در گفتگوي ويژه خبري بررسي شد؛

ژنرال هاي رژيم مبارک در صدد ابطال راي نماينده منتخب اسلام گرايان مصر هستند

شوراي عالي نظامي در مصر قصد دارد انتخابات رياست جمهوري اين ملت را معلق و نماينده منتخب اسلام گرايان را برکنار کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران مجتبي فردوسي پور،‌ کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با حضور خود در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته و جمال علي زهران، نماينده مجلس و استاد علوم سياسي در قاهره به عنوان مهمان تلفني اين برنامه در پي بررسي مسائلي چون تحولات مصر به کدامين سو مي رود؟ چرا مثلث غرب به مديريت آمريکا و اسرائيل و ارتجاع عرب به  مديريت سعودي و قطر حاضر به پذيرش واقعيتي موج بيداري اسلامي نيستند؟
آيا غرب سرانجام تن به پذيرش نتيجه مردم سالاري در مصر خواهد داد؟
مجتبي فردوسي پور، کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به اين سوال که آينده وضعيت کنوني مصر را چطور ارزيابي مي کنيد گفت: اگرچه داده ها و نتايجي که اعلام شده نتايجي غيررسمي است ولي ملت مصر منتظر هستند تا اين نتايج از طرف کميته انتخابات و در واقع شوراي عالي نظامي که متولي کار است به تاييد نهايي برسد.
وي ادامه داد: مردم مصر در طول ديکتاتوري حسني مبارک براي اولين بار توانستند به يک رجل سياسي دست پيدا کنند و يک فرد غيرنظامي را براي خود انتخاب کنند.
فردوسي پور با اشاره به اينکه غيرنظاميان در مصر احساس خطر کرده اند تصريح کرد: غيرنظاميان در مصر فهميده اند که مديريت سياسي آنها قطعا به دست اسلام گرايان سپرده خواهد شد و به خوبي آگاهي دارند که مرتکب چه تخلفاتي شده اند چرا که پس از 18 ماه گذشت از سقوط حسني مبارک هنوز مصر آمادگي قانون اساسي مطابق با خواست مردم مصر ندارد.
جمال علي زهران،‌ نماينده مجلس و استاد علوم سياسي در قاهره در پاسخ به اين سوال که ادامه دهندگان راه حسني مبارک لغو رأي اسلام گرايان هستند به نظر شما شوراي عالي نظامي به چه ميزان مي تواند در تحقق اين امر موثر باشد؟ گفت: آنچه که امروز در مصر شاهد هستيم يک بازي بيهوده سياسي است لذا نظاميان تلاش مي کنند تا انقلاب مردمي مصر را سرنگون کنند و شوراي عالي نظامي همان نظام حسني مبارک است.
وي ادامه داد:‌ تمام کساني را که حسني مبارک در شوراي عالي نظامي منصوب کرده اکنون در راس قدرت قرار دارند و هيچ تغييري در اين کابينه رخ نداده است و تمام پايگاه هايي که اکنون در مصر وجود دارد قطعا از سوي حسني مبارک تعيين شده است.
نماينده مجلس و استاد علوم سياسي در قاهره با اشاره به اينکه در مرحله انتقالي نيز آنها تلاش کردند تا فتنه سياسي را در مصر به وجود بياورند و ثمرات انقلاب را از بين ببرند خاطرنشان کرد: نظاميان با انتخابات سعي کردند تا ملت مصر را آرام کنند در حالي که وقتي ديدند اخوان المسلمين در مصر به قدرت رسيد اکنون تلاش مي کنند که با يک بازي سياسي شرايط به نفع خودشان دنبال کنند.
وي با تکرار اين مسئله که شوراي عالي نظامي قطعا همان شوراي عالي حسني مبارک است اظهار داشت: اين شورا قدرتش نامشروع بوده و آن را به زور به دست گرفته است و قصد دارند با توسل به کشتار ملت قدرت را در مصر به دست بگيرند و اکنون حاضر نيستند اين قدرت را به ملت يا به منتخبين ملت مصر تحويل بدهند.
جمال علي زهران بيان کرد: در انتخابات مصر در مرحله اول کميسيون انتخابات به هيچ يک از شکايات نامزدها توجه نکرد و در حال حاضر که مي بينند خطر پيروزي اخوان المسلمين آنها را تهديد مي کند در سعي و تلاش هستند که احمد شفيق را مظلوم وانمود کنند.
وي با اشاره به اينکه محمد مرسي يک غيرنظامي و احمد شفيق يک ژنرال وابسته به شوراي عالي نظامي و نيز وابسته به رژيم حسني مبارک است خاطرنشان کرد: محمد مرسي با توجه به تمام فشارها و جو سياسي حاکم بر مصر توانست آراء ملت را به دست بياورد، بنابراين شوراي عالي نظامي قصد دارد نظام ديکتاتوري را در مصر يکبار ديگر تکرار کند و احمد شفيق را به قدرت بازگرداند.
اين استاد علوم سياسي در قاهره تصريح کرد: شوراي عالي نظامي در انتخابات رياست جمهوري مصر قصد دارد با دخالت خود و همانگونه که انتخابات پارلماني و مجلس را منحل اعلام کردند اکنون نيز تلاش مي کند تا آراء ملت مصر را در رياست جمهوري نيز باطل و يا به نفع احمد شفيق تغيير دهد.
وي در پاسخ به اين سوال که به نظر شما آيا شوراي عالي نظامي مي تواند آراء محمد مرسي را که منتخب ملت مصر است باطل اعلام کند گفت: شوراي عالي نظامي تحت هيچ شرايطي نمي تواند پيروزي محمد مرسي را باطل اعلام کند و اگر چنانچه بتوانند اين اقدام غيرانساني را انجام دهند يک احتمال وجود دارد و آن اعلام ابطال انتخابات است و مي خواهند بار ديگر انتخاباتي را به راه بياندازند و فرصت انتقال مسالمت آميز قدرت را از بين ببرند.
جمال علي زهران بيان کرد: نظاميان آماده هرگونه اقداماتي هستند لذا خشم ملت مصر را در مرحله آينده نمي توانند کنترل کنند و اين ملت به طور حتم شوراي عالي نظامي را سرکوب خواهند کرد چرا که ملت مصر است که در نهايت تصميم مي گيرد و نظاميان ديگر نمي توانند با آراء ملت بازي کنند.
نماينده مجلس و استاد علوم سياسي در قاهره با اشاره به اينکه غربي ها همواره در چارچوب تبليغات سياسي خودشان معتقد هستند که بايد از دموکراسي و مردم سالاري و راي مردم دفاع کنند خاطرنشان کرد: در حال حاضر شوراي نظامي در مصر انتخابات را با مشکل مواجه کرده است، بدين معنا که از يک سو انتخابات مجلس را منحل اعلام کردند و انتخابات رياست جمهوري را معلق و غربي ها نيز به صورت کلي و نهادهاي بين المللي به شوراي عالي نظامي فشار نمي آورند که به آراء مردم مصر تن دهند.
وي ادامه داد: در واقع اختلاف راي محمد مرسي و احمد شفيق اختلافي حدود يک ميليون راي خواهد بود و احمد شفيق نيز با وجود تمام تخلفاتي که انجام داده تمامي قدرت هاي حاکم بر مصر و حزب هاي منحل در مصر از او  حمايت مي کردند و با توسل و هر وسيله ديگري تلاش مي کردند تا وي راي بالايي را بياورد.
زهران در پاسخ به اين سوال که اگر چنانچه  احمد شفيق حاکم شود وضعيت رژيم صهيونيستي آيا به دوران حسني مبارک باز مي گردد و در اين صورت واکنش مردم مصر چه خواهد بود خاطرنشان کرد: احمد شفيق ممکن نيست که در مصر بر کرسي رياست  جمهوري بنشيند و جانشين حسني مبارک شود اما به فرض محال هم که اين  اتفاق بيافتد اين به نفع رژيم صهيونيستي و منافع غرب در مصر و منطقه خواهد بود.
وي ادامه داد: احمد شفيق نامزد شوراي عالي نظامي و نيز نامزد صهيونيست ها و آمريکا است و ملت مصر اجازه نخواهند داد شخصي همچون احمد شفيق که هوادار حسني مبارک و رژيم صهيونيستي است بر مسند قدرت بنشيند.
فردوسي پور در پايان با اشاره به شرايطي که در حال حاضر در مصر واقع شده منجر به شکل گيري يک کودتاي خزنده شده است خاطرنشان کرد: اين کودتا به صورت يک کودتا نرم است که با توجه به شرايط فعلي در مصر در حال شکل گيري است و طبيعتا مردم مصر در مقابل اين کودتا مقاومت خواهند کرد و قطعا حق طبيعي خودشان را از شوراي عالي نظامي خواهند گرفت و با تجربه اي که در طي اين سال ها داشته اند قطعا مي توانند پيروزي را از آن خود کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار