دستیار ویژه رییس جمهوری:

امسال جایگاه صنعت مس ایران در جهان ارتقا می یابد

دستیار ویژه رییس جمهوری گفت: امسال با توسعه فعالیت های اكتشافی و بازگشایی معادن در كشور و پیش بینی شناسایی 21 میلیون تن ذخایر مس خالص از معادن، صنعت مس ایران ارتقا یافته و با دو پله صعود در رده هفتم جهان قرار می گیرد.

 به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،'علی اكبر محرابیان' روز شنبه در بازدید از پروژه مس چهل كوره زاهدان كه از طرحهای مهر ماندگار است، افزود: گسترش فعالیت‌ های اكتشافی و بازگشایی معادن جدید در كشور باعث شد تا ایران به لحاظ برخورداری از ذخایر مس جایگاه مناسبی از این صنعت را در جهان بدست آورد.


 وی بیان كرد: آخرین رتبه صنعت مس ایران ، رتبه نهم دنیا با برخورداری 18 میلیون تن مس خالص از معادن بوده است. وی اظهار داشت: امروز ایران در زمینه استخراج مواد معدنی مس و تولید مس كاتدی در جایگاه خوبی قرار دارد اما باید هرچه سریع تر تمامی ظرفیت‌های این صنعت با همت متخصصان داخلی مورد بهره برداری مطلوب قرار گیرد.


 دستیار ویژه رییس جمهوری با بیان اینكه نباید تنها به تولید مس كاتدی و صادرات آن از كشور بسنده كرد، گفت: دولت برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغالزایی مولد از سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی صنعت مس حمایت می‌كند.


 محرابیان همچنین بر شتاب بخشی در عملیات اجرایی پروژه معدن مس چهل كوره زاهدان و اتمام آن تا پایان امسال تاكید و بیان كرد: اجرای كامل این پروژه در توسعه اقتصاد سیستان و بلوچستان نقش مهمی خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید با تاكید بر تكمیل عملیات اجرایی پروژه معدن مس چهل كوره زاهدان گفت: فراهم كردن بستر تقویت و توسعه صنعت مس در این استان از سوی دولت اقتصاد و اشتغال منطقه را متحول می كند. 'علی محمد آزاد' ظرفیت های معدنی این استان را بی نظیر دانست و افزود: هر گونه سرمایه گذاری بر روی معادن غنی سیستان و بلوچستان و فراهم كردن زمینه بهره برداری مطلوب از آنها نقش مهمی در اقتصاد جنوب شرق كشور و رفع معضل بیكاری ایفا خواهد كرد. وی اظهار داشت: با روی كار آمدن دولت عدالت محور نهم ظرفیت های اقتصادی پنهان سیستان و بلوچستان آشكار شد و بهره برداری مطلوب از آنها در دستور كار دولت قرار گرفت به طوری كه 690 مصوبه طی سه سفر هیات دولت به این استان گواهی بر این مدعاست. استاندار گفت: توانمندی های معدنی سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر ظرفیت های اقتصادی این منطقه كمتر مورد توجه قرار گرفته ، از این رو دولت مصمم به فعال كردن آن با كمك بخش خصوصی در جهت ایجاد اشتغال پایدار است .


آزاد با بیان اینكه ذخایر معدن مس چهل كوره زاهدان اكسیدی و سولفیدی و به صورت رگه ای است، افزود: روش استخراج مس از این معدن تركیبی از دو روش انباره ای و تخریب دیواره ای است كه عملیات اجرایی آن سال گذشته در جریان سفر سوم هیات دولت به سیستان و بلوچستان آغاز شد. وی بیان كرد: تاكنون برای عملیات اجرایی پروژه معدن مس چهل كوره زاهدان بیش از 210 میلیارد و 401 میلیون ریال و هفت میلیون و 626 هزار یورو سرمایه گذاری ریالی و ارزی شده است . وی اظهار داشت: تولید سالانه این معدن 300 هزار تن و ظرفیت فرآوری كارخانه آن نیز 17 هزار تن كنسانتره مس با عیار 20 درصد می باشد و همچنین ذخیره قابل برداشت این معدن سه تا 10 میلیون تن مس با عیار متوسط4/1 درصد پیش بینی شده است. آزاد اضافه كرد: عملیات اجرایی معدن مس چهل كوره كه در بخش نصرت آباد واقع در شمال غرب شهرستان زاهدان واقع شده و شامل راه دسترسی و كارخانه است بیش از 35 درصد پیشرفت اجرایی دارد. استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پروژه معدن مس چهل كوره زاهدان از جمله پروژه های طرح ملی مهر ماندگار است كه باید تا سال 92 آماده بهره برداری شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار