موسيقي سنتي احياگر ادبيات كهن ايران است

هميشه كلام موسيقي سنتي با تاثير بر احساسات و عاطفه‌ي انسان تغيير خودش را ايجاد مي‌كند اين نوع موسيقي با ادبيات ايران عجين است.

علي زند وكيلي، خواننده و كارشناس موسيقي سنتي در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران گفت: از دوران خردسالي تنبك را بصورت خود آموزكار كرده‌ام ساز اول من پيانو بود و با سنتور از هنرستان موسيقي تهران فارغ التحصيل شدم و بعنوان كارشناس ساز ايراني سنتور نيز فعاليت مي‌كنم.
وي ادامه داد: من در كنار استاد شامحمدي و مهر علي رديف‌هاي آوازي را به صورت جدي گذراندم و به صورت حرفه‌اي آواز را ادامه داده‌ام.
وي اظهار داشت: شعر مانند يك سناريو يا ديالوگ بازي يك بازيگر است و مخاطب كلام بازيگر را با چشم و گوش مشاهده مي‌كند، مي‌بيند و هميشه كلام موسيقي سنتي بوده كه با تاثير بر احساسات و عاطفه‌اي انسان تغيير خودش را ايجاد مي‌كند و اين نوع موسيقي با ادبيات ايران عجين است.
زند وكيلي ادامه داد:‌اشعار خود را از بزرگاني چون مولانا، خيام، حافظ و فردوسي و شعراي معاصر فروغ فرخزاد، شاملو و اخوان ثالث انتخاب مي‌كنم.
زندوكيلي افزود: آهنگ سازي كه با ادبيات آشنا باشد شناخت كافي روي كلام خواهد داشت و براي هر دستگاهي نسبت به موضوع و كلام و محتوا شعر را انتخاب خواهد كرد.
وي در شيوه ي آواز خواندن يادگيري رديف را مهم دانست و گفت:‌ وقتي حروف الفبا را به خوبي بشناسيم و از ادبيات استفاده كنيم و به خوبي صحبت خواهيم كرد و مقاله‌ خواهيم نوشت و با دانستن حروف الفبا جادويي بر روي قدرت كلام خواهيم داشت و يادگيري رديف نيز به همان اندازه براي يك خواننده يا نوازنده مهم است.
زند ويژگي ماندگار شدن موسيقي را در سوژه‌ها و تفاوت‌ها عنوان كرد و در ادامه گفت:‌وقتي كاري اجرا شود كه براي شرايط فعالي جامعه و مخاطب مناسب باشد و آن را  تحت تاثير قرار بدهد و در واقع پيام خوبي داشته باشد از نظر عاطفي،‌احساسي ، اجتماعي ماندگار خواهد شد.
زند وكيلي اشاره كرد: در بخش آواز تقليد شاگرد از استاد تازماني مناسب است كه تقليد باشد،‌ يعني براي رشد و به كارگيري و استفاده از تكنيك‌ها و فارغ از تخريب شخصيت فرد اصلي صورت پذيرد.
اين كارشناس موسيقي تاكيد كرد:‌ هنر جو يا شاگرد بايد ذات هنرجويي داشته باشد و تنها به كلاس و استاد اكتفا نكند، بلكه مطالعه داشته و تحقيق كند و بيش از آنچه مستقيم آموزش مي‌بيندف غير مستقيم اين كار را انجام دهد و خود فعال باشد.
وي بيان كرد: تاكنون 2 آلبوم منتشر كرده‌ام با نام "در ميان تاريكي"  با اشعار فروغ فرخزاد و با آهنگ‌سازي بابك غسالي و "تماشاي صبا" كه آهنگ ساز آن يزدان پناه است.
زند وكيلي از شيراز به عنوان مهد موسيقي و آواز اصيل نام برد و در مورد حفظ و اشاعه موسيقي آن منطقه فعاليت خود را اينطور عنوان كرد: همكاري با صدا وسيماي شبكه فارس و خواندن چند آهنگ محلي شيرازي از فعاليت‌هاي من با اين مجموعه است.
وي افزود:  وقتي فرد، هنرمند باشد در هر شاخه و ژانري موفق خواهد بود و همه جا شناخته خواهد شد همچون هنرمنداني مثل محمد ذاكر حسين، سرپرست گروه خموش و نوازنده تار و نويد افخج نوازنده تنبك كه فعاليت خود را در شيراز ادامه مي‌دهند.
زند وكيلي در مورد مشكلات برگزاري كنسرتها بيان كرد: نبايد در برگزاري كنسرتها به چيزهاي بي‌ارزش توجه شود تا ذهن آهنگ ساز و خواننده مشغول نشود بلكه بايد بدون استرس روي صحنه برود و براي مخاطبان كار را اجرا كند و در اين راستا فقط حمايت ارشاد و دفتر موسيقي را خواستاريم .
وي اشاره كرد:‌انتشار آلبوم  در موسيقي سنتي بيشتر سليقه‌ي يك آهنگ‌ساز است كه با ذهنيت‌هاي كه ساخته و پرداخته شده يك پروژه را به اتمام رسانده است.
زند وكيلي موسيقي پاپ را مردمي دانست و بيان كرد:‌طبق شرايط جامعه، موسيقي خوب در هر ژانري عالي است و موسيقي كه موثر باشد و بتواند ذهن يك فرد عادي كه شناخت به موسيقي ندارد را تحت تاثير قرار دهد آن موسيقي خوب است.
وي در مورد فيوژن يا موسيقي تلفيقي گفت: اگر اين دو به شكل خوبي در كنار هم قرار بگيرند و طراحي شوند و با برنامه‌ريزي خوب بصورت موازي در كنار هم قرار گيرند موثر خواهند بود.
لازم به ذكر است؛ زند وكيلي آلبوم "باغ من"‌را با آهنگ‌سازي برادران اعلم روانه بازار كرده و آلبوم ديگرش با همكاري گروه دن شو با آهنگ‌سازي رضا و طاها شجاع نوري وارد بازار خواهد شد و در آخر نيز درباره‌ي اجرا كنسرت در تهران و شيراز كه به صورت تلفيقي و با اجراي برادرش محمد زند وكيلي همراه خواهد بود خبرداد./م
برچسب ها: موسیقی ، مولانا ، خیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۲:۰۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
عااااااااالی ........... هنرمند واقعی.......
Germany
بهار
۱۵:۳۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۱
احسنت برشما عاليه
آخرین اخبار