رودهن/ رئیس مجمع امور صنفی:

اجرای طرح شبنم روح تازه ای بر كالبد جامعه تولید است

رئیس مجمع امور صنفی شهرستان دماوند، كنترل بازار را در قالب طرح شبنم در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در سال جاری بسیار حیاتی دانست و گفت: با اجرای این طرح و ممانعت از ورود كالاهای فاقد كیفیت، روح تازه ای بر كالبد جامعه تولید ایران دمیده می شود.

'علیرضا خواجه ای' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن طرح شبنم را مخفف 'شبكه بازرسی و نظارت مردمی' دانست كه توسط صنعت، معدن و تجارت ایران برای نشان دادن اصالت یك كالا و قاچاق نبودن آن مطرح شده است.

وی در آستانه تصمیمات شورای اصناف كشور در خصوص عملیات اجرایی طرح شبنم بیان داشت: بر اساس تصمیمات متخذه سازمان صنعت، معدن و تجارت و نتایج انجام كارشناسی در بازرسی و شورای اصناف كشور اجرای این طرح از ابتدای سال 90 الزامی شد.

خواجه ای اجرای طرح شبنم را در راستای حمایت از تولید ملی و حفظ سرمایه ایرانی، افزایش امنیت بازار و جلوگیری از تولید و توزیع كالاهای جعلی دانست و گفت: این طرح ضریب نفوذ بازرسی و كنترل كالاهای قاچاق و غیرمجاز را گسترش می دهد.

رئیس مجمع امور صنفی شهرستان دماوند،افزود: یكی از اهداف مهم این طرح جلوگیری از تولید و توزیع كالای قاچاق و بطور كلی كالاهایی كه بدون مجوز و برخورداری از استاندار های قانونی در بازار به فروش می رسند و تبعات اقتصادی-اجتماعی و امنیتی سنگینی را برای كشور داشته باشند ، است.

خواجه ای مشخص نبودن كانال توزیع، واسطه ها و تولیدكننده واقعی را موجب نگرانی مردم و ناامنی بازار دانست و خاطرنشان كرد: اجرای این طرح اصالت كالا، استاندارد بودن آنها و برخورداری از كیفیت لازم را مورد بررسی قرار می دهد.

وی وجود كالاهای قاچاق را در كشور موجب خسران و زیان اقتصاد رسمی كشور و تولید كننده ها عنوان كرد و افزود: كالاهای قاچاق به دلیل سودآوری بیش از حد، گسترش و رونق اقتصادی را برای عده ای خاص در پی خواهد داشت و این امر منجر به كاهش فروش كالاهای استاندارد تولید داخل و كاهش درآمد فعالان عرصه تولید می شود و قطعا تولید ملی را تهدید می كند.

رئیس مجمع امور صنفی شهرستان دماوند، افزایش ثروت نامشروع و رانت خواری را از دیگر آثار زیانبار كالای قاچاق و جعلی دانست و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی بخش تجارت و شبكه توزیع كالا، برای مبارزه با توزیع كالای قاچاق و جعلی اقدام به ایجاد شبكه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) نموده است.

خواجه ای خاطرنشان كرد: این طرح در حقیقت خدمتی است كه در آن همه مردم می توانند فقط با داشتن یكی گوشی تلفن همراه دارای دوربین و با استفاده از نرم افزاری كه در اختیارشان قرار می گیرد، علاوه بر اطمینان از اصالت كالای خریداری شده و یاری دولت در شناسایی عوامل توزیع كالای قاچاق، از مشوق های اعتباری نیز برخوردار شوند.

وی تصریح كرد: این طرح، كالاها و محصولاتی نظیر لوازم صوتی و تصویری و لوازم خانگی، گوشی های تلفن همراه، رایانه و متعلقات، لوازم و تجهیزات پزشكی و دندان پزشكی، لوازم آرایشی بهداشتی، اسباب بازی را در بر می گیرد كه بر حسب تمهیدات اتخاذی وزارت صنعت، معدن و تجارت درطرح شبنم اصالت كالا توسط استعلام كد آن با شماره تلفن 88969296 و پیامك3000392 و استفاده از دوربین تلفن همراه محرز می شود.

خواجه ای از تمامی فروشندگان كالا خصوصا واردكنندگان كالاهای فوق پرهیز از تهیه و عرضه كالاهای فاقد لیبل یا برچسب اصالت یا كد رهگیری شبنم را خواستار شد و از متصدیان واحدهای صنفی خواست با مراجعه به اتحادیه های ذیربط در خصوص نحوه دریافت كد رهگیری پیگیری كنند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.