نکاتی مهم هنگام خرید کفش ورزشی

کفش‌های ورزشی با اندازه مناسب بخش ضروری انجام هر تمرین ورزشی است اما یافتن کفش مناسب می‌تواند یک چالش باشد

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزشی بدین شرح است:

• به علت آن که پاها در حین فعالیت ورم می‌کنند، همیشه کفش را در بعدازظهر یا پس از فعالیت امتحان کنید.
• کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنید که عادت دارید در ضمن تمرین بپوشید.
• اطمینان حاصل کنید که وقتی بندهای کفش را می‌بندید، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت ممی‌کند و پاشنه پاهایتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد.
• چند قدمی در مغازه راه بروید یا بدوید تا مطمئن شوید که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نباید به زور به پا کرد.
• وقتی می‌‌خواهید کفش را امتحان کنید، بندهای آن را محکم ببندید مانند اینکه می‌خواهید فعالیت ورزشی را آغاز کنید.
• اگر به طور مرتب یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید، کفشی را بخرید که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهید.
برای سالم ماندن پا مهم ترین نكته استفاده از كفش مناسب و مخصوص هر فعالیت است، چرا كه هر فعالیتی نیروهای مختلفی به پا وارد می آورد كه اگر این نیروها به وسیله كفش مخصوص به خوبی مهار نشود، آسیب های بسیاری متوجه پا و سایر اعضای بدن می شود.
متخصصان معتقدند استفاده از كفش های غیراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان كار انسان نیز تاثیر نامطلوبی می گذارد. از مهم ترین اعضایی كه ارتباط مستقیم با پا دارد، كمر و ستون فقرات است كه بیش ترین آسیب را از كفش غیراستاندارد می بیند. همچنین استفاده از این قبیل كفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می شود.در هنگام ورزش كردن نیز استفاده از كفش مخصوص هر رشته ورزشی اهمیت فوق العاده ای دارد چرا كه هر ورزش شامل فعالیت ها، تحركات و شرایط خاص خود است و لازم است از كفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

*كفش فوتبال
فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی است بر همین اساس بازار كفش این رشته مملو از مارك های متعدد داخلی و خارجی اعم از مرغوب و نامرغوب است.
مهم ترین نكات در مورد كفش فوتبال، استوك و رویه كفش است. استوك برای جلوگیری از لیز خوردن و رویه جهت بازی با توپ از مهم ترین كفشهای فوتبال هستند.
به گفته فروشندگان كفش ورزشی در میدان منیریه تهران سرشناس ترین از تولیدكنندگان داخلی هم می توان آسیا، مولر، شهاب و آدیداس ایرانی را نام برد. در مورد آخر نكته جالب این است كه تولیدكننده ایرانی دقیقااز نام رقیب خارجی و مشهور خود استفاده كرده است. قیمت مارك های مختلف كفش فوتبال در بازار بسیار متنوع است، به طوری كه می توان با پرداخت مبالغی از 10 تا 170 هزار تومان كفش های متعددی یافت.
به گفته عده ای از فعالان بازار، با كیفیت ترین مارك های حال حاضر بازار آدیداس خارجی و لوتو هستند كه از فروش خوبی نیز برخوردارند. قیمت این كفش ها از 100 هزار تومان به بالاست.
فروشندگان در میان مارك های داخلی آسیا و آدیداس را به عنوان پرفروش ترین معرفی می كنند كه قیمت محصولات آن ها حدود 20 الی 30 هزار تومان است.
كسبه بازار معتقدند مهم ترین نكته ای كه هنگام خرید كفش فوتبال باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد استوك هاست كه بنا به نوع زمین متفاوت است.

*كفش كشتی
فروشندگان لوازم ورزشی در میدان منیریه وضعیت بازار فروش كفش های كشتی را مطلوب ارزیابی می كنند و به این نكته اشاره دارند كه طی چند سال اخیر ثباتی نسبی در بازار فروش این كالا حاكم بوده است.گفته می شود مارك های پرفروش موجود در بازار كفش كشتی، پایار، پلاتین و آسیا هستند كه مورد آخر تولید داخلی است.گروهی از كسبه كفش های ورزشی پلاتین را به عنوان مرغوب ترین كفش های كشتی، بازار معرفی می كنند قیمت تولیدات این مارك در حدود هفت هزار تومان است.

*كفش والیبال
فعالان بازار لوازم ورزشی می گویند در بازار كفش والیبال تولیدكنندگان داخلی حضور چشم گیری ندارند و پرفروش ترین مارك های بازار آسیكس و پرواسپكس هستند. قیمت هر جفت كفش آسیكس حدود 75 هزار تومان و پرواسپكس حدود 55 هزار تومان است.
بنا به گفته برخی فروشندگان تولیدات شركت آسیكس جزو با كیفیت ترین كفش های والیبال به شمار می آید.
علاقه مندان به خرید كفش والیبال برای تهیه این نوع كفش باید به چند نكته توجه داشته باشند، یكی این كه كفش والیبال باید چند ویژگی داشته باشد كه مهم ترین آن ها مربوط به زیره كفش است كه لازم است از جنس كرپ باشد چرا كه پرش جزو اركان اصلی ورزش والیبال است.نكته دیگری كه هنگام خرید كفش والیبال باید مورد توجه قرار گیرد، لژ آن است كه باید در حدود پنج سانتی متر باشد.

*كفش دو و میدانی
دو و میدانی مادر ورزش هاست و انتخاب كفش مناسب نیز برای این ورزش اهمیت خاصی دارد.
به گفته حسین رنجبر، فروشنده تخصصی كفش های این رشته ورزشی، مهم ترین نكات هنگام خرید كفش های دو و میدانی، توجه به زیره و لژ آن است.
وی می گوید: «سرشناس ترین تولیدكننده كفش دو و میدانی، ساكونی است كه مدل زنانه آن تقریبا45 هزار تومان است و مردانه در حدود 40 هزار تومان قیمت دارد. تفاوت این دو مدل در زیره و سایز آن است. همچنین علت گران تر بودن مدل زنانه تفاوت جنس زیره آن است.»
وی اظهار كرد:«وجود كربن در زیره كفش باعث ثابت ماندن پا در كفش می شود كه این عامل به سلامتی پا كمك می كند. این تكنولوژی دیومكس نام دارد. تكنولوژی جدید دیگری كه در كفش های تولیدی این رشته كاربرد دارد PHF كفش است كه باعث استحكام كفش می شود.»

*كفش كوهنوردی
بازار این نوع كفش بسیار متنوع است و مارك های متعددی در این بازار مشاهده می شود. به همین سبب فروشندگان معتقدند كه نمی توان به راحتی پرفروش ترین مارك تولیدكننده این كالا را معرفی كرد، چرا كه رقبا بسیار به یكدیگر نزدیك هستند.به گفته این فروشندگان، افرادی كه قصد خرید كفش كوهنوردی دارند، باتوجه به مبلغی كه حاضرند بپردازند، یك مارك را انتخاب می كنند.
از انواع مارك های خارجی می توان سالامون، سالیوار، نورت فیس، آسولو و كوفلا را نام برد.به گفته كسبه میدان منیریه، كفش های كوهنوردی به دو دسته «سه فصل» و «زمستانی» تفكیك می شوند كه مدل سه فصل آن، معمولابا قیمت هایی بین 100 تا 180 هزار تومان و مدل زمستانی این كفش ها بین 200 تا 400 هزار تومان به فروش می رسند. فعال ترین تولیدكننده داخلی كفش كوهنوردی، كوهیار نام دارد كه محصولات این شركت با قیمت هایی بین 55 تا 75 هزار تومان در بازار عرضه می شود.فروشندگان تخصصی كفش های كوهنوردی می گویند: «یك كفش كوهنوردی خوب باید حداقل چهار ویژگی داشته باشد. اول این كه كفش لیز نخورد، یعنی زیره آن باید از جنس مرغوب و مناسب باشد. دومین ویژگی این كه آب به راحتی وارد كفش نشود، دیگر این كه از پیچ خوردگی پا جلوگیری كند و چهارمین و مهم ترین ویژگی این است كه رویه كفش باید به قدری محكم باشد كه با سقوط سنگ روی آن، پا آسیب نبیند.»
 

*توصیه هایی برای خرید
نكته ای كه باید متذكر شد، لزوم توجه دقیق مشتریان كفش های ورزشی هنگام خرید است چرا كه در بازار این كالا نیز اجناس متفرقه و نامرغوب با ظاهر شكیل یافت می شود. به همین سبب خریداران اولابهتر است از فروشگاه های معتبر خرید كنند و ثانیامارك هایی را برگزینند كه اصطلاحاامتحان خود را پس داده اند./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار