آغاز بزرگ‌ترین فعالیت شعری کشور؛

خواهر احمد عزیزی در افتتاحیه جشنواره شعر فجر تجلیل شد

ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر با برپایی افتتاحیه آن در عصر روز دوشنبه 17 بهمن ماه در کرماشاه، فعالیت خود آغاز کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر، مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر عصر روز دوشنبه با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر، دبیران اجرایی و علمی جشنواره در مناطق مختلف و جمعی از شاعران پیشکسوت و کرمانشاهی در تالار انتظار شهر کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم که با برنامه نورافشانی و مراسم سنتی کرمانشاهی در بیرون از سالن آغاز شد، جلال منکرسی معاون استاندار کرمانشاه درباره اهمیت جشنواره شعر فجر و جایگاه شعر انقلاب در کشور سخنرانی کرد.

پس از آن یحیی طالبیان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و خود نیز به شعرخوانی پرداخت.

* رشد 25 درصدی شاعران در این دوره جشنواره

رضا حمیدی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر نیز ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی این جشنواره در استان های مختلف، درباره شعر انقلاب سخن گفت و آیین افتتاحیه در کرمانشاه را آغاز خوبی با توجه به همزمان‌شدن با هفته وحدت برای این جشنواره اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره گام‌های بلندی در عرصه‌های مختلف برداشته است، از حضور یک هزار و 451 شاعر در این جشنواره خبر داد و افزود: 55 هزار اثر به دبیرخانه رسیده و این عدد رشد 25 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نسبت به جشنواره چهارم آن از رشد 125 درصدی برخوردار شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجه تمایز این جشنواره نسبت به جشنواره‌های سال گذشته اضافه شدن بخش پژوهشی است، اشاره کرد و گفت: ششمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در استان فارس به کار خود پایان می‌دهد و در این جشنواره 750 فرصت شعر‌خوانی به شاعران داده خواهد شد. آیین اختتامیه نیز اول اسفند ماه در تهران برگزار می شود.

سپس، حجت الاسلام آفتابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشان و دبیر این جشنواره در این استان نیز به حضار خیر مقدم گفت و گزارشی از روند برگزاری کارگاه های آموزشی شعر کردی و فارسی که بعد از ظهر همان روز در کرمانشاه برگزار شده بود، ارائه کرد.

در این مراسم از «زینب عزیزی» خواهر احمد عزیزی به پاس پرستاری از وی و 5 پیشکسوت عرصه شعر در استان کرمانشاه تجلیل شد.

همچنین قربان ولیئی، مهدی مظاهری، حسین اسرافیلی، محمدجواد محبت، علی اشرف شریعت مداری از لرستان، ناصر میبدی از کرمانشاه، فرشید یوسفی از کرمانشاه، بهروز سفیدنامی از ایلام، حبیب اله بخشوده و ... به شعرخوانی در این مراسم پرداختند.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این مراسم توسط طالبیان قرائت شده به شرح زیر است:

«از امروز شاهد ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر هستیم که امیدوارم سال به سال به رونق این جشنواره افزوده شود و با اهتمام پیشکسوتان شعر و ادب و با حضور گرم جوانان با شکوه تر برگزار شود.

شعر آیینی، شعر عاشورایی، رضوی و شعر انتظار مورد توجه مردم است که در همیراستا برنامه های متنوعی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود که یکی از مهمترین این برنامه ها جشنواره بین المللی شعر فجر است که با تلاش ستاد برگزاری آن امسال در 9 منطقه کشور برگزار می شود.

نام ایران با شعر و شاعرانش گره خورده است و در همه جای دنیا نام ایران با شعر و ادب آمیخته است و به همین دلیل است که باید به این هنر ملی توجه شود و جشنواره بین المللی شعر فجر هم در این راستا با حضور شعرای داخلی و خارجی برگزار می شود.

ادبیات فارسی بسیار غنی است و همانطور که افتخار می کنیم به گذشته درخشان کشور، باید در زمان حاضر نیز از استعدادهای فراوانی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند آینده روشنی در انتظار شعر و ادب کشور است که در این راستا باید تلاش بیشتری صورت گیرد و با در جشنواره های تاثیرگذاری چون جشنواره بین المللی شعر فجر به کشف و شکوفایی استعدادهای جوانان شاعر پرداخته شود.

یکی از اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر و ادب است که امیدواریم بتوانیم مشارکت بیشتر شاعران را داشته باشیم. شعر ثروت ملی است که باید به آن توجه بیشتری شود و برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جوان و دنیا که تبلیغات منفی علیه کشورمان صورت می گیرد استفاده کنیم. رفت و آمد با شاعران سایر کشورها می تواند در این امر موثر باشد و به همین دلیل است که جشنواره بین المللی شعر فجر نیز به این موضوع اهتمام دارد.

امیدوارم شاعران کشورمان همانطور که نقش قابل ملاحظه ای در دوران دفاع مقدس داشتند در مقوله بیداری اسلامی نیز حضور فعال خود را نشان دهند.

ششمین جشنواره بین المللی شعر فجر از 17 بهمن با برگزاری آیین افتتاحیه در کرمانشاه آغاز شد و اول اسفند ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تهران به پایان می‌رسد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار