ربطی به قاچاق سوخت داره ؟ کارت جایگاه رو مردم استفاده میکنن. چون سهمیه بنزین کفاف یک ماه رو نامیده ، مخصوصا اونایی که با ماشین نون سر سفره میبرن یا کمک خرجشونه،جناب دکتر شما از قبلی ها بدتر دست تو جیب ما کردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
بنزین افغانستان لیتری صد هزار تومنه
۳ تومن یا ۵ تومن هیچ فرقی برای قاچاقچی نداره

این قیمت جدید هیچ ربطی به قاچاق نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
سلام به گرانی تمام اجناس البته قبل گران میشد الان بال ۲۰۰ درصد میشه کلا سفره مردم دارید جمع میکنید
Germany
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
چهار نرخی باید بشه قیمت بعدی ۲۵ هزار تومن برای ماشین های بالای ۱۰ هزار یورو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
دولت و مجلس محترم جلوی صادرات گازوئیل را بگیرد زیرا در این بخش رانت زیادی وجود دارد
Armenia
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
دولت و مجلس محترم جلوی صادرات گازوئیل را بگیرد زیرا در این بخش رانت زیادی وجود دارد
Armenia
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
دولت و مجلس محترم جلوی صادرات گازوئیل را بگیرد زیرا در این بخش رانت زیادی وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
از مرفه ها بگیرید. چرا هم باید توی ماشین خوب سوار بشن و هم یارانه بنزین بگیرند و عده ای هم فقط پای پیاده این طرف و آن طرف بروند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
گاو تا زمانی که فرار کنه شکار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
منظورت چیه دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
گاو تا وقتی شیر بده می‌شود عربستان، وقتی شیر نده می‌شود ایران، حالا هرچی بگو این گاو نره. خدا نکنه آدم گیر شیرخواره بیفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
بایستی به همه خودرو ها چه نو و چه قدیمی و چه وارداتی ۱۶۰ لیتر بقیمتهای کنونی داده شود ولی اگر کسی خودرو بیشتری دارد و یا نیاز بیشتری دارد بقیمت فوب خلیج فارس بخرد تا از قاچاق بنزین (و گازوییل و مازوت و قیر همه بقیمت فوب خلیج فارس ) توسط قدرتمندان با نفوذ جلوگیری شود البته اگر دولت زورش به این افراد غارتگر برسد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۰ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
سلام
دوستان همه سر کار هستیم خودرو نو شماره یعنی همه خودرو ها که بعد از نیمه آذر پلاک میگیرن چه صفر باشه یه کار کرده این قانون جوری نوشته شده که به مرور مردم رو در گیر کنه چون این طوری مردم هم درد نمیشن که همگی فردا اعتراض کنم من فکر میکنم این نسخه جامعه شناسان بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
کشور ما کلا پر از ابهامات هست از منابع و ارز و ذخایر طلا و اموال و درآمد یک عده و ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
گرانی و تورم شدید هنوز شرع نشده یک میلیون انداختن روی اجناس قیمت اجناس را رصد کنید این از مشکل حل کردن دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ آذر ۱۴۰۴
پس برو خدا را شکر کن بازم الان ارزون هست. شکر نعمت، نعمتت افزون کند....
۱۲۳۴
آخرین اخبار