حامد کَرزَی سیاست‌مدار برجستهٔ افغان، در حال حاضر رییس جمهور کشور افغانستان است. وی از زمان سرنگونی حکومت طالبان تاکنون این سمت را بر عهده دارد.

گزارش خبرنگار سرويس دانشنامه  باشگاه خبرنگاران حاکيست؛

پیشینه حامد کرزی


حامد کَرزی در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۵۷ میلادی، در قریهٔ کرز در نزدیکی قندهار (ولایتی در جنوب افغانستان) متولد شد. پدرش عبدالاحد کرزی از متنفذان قوم پوپلزی و معاون رییس پارلمان افغانستان در سال‌های دهه شصت میلادی بود. عبدالاحد کرزی، در اواخر دهه نود، در شهر کویته پاکستان کشته شد. حامد کرزی در کابل، در مکتب ابتدایی محمود هوتکی، متوسطه سید جمال الدین افغان و لیسه حبیبیه درس خواند .، و تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی و ارتباطات بین‌المللی در هند به انجام رساند.




سوابق سیاسی

حامد کرزی در دوران جهاد (جنگ افغانها با اشغالگران شوروی) در پاکستان، در مدارس مجاهدین افغان فعالیتهای آموزشی داشت. با روی کار آمدن دولت مجاهدین در سال ۱۹۹۲، آقای کرزی معاون وزیر خارجه این کشور شد.

در سال‌های آخر حکومت طالبان، آقای کرزی به جمع مخالفان این گروه پیوست و مبارزات مسلحانه با طالبان را آغاز کرد.

حامد کرزی در کنار عبدالستار سیرت (از حقوقدانان زمان محمد ظاهرشاه)، از گزینه‌های گروههای مذاکره کننده افغان در کنفرانس بن در آلمان بود، که سرانجام، در این کنفرانس، به ریاست دولت موقت افغانستان برگزیده شد؛ نخستین دولتی که پس از طالبان روی کار آمد.

او در انتخابات دموکراتیک افغانستان در سال ۱۳۸۳، با به دست آوردن بیش از ۵۵ درصد آرا، به عنوان نخستین رییس جمهور منتخب مردم افغانستان قدرتش را حفظ کرد.

زندگی شخصی

حامد کرزی شش برادر و یک خواهر دارد. یکی از برادران ناتنی وی به نام احمد ولی کرزای در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۱ توسط طالبان ترور شد. در روز ۲۳ ژانویه ۱۹۹۹، کرزی با دکتر زینت قریشی ازدواج کرد. حاصل یگانه ازدواج آقای کرزی، یک پسر است که پنج‌شنبه شب ۲۵ ژانویه سال ۲۰۰۷ در بیمارستان رابعه بلخی کابل متولد شد. او نام فرزندش را میرویس که نام یکی از شاهان پیشین افغانستان میرویس هوتکی بود گذاشت. وی هنگام شنیدن خبر زاده‌شدن پسرش شادمان گشته و گفته‌است:

«خداوند متعال فرزندم را خادم مردم افغانستان بسازد و در راه خدمتگزاری به مردم به او توفیق دهد»

کرزی به زبان‌های فارسی، پشتو، انگلیسی و اردو به‌طور روان سخن می‌گوید و به نوشته وب‌گاه رسمی ریاست جمهوری افغانستان، از اسب‌سواری و مطالعه فلسفه لذت می‌برد.

دوره جهاد

حامد كرزي در دوره نهضت مقاومت به عنوان يك جهادي (عضو دفتر جبهه نجات ملّي به رهبري صبغت ا... مجددي) به مبارزه با حكومت كمونيست و ارتش اشغالگر شوروي سابق پرداخت و در دوره اوّل حكومت مجاهدين(94-1992) به عنوان معاون وزير امور خارجه دولت موقت افغانستان به رياست صبغت ا... مجددي منصوب شد.

ارتباط كرزي با ظاهر شاه
با توجّه به اين كه عبدالاحد پدر حامد كرزي (كه در سال 1999 بدستور ملاّ محمّد عمر به قتل رسيد) در دوران ظاهر شاه يكي از سناتورهاي مجلس افغانستان بوده، حامد كرزي نيز اگر چه به لحاظ بومي به قندهار تعلق دارد ولي به لحاظ خانداني به محمّد ظاهر خان (شاه سابق افغانستان) نزديك است و در طول ساليان گذشته ارتباطات خود را با ظاهرشاه حفظ كرده و از ايده او براي ايجاد لويه جرگه (مجمع بزرگان) حمايت نموده است. حامد كرزي يكي از مشاورين اصلي و رسمي ظاهر شاه بوده و قبل از رياست دولت موقت و انتقالي، رياست هيأت هاي اعزامي شاه سابق افغانستان را به كشورهاي خارجي از جمله آلمان، انگليس، فرانسه، روسيه، آمريكا، تركمنستان، تركيه. پاكستان و هندوستان به عهده داشته است. در مورد پدر كرزي گفته مي شود او در دوره ظاهرشاه در تمام محافل و مجالس سفارت آمريكا از مهمانان خاص آمريكاييها بود كه در سر يك ميز با سفير آمريكا و محمّد ظاهر مشروب مي خورد.

كرزي در دوره جنگهاي داخلي

حامد كرزي در دوره جنگهاي داخلي مقيم كشور پاكستان بود و علاوه بر منزل شخصي در كويته پاكستان با سفر به كشورهاي مختلف از جمله آمريكا، آلمان و ايتاليا، منزلي در آمريكا نيز داشته و مشهورترين هتلي كه غذاهاي شرقي مخصوصاً افغاني را بين مشتريان آمريكايي و افغاني توزيع مي كرد، متعلق به وي بوده است.

 


ارتباط كرزي باطالبان
 
كرزي در اوايل دوره حكومت طالبان با اين گروه همكاري داشت و به عنوان نماينده طالبان در سازمان ملل برگزيده شد ولي پس از حادثه 11 سپتامبر و به دليل سياستهاي تند اين گروه از طالبان جدا شد و در پاكستان به سازماندهي نيروهايش عليه طالبان پرداخت. در حال حاضر نيز كرزي با طالبان ميانه رو از جمله وكيل احمد متوكل ارتباط داشته و تلاش دارد از آنها در كابينه جديد استفاده نمايد. 
 
 
كرزي در آستانه سقوط طالبان
 
از آنجايي كه انتخاب اوّل آمريكاييها براي حكومت پس از طالبان عبدالحق بود. پس قتل او توسط طالبان و سازمان I.S.I پاكستان، آمريكاييها به جز كرزي شخص وفادار ديگري نداشتند، لذا در مورخه 12/8/80 وي به همراه تعدادي از نيروهاي تحت امر خود توسط هلي كوپترهاي آمريكايي به كوههاي چنارك زرجي از توابع فرمانداري دهراوود استان ارزگان اعزام و تحركات خود را عليه طالبان آغاز نمود. كرزي در مورخه 13/8/80 به محاصره كامل نيروهاي طالبان درآمد و چيزي نمانده بود كه به سرنوشت پدر و برادرش گرفتار شود ولي در نهايت توسط نيروهاي آمريكايي نجات يافت.
پس از تشديد حملات هوايي آمريكا به افغانستان و پراكنده شدن طالبان، حامد كرزي با هدايت و برنامه ريزي ظاهر شاه و سازمان اطلاعاتي آمريكا (كه گفته مي شود كرزي خود يكي از مهره هاي فعّال آن سازمان بوده) در راستاي طرح لويه جرگه و جذب مردم براي حمايت از ظاهر شاه به افغانستان عزيمت نمود.
 
 
دولت موقت تا رياست جمهوري
 
 پس از شكست طالبان و اشغال افغانستان توسط نيروهاي آمريكايي و چند مليتي، كرزي در كنفرانس بن از سوي گروههاي افغاني و غربيهاي حاضر در جلسه براي مدّت شش ماه به عنوان رئيس دولت موقت افغانستان منصوب و پس از اين دوره براي مدّت 18 ماه به عنوان رئيس دولت انتقالي اسلامي افغانستان تعيين شد. طي دو سال حكومت موقت و انتقالي، كرزي با يك ديپلماسي قوي و سفر به كشورهاي مختلف سعي در جلب كمكهاي كشورهاي مختلف جهت بازسازي افغانستان داشت و در اين راه توانست موفقيتهايي را نيز كسب نمايد. پس از پايان اين دوره، در تاريخ 18 مهرماه اوّلين انتخابات رياست جمهوري در افغانستان برگزار و كرزي با كسب بيش از نيمي از آراي به اصطلاح مردم اين كشور به عنوان اوّلين رئيس جمهور افغانستان منصوب شد../م
برچسب ها: دانشنامه ، زندگی ، نامه ، حامد ، کرزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۷
خدا به مردم خوب افغانسات کمک کنه تا در امنیت زندگی کنند
Austria
فریدون
۱۰:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
هیچ کس نمینویسد که حامد کرزی از طرف پدرش در هشت سالگی به حیث غلام بچه ظاهر و بخشیده شد
Sweden
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۵
بسيار مفيد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
بزرگترین ارزویم ازادی و امنیت کشورم هست
Iran (Islamic Republic of)
شکوفه
۱۰:۲۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
مرسي ازاينکّه اين اطلاعات مهم رو دراختيارما گذاشتين اميدوارم که روزي افغانستان آزادبشه و همشهرياي عزيزم دوباره به آغوش ملت عزيزمان برگردن.
آخرین اخبار