مدیر دفتر طنز حوزه هنری:

حضور پررنگ شفق در شعر آیینی غیر قابل انكار است

مدیر دفتر طنز حوزه هنری معتقد است محمد حسین بهجتی (شفق) در حوزه شعر آیینی معاصر ما حضوری پررنگ و انكار ناشدنی دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران از پایگاه خبری حوزه هنری ناصر فیض شاعر، طنز پرداز، مدیر دفتر طنز حوزه هنری و یكی از دست اندركاران برگزاری نخستین كنگره شعر شفق درباره جایگاه ادبی محمد حسین بهجتی (شفق) گفت: شعر شفق دارای مضامین آیینی بوده و از جایگاه وی‍‍ژه ای برخوردار است. تنوع موضوعی آثار استاد شفق و اطلاعات عمیق ایشان از مفاهیم دینی و اعتقادی اسلام و تشیع از دیگر ویژگی های ادبی ایشان است. 
فیض با بیان اینكه حضور شفق در شعر آیینی كشور حضوری پررنگ و غیر قابل انكار است، اظهار داشت: داشتن تحصیلات حوزوی، حضور فعال در مجامع شعری سراسر كشور، همراهی با شاعران جوان و تأثیر گذاری بر آثار آن ها از دیگر ویژگی های استاد شفق بود.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری اضافه كرد: ما زبان استاد شفق را یك زبان سهل و ممتنع می دانیم تا جایی كه همه فرزندان ما در كتاب های درسی حداقل با یكی از معروف ترین آثار ایشان آشنا هستند، و شعر مشهور وی در كتب ابتدایی در خاطره ‌ها مانده ‌است. در هر صورت آثار قابل تأمل ایشان در زمینه شعر آیینی و شیعی كه در مضامین و موضوعات مختلف در ستایش، مدح و مرثیه ائمه اطهار (ع) سروده شده است، نمونه های قابل توجهی از ادبیات آیینی است.
وی با تاكید بر لزوم توجه وی‍ژه به شخصیت ادبی شفق اظهار كرد: شعر آیینی بخش عمده ای از اشعار استاد شفق را تشكیل می دهد، به همین دلیل باید به طور ویژه به شخصیت و جایگاه ایشان در شعر معاصر توجه شود و این كنگره نخستین كنگره ای است كه به پاسداشت خدمات ایشان به شعر آیینی و توحیدی و اشعار به اصطلاح اخلاقی و اجتماعی، برگزار می شود.
 فیض كه یكی از برگزار كنندگان نخستین كنگره شعر آیینی شفق است درباره چگونگی برگزاری آن گفت: در این كنگره قطعاً كسانی كه با آثار استاد بهجتی آشنا هستند، مقالاتی را ارائه خواهند داد و درباره جایگاه و شخصیت علمی و ادبی مرحوم شفق به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت و سعی خواهد شد در این برنامه با این شخصیت برجسته كه خودش تمایل كمتری برای دیده شدن داشت، بیشتر آشنا شویم.
فیض درباره بخش های مختلف نخستین كنگره شعر آیینی شفق نیز اظهار داشت: در این كنگره دو بخش شعر، پژوهش و تحقیق وجود دارد كه هر كدام از این بخش ها دارای قمستهایی از جمله الف) بخش شعر: شعر نبوی،  شعر علوی و غدیر،  شعر فاطمی، شعر عاشورایی، شعر رضوی، شعر مهدوی و انتظار، شعر كودك با مضامین آئینی، شعر امامان معصوم؛ ب) بخش پژوهش و تحقیق: مقاله یا كتاب پیرامون شعر و ادب آئینی، مقاله یا كتاب پیرامون شعر و جایگاه ادبی زنده یاد آیت الله محمد حسین بهجتی (شفق) هستند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری با تاكید بر اینكه جامعه ادبی وظیفه خود می داند با قدردانی از این چهره های برجسته كشور، نسل های بعدی را به توجه به گونه های خوب و پرمحتوای شعر و ادبیات فارسی با مضامین آیینی ترغیب كند، تصریح كرد: در این كنگره قصد داریم تا از تعدادی از شاعران جوان و پیشكسوت آیینی كه شاخص ترین آثار آیینی را خلق كردند، قدردانی و تجلیل كنیم.
وی با اشاره به دلایل نامگذاری نخستین كنگره شعر آیینی به نام مرحوم شفق خاطر نشان كرد: یكی از نمونه های خوب شعر آیینی اشعار استاد شفق بوده و شایسته است كه نام ایشان در پیشانی كنگره ای باشد كه قرار است به شعر آیینی بپردازد و تلاش خواهیم كرد تا شاخصه های شعر آیینی را برجسته نماییم و نهایتاً امیدواریم با برگزاری نخستین كنگره شعر آیینی شفق به این مهم كه همان شناخته شدن بیشتر مرحوم شفق و ویژگی های شعر آیینی فاخر است، دست یابیم.
نخستین كنگره شعر آیینی شفق مرداد ماه امسال برگزار می شود و آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه كنگره 30 خرداد ماه 1391 خواهد بود./م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار