استاندار مازندران:

هنوز در بازار آزاد شاهد خرید و فروش ارز با قیمت بالا هستیم

استاندار مازندران با بیان اینکه هنوز در بازار آزاد شاهد خرید و فروش ارز با قیمت بالاتر هستیم، گفت: به طور یقین واردکنندگان در تهیه ارز مشکلی ندارند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران، سید علی‌اکبر طاهایی در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی با بیان اینکه خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات و ماهی در اقلیم کردستان عراق از جایگاه مطلوبی برخوردار است از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خواست نمایشگاه اقتصادی در سلیمانیه عراق را پربار و مناسب برگزار کنند تا توانمندی محصولات مازندران به شکل کیفی به نمایش گذاشته شود.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی که کشور با تحریم‌های اقتصادی مواجه است برگزاری نمایشگاه اقتصادی باید با برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان مازندران با بیان اینکه در سفر حدود دو ماه پیش هیئت اقتصادی استان به اقلیم کردستان عراق، چگونگی حضور بازرگانان در اقلیم مورد بحث و بررسی قرار گرفته، ابراز امیدواری کرد با برپایی نمایشگاه در خور توجه بتوانیم روابط اقتصادی بین تجار مازندرانی با اقلیم را توسعه ببخشیم.

طاهایی در ادامه به اهمیت توجه صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: هر چند تهیه ارز و جابجایی پولی از مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان است، اما با تدابیر درست دولت و بانک مرکزی امروز شاهد تک‌نرخی شدن قیمت ارز هستیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه البته هنوز در بازار آزاد شاهد خرید و فروش ارز با قیمت بالاتر هستیم، بیان داشت: به طور یقین واردکنندگان در تهیه ارز مشکلی ندارند.

این مسئول خطاب به شماری از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان استان که به عنوان برگزیدگان مسابقه صادرات در این جلسه به عنوان مهمان حضور داشتند، ابراز داشت: مدیران باید ظرفیت‌های توسعه‌ای مازندران را برای دانش‌آموزان تشریح کنند.

به گفته طاهایی، توسعه صادرات در استان با مشارکت دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان به نحو شایسته‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید با هماهنگی دستگاه‌های تعلیم و تربیت استان، موضوع‌های مربوط به صادرات به صورت بومی تدریس شود تا دانش‌آموزان با ظرفیت‌های صادراتی برای ارتقای این شاخص‌ها گام بردارند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه ظرفیت‌های توسعه‌ای و اقتصادی استان هنوز برای دانش‌آموزان شناخته شده نیست، تصریح کرد: دانش آموزان باید با ظرفیت‌های بالقوه توسعه‌ای مازندران به خوبی آشنا باشند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در 10ماهه امسال بیش از 28 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته، افزود: همه باید برای ارتقای کیفیت تولید، بهبود شاخص‌های توسعه ای تلاش کنیم.

در این نشست همچنین از 30 دانش‌آموز مازندران که سئوال استاندار مازندران را در روز جهانی صادرات به صورت صحیح پاسخ داده بودند با اهدای هدایایی تجلیل شدند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم در این جلسه از سفر هیئت تجاری اقتصادی استان چهارشنبه هفته جاری به کشورهای کنیا و تانزانیا خبر داد.

غلامرضا عشریه با اعلام این مطلب گفت: بر اساس مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، هیئت تجاری اقتصادی مازندران با هدف توسعه روابط دوجانبه و تسهیل شرایط تجاری فی ما بین، بررسی و رفع موانع و مشکلات تجار و بازرگانان دوطرف و نیز توسعه همکاری برای جذب سرمایه‌گذاری و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری طرفین چهارشنبه 26 بهمن ماه به ریاست طاهایی استاندار مازندران به استان‌های نایروبی کنیا و دارالسلام تانزانیا سفر می‌کند.

وی تصریح کرد: توسعه خدمات فنی و مهندسی در بخش‌های راهسازی، ساختمان، مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه کشت و صنعت، انجام سرمایه‌گذاری مشترک، صدور ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و مواد غذایی در دستور کار این سفر قراردارد.

عشریه خاطرنشان کرد: تنی چند از مدیران اقتصادی، تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و نیز برخی از واحدهای تولیدی، اقتصادی و بازرگانی مازندران از جمله 24 نفر این هیئت تجاری هستند که در این سفر یک هفته استاندار را همراهی می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در این جلسه عنوان کرد: مازندران قابلیت ارتباط با کشورهای سی آی اس و دریای خزر را دارد و می‌تواند در حوزه صادرات جهش‌هایی داشته باشد.

مرتضی هاشم‌پور با بیان اینکه فرهنگ صادرات در جامعه باید ترویج شود، یادآور شد: تحقق این مهم از مجرای آموزش مقدماتی بسیار حائز اهمیت است.

امید حاجیان نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم مسائل مربوط به انتقال ارز که مشکلات زیادی برای صادرکنندگان فراهم کرد را در این جلسه مطرح و خواستار رفع این مشکل و کمک به صادرکنندگان برای توسعه صادرات استان شد.

احمد کارگری مدیرکل گمرکات مازندران نیز در جلسه از صادرات 222 میلیون دلاری غیرنفتی 10 ماهه نخست امسال از گمرکات استان خبر داد و متذکر شد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 45درصد رشد داشته است.

عبدالحسین صادقی نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مازندران هم در این جلسه با اشاره به موضوع تک نرخی شدن ارز اذعان داشت: در موضوع ارز سودجویان درصدد برهم زدن اوضاع اقتصادی کشور بودند که با هوشیاری دولت در تصویب تک نرخی شدن ارز و اعمال ضوابط و مقررات در این باره مانع از اهداف سودجویان شد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.