حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در افتتاح اجلاس كارشناسان مبارزه با فساد كشورهاي اكو در تهران:

ايران در اكو پيشرو مبارزه با فساد است /هيچ كشوري از پديده فساد مصون نيست

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين كه مقوله مبارزه با فساد و رسيدگي به حقوق شهروندي از جمله مسايل مهم امروز جامعه جهاني است،گفت:خوشبختانه در منطقه اكو ايران پيش قدم شده و اين اجلاس اولين اجلاس در رابطه با اجراي كنوانسيون ضد فساد سازمان ملل خواهد بود و چنين اقدامي در خصوص اجراي اين كنوانسيون در دنيا مشاهده نشده است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور حجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي امروز در آيين افتتاح اجلاس كارشناسان مبارزه با فساد و آمبودزمان‌هاي كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي(اكو) گفت: مقوله مبارزه با فساد و رسيدگي به حقوق شهروندي از جمله مسايل مهم امروز جامعه جهاني است و خوشبختانه در منطقه اكو ايران پيش قدم شده و اين اجلاس اولين اجلاس در رابطه با اجراي كنوانسيون ضد فساد سازمان ملل خواهد بود و چنين اقدامي در خصوص اجراي اين كنوانسيون در دنيا مشاهده نشده است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در ادامه تاكيد كرد: اميدوارم منطقه اكو اولين منطقه اي باشد كه در جهت پاك‌سازي از فساد و اجراي قوانين به شكل بهتر و رعايت بيشتر حقوق شهروندي قدم بر مي‌دارد و در اين مسير منطقه اكو پيش‌قدم باشد.
حجت‌الاسلام پورمحمدي در ادامه با برشمردن اقدامات جمهوري اسلامي در زمينه پيشگيري و مبارزه با فساد گفت: مبارزه جدي با فساد مستلزم شناخت ويژگيهاي فساد در هر كشور و حتي در هر منطقه و يا قاره، بررسي ريشهها و پيامدهاي آن بر جلب اعتماد و كارايي نظام، ارزيابي و سنجش ابعاد فساد، مديريت صحيح منابع انساني، اتخاذ سياستهاي صحيح، تقويت حكومت قانون و احترام به حقوق مردم ميباشد.
وي تدوين ضوابط مربوط به رفتار مقامات و كاركنان دستگاههاي اجرايي، قضايي و نظارت بر اجراي آن‌ها. فعال شدن بخش خصوصي، مشاركت دادن جامعه در رسانهها و تشكلات مردمي، اهميت دادن به امر به معروف و نهي از منكر ، دادن استقلال واقعي به نهادهاي مبارزه كننده با فساد و آمبودزماني و داشتن اختيارات كافي براي انجام وظايف محوله اجتنابناپذير از اقدامات پيشگيرانه در اين راستا برشمرد.
حجت الاسلام پورمحمدي افزود: اجرايي كردن اين تدابير، بدون شك، نشانه عزم جدي و راسخ هر نظام در امر مبارزه با فساد است.
رييس سازمان بازرسي كل كشور ادامه داد: امروز همه ميدانيم فساد، پديدهاي بسيار پيچيده و گسترده است به طوري كه هيچ كشوري را از اين آفت و سرطان مصون نداشته است.

تبديل شدن برخي بانك‌هاي خارجي به بهشت امن براي اموال غارت‌شده
وي اظهار داشت: در سال 2002 رئيس وقت نظارت و حكمراني بينالمللي در بانك جهاني با يك تخمين اجمالي، هزينه فساد بر اقتصاد جهاني را مبلغ 5/1 تريليون دلار به عبارتي 5 درصد اقتصاد جهان آن روز برآورده كرده بود، در چنين وضعي و در عصري كه بسياري از جرائم از آن جمله فساد، جنبه فرامرزي پيدا كرده، مجرمين و مفسدين به راحتي به كشورهاي ديگر فرار مي كنند و يا با درآمدهاي ناشي از فساد انتقالي يافته، ماهيت اوليه آن‌ها پنهان ميشوند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: متأسفانه برخي از محافل بانكي و مالي خارجي نيز به صورت بهشت امن براي اين اموال غارت شده درآمدهاند و كشور ايران در اين خصوص با نگرانيها و مشكلات پيچيده چگونگي بازگرداندن اين داراييهاي پولشويي شده دست به گريبان است.
حجت الاسلام پورمحمدي گفت: در چنين فضايي همكاري و همفكري و هماهنگي، بهرهجستن از تجربيات مشترك و تبادل اطلاعات و انجام كار سازماني و گروهي از ضرورتهاي اجتنابناپذير ميباشد و ضرورت، استفاده از گردهماييها و همانديشيهاي منطقهاي، زيرمنطقهاي و بينالمللي با هدف بهرهگيري از كمك‌هاي فني متقابل با نهادهاي بينالمللي مرتبط از آن جمله، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) و بحث و بررسي مشكلات مربوط به نگرانيهاي دوجانبه بين اعضاي اكو در چارچوب كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي با اقتصادهاي در حال گذران است.
رييس سازمان بازرسي كل كشور به ماده 61 (بند6) كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد اشاره و بيان كرد: توسعه و استفاده مشترك از آمارها و اظهار نظرهاي كارشناسي تحليلي در رابطه با فساد و تا جايي كه ممكن باشد تعاريف، استانداردها و روشهاي مشترك و اطلاعات مربوط به بهترين رويهها جهت پيشگيري و مبارزه با فساد از طريق سازمان‌هاي بينالمللي و منطقهاي ميباشد.
وي در ادامه با توصيه بر ضرورت فراهم شدن كنواسيون ضد فساد طبق ماده (بند4) خاطر نشان كرد: جا دارد همه اعضاي اكو پيش‌قدم شده تا مقدمات تشكيل چنين سازمان منطقهاي را در چارچوب كشورهاي عضو اكو فراهم سازند.
رييس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به تدوين اساس‌نامه مركز همكاري منطقهاي دستگاههاي مبارزه با فساد و نهادهاي آمبودزماني كشورهاي سازمان همكاري اقتصادي اكو گفت: تدوين اساس‌نامه اين مركز در راستاي ارتقاء و توسعه سياست‌ها و اقدامات پيشگيرانه از فساد و همكاري مشترك در جهت انجام پروژهها و برنامههاي عملي، تأمين توانمندسازي كاركنان مسئول پيشگيري و مبارزه با فساد و آمبودزمان، تبادل متقابل تجربيات و دانش تخصصي، تقويت فعاليتهاي عملياتي و آموزشي و در چارچوب ترتيبات چند جانبه و دو جانبه، بدون شك گام بزرگي در سالم-سازي منطقه ما به شمار ميآيد.

پيشنهاد تأسيس آكادمي آمبودزمان آسيايي(AOA) توسط جمهوري اسلامي ايران
حجت الاسلام پورمحمدي تصريح كرد: سازمان بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران، در يازدهمين اجلاس انجمن آمبودزماني آسيايي، پيشنهاد نمود يك مركز آموزشي تخصصي و مهارتي تحت عنوان «آكادمي آمبودزماني آسيايي (AOA) تأسيس شود تا بتوان با تأسيس اين آكادمي خلأ برگزاري دورههاي آموزشي مورد نياز در منطقه اكو را تا حدودي جبران كنيم.
وي در ادامه تاكيد كرد:مركز پژوهش و برنامهريزي و اداره كل آموزش سازمان بازرسي كل كشور جمهوري اسلامي ايران تحقيقات و پژوهشهاي زيادي در حيطه مبارزه با فساد به‌عمل آمده است كه متخصصان شركت كننده در اجلاس ميتوانند از نزديك با پژوهش ها آشنا شوند و در همين جا آمادگي سازمان خودم را جهت تبادل تجربيات و متون و ادبيات مرتبط اعلام مينمايم.
رييس سازمان بازرسي كل كشور در پايان اظهار داشت: اطمينان دارم اين اجلاس در تدوين پيشنويس اساس‌نامه مركز همكاري منطقهاي دستگاههاي مبارزه با فساد و نهادهاي آمبودزماني كشورهاي سازمان همكاري اقتصادي (اكو) موفق خواهد بود./ص3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار