تبریز/

ثبت ملی مسجد اللهوردی خان تبریز درفهرست آثار ملی

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مسجد قاجاری اللهوردی‌خان شهر تبریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران،  تراب محمدی گفت : کالبد وضع موجود مسجد قاجاری و نام آن برگرفته از سازنده آن،اللهوردی‌خان است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی یادآور شد: در نزدیکی مسجد اللهوردی‌خان حمامی نیز وجود داشته که اکنون تغییر کاربری داده است.

وی با اشاره به مشخصات این بنا تشریح کرد: بنا با پلان مستطیل بوده و بنای اصلی در یک طبقه ساخته شده ولی بعد ضلع شرقی که حیاطی کوچک بوده در دو طبقه در بازسازی به مسجد الحاق شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: مسجد اصلی از فضاهای شبستان، آبدارخانه، سرویس و قسمت الحاقی از بخش‌های حسینیه بانوان، آبدارخانه، سرویس‌ها و ورودی اصلی تشکیل شده‌اند.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های خاص اثر خاطرنشان کرد: پوشش سقف مسجد الله‌وردی‌خان گنبدی بوده و از یک گنبد مرکزی با یک روزنه که زیبایی خاصی به آن می‌دهد و هشت گنبد کوچک تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مسجد دارای آجرکاری و کاربندی بسیار زیبایی است، ادامه داد: همچنین سه شومینه زیبا در مسجد وجود داشته که بعد از بازسازی از داخل دیوار در آورده شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به اقدامات مرمتی این مسجد تاریخی اظهار داشت: در سال 84 بازسازی کلی توسط میراث فرهنگی در این بنا صورت گرفته که در این بازسازی 60 سانتی‌متر از کف مسجد برداشته شده و کف چوبی آجری شده و ستون‌ها تا سه متر دور تا دور خاکبرداری و بازسازی  شده است.

محمدی ادامه داد: همچنین قسمت ورودی کنونی قبلاً حیاط بوده که در بازسازی به مسجد الحاق شده و اکنون به‌عنوان ورودی، کفش‌کنی، سرویس و دفتر از آن استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: بازسازی طاق‌های تخریب شده، تعویض پنجره‌های چوبی با پنجرههای آلومینیومی، ایزوگام سقف مسجد، ساخت مناره و نمای مسجد در سال 87 از دیگر اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی در مسجد اللهوردی‌خان قبل از ثبت آن در فهرست آثار ملی به شمار می‌رود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی تصریح کرد: هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی ـ تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم، خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی ـ تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از یک تا 10سال محکوم می‌شود. /س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.