یزد /

قناتها ابتکار مردم استان یزد

ثبت سه هزار قنات در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد؛استاندار یزد با تاکید بر لزوم ثبت قنات ها به عنوان مواریث ملی گفت: استان یزد امروز مفتخر است که ثبت ملی سه هزار قنات را در دستور کار خود دارد.

فلاح زاده اظهارداشت: قنات از سازه های آبی منحصر به فرد در جهان است که انگیزه، تلاش/ تفکر و سختکوشی گذشتگان را در هنرمندانه ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به وجود هزاران روستا در دل کویر خشکیده ایران به ویژه در منطقه استان یزد افزود: آب تنها امکان ادامه حیات این روستاهاست و نگاه مدیرانه و مدبرانه به مدیریت آب همچنین ایجاد سازه های آبی هوشمندانه به حیات آنها کمک کرده است.

استانداریزد با بیان اینکه هم اکنون در استان یزد بیش از سه هزار و 600 رشته قنات وجود دارد، عنوان کرد: قنات ها باید به عنوان مواریث ملی به ثبت برسند تا از ویرانی و خشکیدگی آنها جلوگیری شود.

فلاح زاده تاکید کرد: قنات ها به دلیل طولانی بودن بسیار آسیب پذیر هستند به همین دلیل همواره به ترمیم و مرمت نیاز دارند از این رو باید توجه ویژه ای به آنها صورت گیرد.

وی یادآور شد: استان یزد در زمینه ثبت قنوات پیشتاز است و تلاش می کند با ثبت سه هزار قنات در این استان در فهرست آثار ملی، از آن به عنوان جاذبه ای گردشگری بهره مند شود و این هنر مردان کویر را به دنیا معرفی کند.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در کشور ما اقدامات بسیاری در حوزه آب صورت گرفته اما نیازها رو به رشد است و برنامه ‌ریزی باید به شکلی انجام شود که توازنی قابل قبول به وجود آید.

فلاح ‌زاده با تاکید بر مرور و بررسی نحوه مدیریت آب از گذشته تاکنون عنوان کرد: هرچند که در گذشته ‌ها محدودیت جمعیت وجود داشت و شاید مدیریت ویژه ‌ای ضروری نبوده است اما زمانی ‌که جمعیت بشر محدود بود، امکانات دسترسی به آب نیز محدود و انسان‌ ها همانند امروز تکنولوژی حفر چاه‌های عمیق را نداشته ‌اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.