در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد؛

سهامداران و سرمایه گذاران از حرکات هیجان زده و خرید و فروش اجتناب کنند

در تلاش هستیم که بازار سرمایه را به سمت سوپر مارکت مالی هدایت کنیم و در شرکت بورس سبد بازار سهام را متنوع تر سازیم تا افراد سرمایه گذار با خیال راحت تر وارد عرصه سرمایه گذاری شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس در گفتگوی ویژه خبری در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: خوشبختانه در سال گذشته شاهد توسعه خوبی در بازار سرمایه بودیم؛ تا جایی که 88 کارگزار در 814 ایستگاه کاری ارائه خدمات می کردند و از 814 نقطه کارگزاران می توانستند به فعالیت در این بازار بپردازند همچنین از طریق سیستم آنلاین به  بازار سرمایه دسترس داشته باشند.
وی تصریح کرد: 37 تالار منطقه داریم که کار آموزش، فرهنگ سازی، آشنایی مردم از طریق تالارها دنبال می کنند. سیستم آنلاین هم به سیستم معاملاتی اضافه شد. تا سهامدارن به سیستم معاملاتی دسترسی سریع داشته باشند؛ تا بتوانند به راحتی خرید و فروش کنند و در سالجاری این امکان فراهم شد.
قالیباف اصل به  جلسه ای که  که با وزیر اقتصاد داشت اشاره کرد و افزود: در این نشست  به این نتیجه رسیدند که  از فعالیت بازار سرمایه کاملا حمایت کنند و نیز جلسه ای که با سیستم بانکی داشتیم مقرر شد که سیستم بانکی تسهیلاتی را فراهم کند که این تسهیلات به منزله دو بال یک پرنده است که توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد. صورتجلسه ای تنظیم شد. در طول دو روز فضایی منفی که حاکم بود که این فضای رقابتی ناسالم شکسته و تبدیل به مثبت تبدیل شد. جلساتی که اثرش را در بازار و توسعه آن، در میان مدت و بلندمدت خواهیم دید.
در ادامه مصطفی امیدقائمی مدیر عامل شرکت فرابورس با بیان این مطلب گفت: شرکت هایی که در بورس فعالیت دارند هر چقدر به قیمت واقعی نزدیک تر باشند فرهنگ سهامداری در کشور گسترش پیدا می کند به نحوی که سهامداران و سرمایه گذاران حرکات هیجان زده و خرید و فروش اجتناب کنند تا سبب شود نوسانات بورس نوسانات معقول تر و مطلوب تر و بازدهی مناسبی داشته باشد.
وی اظهار داشت: بورس ما در حال حاضر رقمش معقول تراست و جهت گیری و اطلاع رسانی و اطلاعاتی که از ناشران گرفته می شود بهترین بورس در کشور است. سیستم کارگزاری نظارت هایی که می شود بازار یک نوسانات معقول تر و کمتر در جهت مثبت داشته باشد و سرمایه گذاران بتوانند از این نوسانات بهره گیرند . امیدقائمی اضافه کرد: اجرای اصل 44 و شرکت های بورسی بزرگی که وارد بازار می شوند شرکت های خوب و گلجین شده است. بهترین شرکتها به بورس وارد شوند صنایع و کم ریسک هستند سودآوری شان خیلی کاهش نمی یابد و می تواند این مجموعه اتفاقات نوسانات بورس را معقول تر نشان دهد.
در ادمه قالیباف اصل تاکید کرد: بورس جایی است که سرمایه گذار با سرمایه اندک وارد آن شده در حالیکه خارج از بورس نمی تواند وارد یک شرکت شود در بورس مالکیت سهام اجزای کوچکی تقسیم می شود سرمایه گذاری که وارد بازار می شود باید دانش و شناخت داشته تا ریسک را مدیریت کند.
مدیر عامل شرکت بورس اظهار داشت: خوشبختانه نهادهای خوبی ایجاد شده و می تواند در امر سرمایه گذاری به فعالان کمک کند. صندوق های سرمایه گذاری تشکیل شد که مدیریت حرفه ای برروی سبد سرمایه گذاری بازار دارند و سرمایه گذاران نه وقت کافی دارند و نه توجیه اقتصادی دارد که به امر سرمایه گذاری بپردازند بنابراین توصیه ای که به سرمایه گذار می شود صندوق هایی که به کارگزران داده شده مراجعه کنند و واحد سرمایه گذاری، صندوق در اختیارشان قرار می دهد و سرمایه گذار نگران نیست که سودش کاهش یا افزایش پیدا  کند و کارگزار تلاش می کند صندوق را در برابر نوسانات قیمت سهام پوشش دهند.
 در ادامه نصرالله برزنی کارگزار بورس گفت: نقش کارگزار از ابتدای فعالیت بازار سرمایه خلاصه می شد به واسطه سرمایه گذاری و معامله تبدیل شده به تحلیلگر و مشاور به موسسه تامین سرمایه و برای سرمایه گذاران اینکه ما چه نقشی ایفا می کنیم برای ارتقای بازار یکی از ارکان اصلی بازار به موازات رشد و حجم فعالیت خودمان را توسعه دهیم. از یک موسسه با 2 تا 5 پرسنل که موسسه عمده ای کارگزاری تبدیل شدند به فعالان که بیش از هزار نفر متخصص و با تجربه کار می کنند فرهنگ سازی و تسهیل معاملات را برعهده دارند.
وی تصریح کرد: بازار سرمایه نیاز به حمایت ندارد برای این که بازار خود انتظام است و خودش را با بازار های دیگر مقایسه داده و نشان می هد هیچ فعالیت سرمایه گذاری اقتصادی نمی تواند به اندازه این بازار بازدهی مناسب و به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.
برزنی اظهار داشت: به عنوان مثال، شاخص بورس از سال 1369 ایجاد شده و شاخص قیمت و نقدی بازار 100 واحد بوده و امروز شاخص کل بعد از 22 سال به هزار و 60 واحد رسیده این بدان معنی است که کسی که در این بازار از ابتدای سال 69 فعالیت سرمایه گذاری کرده امروز فعالیت سرمایه گذاریش به هزار برابر بالغ می شود بازاری که همچنین عملکردی در همین فاصله سرمایه گذارانی را می شناسیم مثل مسکن، اوراق مشارکت، سپرده گذاری و طلا و ارز اگر در کنار یکدیگر مقایسه کنیم یک دهم بازدهی نداشته در زمان نوسانات سرمایه گذاران چکار بکنند فعالیت جنبه میان مدت و بلند مدت تنها اجتناب از پریشانی عوامل سیاسی و اقتصادی شوک های مختلف، که نوسانات را نادیده  می گیرد به عنوان نمونه فعالیت میان مدت که بین 3 تا 5 سال است فرض کنیم در طول سال شاخص کاهش پیدا کرده هیچ عکس العملی را نشان ندهند.
امید قائمی اظهار داشت: 6 میلیون کد معاملاتی داریم که نسبت به جمعیت 70 میلیونی کمتر است تمایل داریم قسمت بیشتری از جمعیت را پوشش دهیم کارهای خوبی صورت گرفته در طی سه سال تعداد سهام دو برابر شده است اطلاعاتی که از ناشران و سایت و شبکه خبرگزاری های منتشر می شود فرهنگ سازی مناسبی انجام گرفته است و مردم از طریق سهام ترجیحی و سهام عدالت و اوراق مشارکت با بازار سرمایه آشنا می شوند.اکنون سیستم به سمتی می رود که کارگزار می تواند مانند شبکه بانکی سپرده انتخاب کرده اوراق مشارکت و سهم با سود سه ماهه بخرد و ابزارهای خوبی داریم اتفاقاتی که افتاده بخش توسعه ابزارهای مالی هم از طرف وزیر اقتصاد و دارای و بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته و قرار شد ابزار هایی با نرخ بیشتر در بازار سرمایه انتشار پیدا کند.
در ادامه قالیباف اصل افزود: خوشبختانه در سال های گذشته امکاناتی فراهم شده بازار سرمایه جدید خودش را نشان می دهد و جایگاهش را در اقتصاد پیدا کرده این تالارها که در مناطق درایم کار فرهنگ سازی و آموزش انجام می شود در گذشته فراگیر نبوده شبکه کارگزاری توسعه پیدا کرده و 814 ایستگاه کاری توسط کارگزران و 37 تالار منطقه ای که از این تعداد 21 تا از طریق بورس و مابقی توسط کارگزارن ارائه خدمات می دهند.
وی تاکید کرد: برگزاری کلاس های آموزشی در تالار حافظ و تالار مناطق، اطلاع رسانی از طریق سایت و خیلی برنامه های اجرایی سبب شده سبد بازار سرمایه متنوع تر شود تا جایی که به سرمایه گذاران اوراق مشارکت بدون ریسک، صکوک با بازدهی مناسب سهام با ریسک متوسط و بالا اشنا شوند. و در تلاش هستیم که بازار سرمایه را به سمت سوپر مارکت  مالی هدایت کنیم در شرکت بورس این سبد را متنوع تر سازیم تا افراد سرمایه گذار با خیال راحت تر وارد بازار سرمایه شوند.
امیدقائمی از عرضه سهام دومین پالایشگاه در فرابورس خبر داد و گفت: سهام پالایشگاه شیراز روز چهارشنبه این هفته در فرابورس عرضه خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران می توانند با استفاده از دانش و تخصص مالی و بررسی وضعیت شرکت ها آشنا شده و وارد بازار سرمایه شوند همچنین مطالعه و بررسی دقیق از صنایع تاثیرگذار و سودآور می توانند در عرصه بازار فعالیت کنند و ابزارهای مالی بدون ریسک را انتخاب و از موقعیت خوبی برخوردار شوند./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار