در مصاحبه با سي ان ان،

علي استون: گزارش‌ها عليه ايران شايعه‌پراكني است

"شان علي استون" پسر فيلمساز معروف هاليوود در گفتگو با برنامه "پيرس مورگان" در سي ان ان گزارش ها عليه ايران را شايعه و خصومت ورزي خواند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، "پيرس مورگان" مجري برنامه گفت: "اليور استون" خودش کارگرداني جنجالي در هاليوود است و اکنون پسرش نيز جا پاي پدر گذاشته و به شخصيتي جنجالي در هاليوود تبديل شده است. پس از انتشار گزارش هايي مبني بر اينکه شان استون پسر اوليور استون مسلمان شده است، او نيز شخصيتي جنجالي شد. حتي گفته مي شود که او از محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران نيز حمايت مي کند.

مجري از "شان استون" پرسيد واکنش پدر شما که تهيه کننده اي يهودي و افسانه اي در هاليوود است چه بود وقتي به او گفتيد که مي خواهيد مسلمان شويد آن هم داخل ايران. لطفا در اين خصوص صادق باشيد؟

شان استون گفت با صداقت مي گويم. احساس مي کنم مي خواهم کاري کنم که به برخورد  تمدن ها پايان بدهم. به نظر من برخورد تمدن ها بي معناست. ما اين حرف را از دهه هزار و نهصد و هشتاد و هزار و نهصد و نود زياد مي شنويم. اين برداشت که يهوديان و مسلمانان و مسيحيان نمي توانند با يکديگر همزيستي داشته باشند حرفي بي معناست و من مي خواهم به اين حرف ها پايان بدهم و بگويم که من يک يهودي مسيحي مسلمان هستم. من مي خواهم همه اين اديان را درک کنم و با همه پيروان اين اديان گفتگو داشته باشم و بگويم که چه لزومي دارد ما بر سر دين با يکديگر دعوا و جنگ کنيم.

"پيرس مورگان" گفت: پاسخ پدر شما چه بود؟ شان استون گفت او گفت من هم پشت تو هستم. پدرم به من لقب "اسکندر کبير" داده است. "اسکندر کبير" فردي در ايجاد وحدت ميان ملت ها بود. اسکندر به عنوان يک يوناني به ايران رفت و امپراتوري فارس را به کنترل خود درآورد و خودش پادشاه آن سرزمين شد. او با يوناني ها و ايراني ها ازدواج کرد زيرا تلاش داشت ميان فرهنگها ارتباط برقرار کند و بشريت را ارتقا دهد.

حرف من اين است که بياييد با همه کشورهاي خاورميانه گفتگو کنيم. من نمي خواهم از موضع احمدي نژاد درباره هولوکاست دفاع کنم. براي من مهم نيست که آيا به هولوکاست باور ندارد. من با جنگ و حمله به ايران مخالفم و نمي خواهم شاهد جنگ باشم.

مجري گفت وقتي شما با احمدي نژاد ملاقات کرديد آيا به او گفتيد که چرا هولوکاست را انکار مي کنيد؟
شان استون گفت من از او درباره مسئله بمب هسته اي پرسيدم و او هم گفت از بمب اتم خبري نيست. حرف من اين است که نمي خواهم هيچ کشوري درگير جنگ شود. اگر جنگ به اين بهانه است که ايران تهديدي بالقوه براي اسرائيل است، مي گويم که اين حرف کاملا دروغ است. به نظر من اگر اسرائيل چراغ سبز را براي حمله اي پيشگيرانه به ايران دريافت کند، همان گونه که ما به عراق حمله کرديم، اوضاع بسيار خطرناک مي شود. اين بزرگترين نگراني من است.

مجري گفت شما گفتيد که ايران بايد حق ساخت سلاح اتمي را داشته باشد.
شان استون گفت بله، ايران حق دارد که از انرژي اتمي استفاده کند.  من به انرژي اتمي باور دارم. من همچنين به استقلال و حاکميت کشورها احترام مي گذارم. ما بايد به پيمان وستفاليا مراجعه کنيم. اگر ايران حق توليد انرژي اتمي را دارد اين سوال مطرح مي شود که آيا آنها از اين فناوري براي توليد بمب اتم استفاده خواهند کرد. بر اساس دکترين جنگ پيشگيرانه که بوش بنا نهاد، اگر ما مظنون هستيم که ايران سرگرم ساخت بمب اتم است، مي توانيم به ايران حمله کنيم. بر اساس اين دکترين ديگر مهم نيست که آيا ايران واقعا تصميم به ساخت بمب اتم دارد يا خير. من تلاش دارم تا جلوي اين دکترين را بگيرم به همين علت هم مي گويم آنها حق دارند به عنوان مکانيسمي دفاعي و در داخل مرزهاي خود بمب اتم داشته باشند. اينکه آيا آنها اصلا از سلاح اتمي استفاده خواهند کرد، قطعا اين کار هولوکاست هسته اي به راه خواهد انداخت. بنابراين هيچ علتي براي استفاده از سلاح اتمي وجود ندارد. اگر به تهران نگاه کنيد در اين شهر که دو برابر شهر نيويورک است شانزده ميليون نفر زندگي مي کنند. تهران پايتخت ايران است. کافي است ايران بمب اتمي منفجر کند در آن صورت صدها بمب از اسرائيل روي تهران فرو خواهد ريخت. بنابراين دليلي وجود ندارد که ايران بخواهد از بمب اتم استفاده کند.

مجري گفت احمدي نژاد حرفهاي جنجالي ديگري هم زده است. براي مثال درباره حوادث يازدهم سپتامبر گفته است برخي بخشها در حکومت آمريکا خودشان اين حملات را سازماندهي کردند تا از سقوط اقتصاد آمريکا جلوگيري کنند و بتوانند بر خاورميانه مسلط شوند و رژيم صهيونيستي را نجات دهند.

"شان استون" گفت ما هم اکنون در شرايط بسيار خطرناکي قرار داريم. اگر اسرائيل بخواهد در اقدامي پيشگيرانه به ايران حمله کند، روسيه کنار نمي نشيند تا اجازه دهد چنين اتفاقي بيفتد. آنها اعلام کرده اند که نمي خواهند جنگ اتفاق بيفتد زيرا ايران نزديک روسيه واقع شده است. ايران براي روسيه مثل مکزيک براي آمريکاست و حمله به اين کشور منطقه را بي ثبات مي کند. ايران هم به سرنوشت عراق و سوريه دچار مي شود. کاري که غرب مي کند باعث مي شود تا تفرقه ميان شيعه و سني بيشتر شود. اوضاع لبنان دهه هشتاد تکرار خواهد شد. اوضاع افغانستان دهه هشتاد تکرار مي شود. حمله به ايران اين وضعيتها را دوباره خلق خواهد کرد. و اين کار تروريسم بيشتري را نه فقط در منطقه بلکه در سراسر جهان ايجاد خواهد کرد. به نظر من اين کار مي تواند به جنگ جهاني سوم منجر شود. من
بيش از هر چيز نگران اين مسئله هستم.

شان استون گفت بنابراين شما از دکترين جنگ پيشگيرانه دفاع مي کنيد که به بوش باز مي گردد.
مجري گفت نه اصلا اين طور نيست. من با شما موافق هستم که براي مثال جنگ عراق انسانهاي زيادي را به کشتن داد. اما در اين مورد به نظر من بر خلاف صدام، احمدي نژاد تهديد کرده است اسرائيل را محو خواهد کرد. و او سريعتر از هر زماني ظرفيت و توانايي هسته اي کشورش را افزايش مي دهد. به نظر شما نبايد در اين باره نگران بود؟
شان استون گفت به اين سوال من پاسخ دهيد که او اکنون در کجا اسرائيل را به نابودي تهديد مي کند؟
مجري گفت او حرفهايي در گذشته زده است که به اين مسئله اشاره دارد.
شان استون گفت شما مي گوييد که حرفهاي او به اين مسئله اشاره دارد. شما مي گوييد فروپاشي اسرائيل ، مثل اين است که بگوييد ما خواستار فروپاشي شوروي هستيم، اين بدان معنا نيست که کسي بخواهد براي رسيدن به اين هدف از سلاح اتمي استفاده کنيد. مي توان اين کار را از طرق ديگر انجام داد و گفتگو ابزار مهمي براي اين کار است. براي مثال اگر بخواهيد مشکل منطقه را حل کنيد مي توانيد با اين کشورها گفتگو کنيد. ما لازم است تا درباره مسئله اسرائيل و فلسطين گفتگو کنيم و براي مثال درباره راه حل دو کشور صحبت کنيم. لازم است که مسائل را شفافسازي کنيم. بعلاوه بايد بگويم که رئيس جمهور ايران همانند ديکتاتور در اين کشور حکومت نمي کند. حکومت ايران حکومت خودگامه نيست بلکه حکومتي جمهوري است. در اين کشور رهبر معظم وجود دارد که رئيس جمهور بايد به او پاسخگو باشد. در ايران مجلس وجود دارد که رئيس جمهور و دولت بايد پاسخگوي نمايندگان باشند و هم اکنون نيز از مسئولان دولت درباره اتهامات فساد سوال مي شود. بنابراين در ايران حکومت يک فرد بر مردم نيست. شما او را متهم مي کنيد که با اجنه ارتباط دارد. فکر مي کنيد او ديوانه است تا کشورش را به خودکشي وادارد. مردم ايران ملتي هستند که به انقلاب خود افتخار مي کنند و 33 سال است مراسم پيروزي انقلاب خود را با سنتهاي با شکوهي برگزار مي کنند. من شاهد راهپيمايي ميليوني مردم اين کشور بوده ام. اين گزارشها و اتهاماتي که زده مي شود هيچ اعتباري ندارد. اينها همه شايعات هستند. هدف از اين گزارشها ستيزه جويي و شايعه پراکني است.

مجري در پايان گفت من در عين حاليکه به باورهاي شما احترام مي گذارم بسياري از آنها را هم قبول ندارم گرچه بسياري را هم مي پذيرم./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار